AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

525 TDS -95 automat en bra bil?

Visa användare
79
Thörner
320D -99
Har en kompis som ev ska köpa en BMW 525 TDS -95 Automat 19 700mil för ca 30 000:-. i motorn sitter en 6:a. Är det en bra bil att köpa? Några standard fel eller likande?

Ny servad
ny skattad
ny besiktad med blanka papper
fullstämplad servicbok
nya bromsar runt om
intagen från tyskland -96

elhissarna var lagade och eltakluckan fungerade. Den ska in på en servic i morgon (torsdag) för byte av olja, oljefilter, växellåde olja, stötdämpare och alla styrleder fram på Helmia bil i karlstad.

vad tror ni?

¤Säffle Rebellen¤

*If Gud dosn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?*
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Kolla efter dieselläckage vid pumpen, vanligt fel, men borde vara åtgärdat om bilen varit i Sverige sedan 1996.
Att framvagn, stötdämpare blir åtgärdat är positivt, brukar ju va dåligt annars vid dom milen och åren.
Finns Ac så kolla kylan, är ju "standard" att de inte fungerar på E34.
Personligen hade jag hellre köpt en tds med manuell vxl, tycker inte automatlådan passar så bra med ideliga nedväxlingar mm. samt allmänt trött i landsvägsfart. Dessutom större risk för haveri vid chiptrimmning eller liknande.
Import -96 brukar betyda rost, rost, och rost, kolla noga i nederkant dörrar mot listen, skärmkanter, domkraftsfästen, bagagelucka, mm. hissa gärna upp och kika bromsrör och bränslerör, dom brukar tyvärr murka rätt fort dom med :(

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Tackar, ska skriva ut den till polaren och hoppas bilen blir till belåtenhet för han, vore kul med en BMW i grannhuset.. ;)

Var inte du med ner till Halmstads träffen föresten?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Självklart var jag i Halmstad =)

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Har för mig jag skakade hand med dig vid Shell.. ;o)

¤Säffle Rebellen¤

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
De stämmer nog bra de =)

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Gillade du träffen? Tyckten den var kanon! =o)

¤Säffle Rebellen¤

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Japp jag var nöjd jag med =) åkte iofs hem relativt tidigt.. men de är alltid kul att komma ut och se fina bilar och snacka med nytt folk..

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Precis! Stannade till ca 6 någon gång på kvällen, fick sällskap upp med två andra bilar i ösregnet, var iaf trevligt att slippa åka själv hem igen. Tyckte dagen var heltrevligt! =o)

¤Säffle Rebellen¤

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Skulle nog inte köpt en aut om man inte kör väldigt försiktigt... dom är inte speciellt tåliga..

//Fredrik

Mmmm Diesel......
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Lovar att det INTE kommer gå försiktigt med den bilen, vi har en rätt påfrestande 2 mil asfaltsväg hit ut där vi bor... Men saken är den att det är en stor stursk bonn pöjk som ska ha den och visst är jag glad att han kollar på en BMW men om han köper en bil som inte är särsakilt bra och lämpad för den körning han ska ha den till så kommer den gå sönder och då vet man hur det blir; "de där j*vla BMW, håller inte, skit bil blablabla...."
Ska påminna honom då...
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Therese:
Hehe, låter nästan som en gammal volvo 760 diesel eller likande hade passat honom bättre =)

BMW CS #5139
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Han har en volvo 740 bensin som håller på å trilla ihop.. pojkarna här är lite för "sturska", ska visa att de kan mm. Därför är det bra att de håller på med så billiga och lättservade bilar... Han körde rally på en skogsvag i vintras och då "råkade" det stå en tall i vägen... Han kanade med nosen i diket ca 25 m och rätt i en tall, 4 extraljus förvandlades till typ 1 ½ och en lykta mindre å han fick bygga på stommen där fram mm.
vill verkligen itne se en BMW i den sistsen.. =oS

¤Säffle Rebellen¤

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Råd honom att inte köpa en atuomat, den kommer inte att hålla för lite hårdare körning.. köp hellre en man så håller det mycket bättre.. har själv förbrukat en aut. låda.. det är inte så roligt.. eller billigt heller för den delen..

// fredrik

Mmmm Diesel......
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Jag har redan råt honom men tyvärr är killa ri värmland för stöddiga mm. Min bror hade haft en aut. och den var inte så rolig, låg och pendlade mellan 4 och 5 växeln vid 90km...

¤Säffle Rebellen¤

la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Jag äger en 525tdsa -93, har haft den ett tag nu och måste säga att jag är riktigt nöjd, jag har programerat om styrboxen till motorn så nu ska den leverera lite över 170 kusar, killen som fixade programeringen sa att motorn är lite för slö för lådan orginal, har glädjande nog upptäckt att blien drar lite mindre nu, iallafall på landsvägen, i stan lär den dra mera pga fenomenet framtung högerfot.
Visa användare
79
Thörner
320D -99
Okej! Ska ge grabben detta tippset om han skulle vilja ge bilen en upplyftning! Eftersom han tydligen bestämt sig för bilen så är det härligt att höra något bra även!

¤Säffle Rebellen¤

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
automaten ska ligga å pendla mellan 4 å "5"an det är lockuppen som vill hoppa i men det blir lite för lite varv precis vid 90km/h så i 100km/h blir det bättre..

lallas78 kan hända att motorn är för slö för lådan men jag kcr chippa min då rök lådan ganska snabbt...

//fredrik

Mmmm Diesel......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.