|
|
|
|---|---|
|
Min Z3 Coupe 2002 har Business CD RDS, amplifier bakom passageraren samt 10 högtalare. Jag tycker ljudet är tunnt och funderar på att byta högtalare och eventuellt slutsteget. Radion vill jag helst behålla för den passar så bra in i panelen. Men hur fungerar originalet egentligen? Är förstärkaren en förstärkare eller bara ett delningsfilter? Lämnar Business CD RDS lågnivå eller högnivå? Från "förstärkaren" går 2x13 kablar ut. Till de 10 högtalarna samt uttag för subwoofer tror jag. Någon som vet om man kan byta till ett bättre slutsteg men behålla resten? Lars... | |
|
Steg ett för dig är att byta högtalare fram. Köp ett bra tvåvägssystem från någon känd tillverkare, DLS, Infinity, Focal, Jbl eller vad du nu vill. Försök hitta något som är lättdrivet, så kanske du inte behöver fixa mer. Tyvärr finns det ingen (?) tillverkare som gör något mellanregister som passar i Z3ans hål för mellanregister i framdörren, så det kommer du att få lämna tomt. Kontrollera bakom vänster bas (fram) i kickpanelen om där sitter ett delningsfilter fastskruvat på magneten. Om det gör det så behöver du troligen dra nya sladdar. Koppla ur, eller fada ner, bakhögtalarna. Lyssna och fundera. Är det tillräckligt bra för dig? Nästa steg är att byta slutsteget. Här är jag mindre säker, eftersom jag inte själv har något sådant i min bil. Dock TROR jag att det är ett högnivå steg, med någon form av inbyggt delningsfilter. Någon annan kan säkert svara säkrare på detta. / Fredrik |
|
|
Kanske inte billigast men bäst är att slänga ur alla orginalprylarna inkl huvudenhet och skaffa ett bra framsystem och sub med bra steg till. Jag har Clarion hu, Focal framsystem, 2ximpactbasar och ett ganska lätt impact class D steg. Låter tillräckligt bra för mig :D /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Håller iofs med dig, Vicco, fast då tappar man westis önskemål att behålla HU:n för utseendets skull.. Dessutom kostar ett system som ditt lite.. Svåra beslut. / Fredrik |
|
|
Jag tror att jag börjar med att byta högtalarna och ser vad det ger. Om det inte blir tillräcklig bra vilket jag misstänker så tar jag slutsteget. Många moderna slutsteg har ju både hög- och lågnivåingångar så det borde fungera. Nya delningsfilter måste ju också införskaffas då. Då kan jag behålla huvudenheten vilket är vad jag vill av utseendeskäl inte av ljudmässiga. Några nya fräscha råd? Lars... |
|
|
Hej Lars Jag hade nog exakt samma prylar som du i min innan jag kastade ut i princip rubbet. Läs mitt svar i tråden: Länk mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.