AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.584

Automatlåda och olja på E38

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Undrar om jag inte har fått lite problem med min automatlåda. Den är inte av typen steptronic utan den "vanliga". Prob lemen jag har är att den vill växla hårt ibland och ibland så verkar den varva mer än vad den accellererar. Nu undrar jag vilken typ av olja som ska hällas i lådan. Undrar också hur mycket. Kan man gföra det själv? Vilka tips har ni för denna operation? Är det något annat jag bör ta i akt för denna operation?

Tacksam för svar
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hur många mil har bilen gått?
Finns ett utmärkt mektips på forumet som visserligen omfattar mer än oljebyte men det är lättfattligt.
Bytte nyligen på min med longlifeolja och nytt filter och packning,oljan som kom ur kan betraktas som ett skämt,kolsvart och blaskig som vatten.
Vet ej om vi har exakt samma låda (5hp18 svart etikett) fick ur strax under 5L (filtret tog 2dl)ska pytsa i 2 L till om en vecka (ska bli intressant att se vilken färg oljan har då)för att kompensera det som ligger kvar i turbinen.Underlättar att man är 2 pers när du gör det.
Hissa upp bilen så bör du ha en etikett som är grön eller svart,med de uppgifterna så får du svar hos Bmw om mängd och typ av olja.
Mvh Dic.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Bilen har nyss vänt till 25000mil
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Min hade gått 21000 vid bytet,kan vara dags kanske??
Mvh Dic.
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
JO jag tycker nog det med. Jag vet inte vad lådan heter man jag vet att det inte är steptronic. Lådan har växelväljare som mna kan välja mellan 2,3,4,D,N,R,P. Den har två kör program A och S.

Ska ut på lite längre turer nu på semestern så jag måste fixa det innan
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jaha.. Läste igeom instruktionen hur man reparerar växellådan. Nu undrar jag följande:

1. Räcker det att fylla på eller måste jag byta all olja?
2. När och om jag byter olja måste jag byta filter då med?
3. Är påfyllnadspluggen placerad mitt i oljetråget aningen upphöjd?
4. Vid byte av olja måste man då köra igeom växlarna så som i instruktionen?
5. Vid påfyllning av olja måste man då köra igenom växlarna som i instruktionen?

Med vänliga hälsningar Patrik A
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej. Det brukar sitta en skylt på lådans tråg som anger exakt vilken olja den ska ha. Steptronic är bara programvara för styrning av lådan + några strömbrytare, mekaniskt är det samma låda som för modeller utan steptr.
Här är en Länk där du kan förkovra dig mer om hur BMWs automatlådor styrs och kan identifieras.
(Tyvärr verkar inte 728 sålts på US marknaden för den finns inte omnämnd).
Här är en annan Länk som listar olje typ mot lådans artikelnummer.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
1.Om du ska göra ett komplett byte så går du göra det vid flera tillfällen,ligger som sagt kvar en del i turbinen.
2.Kan tänka mig att ditt filter är ineffektivt med så mänga mil,rekommenderar byte.
3.Ja.
4.Nja,är väl ett sätt att få ur så mycket som möjligt men den kan uppföra sig konstigt innan all olja har kommit dit den skall efter bytet.
5.Ja.
Lycka till Mvh Dic.

st
105
stephan hahn
750iAL -92
750iAL -95
om du har stor bottenplugg:
efter att satt ditt det nya filtret och tråget, fyller du tills det rinner ut. starta motorn, lägg i backen, lägg i fram (vilken som helst), ställ en i neutral och låt motorn gå, gå under bilen och restfyll lådan tills det rinner över igen, dit med pluggen och så e du klar.

skulle det vara en annan bil än din 728 som har sticka gör du likadant, enda skillnaden är att du kollar nivån med stickan i stället. PS motorn ska vara igång på båda alternativen
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Har kikat lite och det ser ut som om pluggen e grön. Pratade med BWM om byte av olja. Priset på oljan varf 196kr/liter och det gick i 10.6liter. Om det är den gröne är det väl långlifeoljan och då borde det räcka med en påfyllning eller?

Förresten, BMW ville ha 2600 för bytet inklusive filter. Prisvärt?

Om du skall köpa oljan säljer Audi EXAKT samma olja till nån gammal A8 den kostar typ 20:- mindre per liter så du sparar en liten peng, sen har du förvisso rabatt som BMWCS medlem på dom flesta bmwdealers..

Tycker inte BMW:s pris låter helt oförskämt med tanke på oljepriset för det ingick väl oxå?

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Stötte på en lustig grej idag när jag växlade manuellt. Jag satte spaken i läge 2 och gasade ivär men bilen vill inte växla till andra växeln, däremot om jag satte den i läge tre växlade den till tvåan och väldigt snabbt till trean. Vet någon varför?

Vart var det där mektipset
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Så nu har jag forskat och kommit fram till att just denna årsmodellen (1996) har problem med läckage från oljekylaren (tåler inte salt) så den har slagit ut olja därifrån.. Alltså för lite olja i växellådan...och byte av oljekylare.. isch.

hmm jag har försökt att fylla på olja i min automatlåda men får inte i nått börjar rinna ur direkt, har gjort som det beskrivs i mektipset men det hjälper inte. Jag vet att det fattas olja i den för jag har haft oljekylaren. Den slirar på växlarna å växlar konstigt.
Några tips?

//Mattias
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
kan vara för hög temperatur på oljan 20-30 grader ej högre
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
mattemattias: Du har väl motorn på tomgång när du toppfyller annars får du inte i rätt mängd. Kör på alla växlar före och efter toppfyllningen.

molle
oljan var kanske 32 grader igår när jag prova men bilen har stått still nu sen igår så hoppas på att den är svalare nu så jag kan trycka i lite. Men jag hade motorn på tomgång å kört i genom alla växlar å stallt i neutral vid påfyllning. Ska åka å pröva nu igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.