AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
638

BMW på väg mot rekordår

2006-05-03: TT
Tyska BMW, världen största tillverkare av premiumbilar, lyfte vinsten med 58 procent under årets första kvartal.
Vinsten före skatt ökade till 1 296 miljoner euro under perioden, från 822 miljoner euro motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt väntat sig en vinst på 1,22 miljarder euro enligt Reuters enkät.

Borträknat en reavinst på 375 miljoner euro från försäljningen av aktier i den brittiska flygmotortillverkaren Rolls-Royce ökade rörelsevinsten med 12 procent till 921 miljoner euro.

BMW levererade 332 923 bilar under perioden, en ökning med nästan 14 procent.

Nettovinsten steg med nästan 81 procent till 948 miljoner euro och försäljningen ökade drygt 12 procent till 11,6 miljarder euro. Bägge siffrorna överträffade marknadens förväntningar.

"Vi är på väg mot det bästa året i företagets historia. Vi är på god väg att nå vårt mål om en vinst före skatt på 4 miljarder euro", sa BMW:s vd Helmut Panke i en kommentar.

Vinsten för BMW:s bildivision, som utgör huvuddelen av verksamheten, steg med 7 procent till 761 miljoner euro.

Ärkerivalen Mercedes redovisade förra veckan en rörelseförlust på 678 miljoner euro för första kvartalet.

Källa:DI 2006-05-05
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
fint det!

kan nog bero på de många lanseringarna som är gjorda och som fortsätter under 2006 även om det mest är lite nya motoralternativ o.s.v.

alltså har de inte så stora omkostnader nu kanske?
drar in pengar mest?

m3 e30 - finns det något alternativ?
Man kan ju ifrågasätta hur mycket vinst som egentligen är bra i ett bilföretag, lever man på sitt varumärke för att göra så mycket vinst så möjligt så är man ute på hal is och tillslut går det som tex för mercedes.
De försöker bygga upp sitt varumärke med kvalitet som huvudfokus och det kostar som man kan se på siffrorna ovan.

Håller man hög kvalite på sina produkter och säljer bra kan man däremot bara gratulera, de är dock väldigt få bilmärken som klarar detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
BMW är väl då ett av de få bilföretag som går med vinst, både Daimler-Chrysler och GM går ju med brakförlust. Toyota går väl däremot rätt bra? Att köpa bil från ett stabilt företag med goda resurser skulle jag värdera högt om jag köpte ny bil.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Toyota är världens största biltillverkare och visst går det bra för dom. Även om några modeller nu drabbats av kvalitetsproblem och siffrorna dalat något i amerikanska kundundersökningar.

BMW har kört annonser i USA som är rätt bra, där man bland annat talar om att man aldrig tänker kompromissa och säljer moderföretaget, men att man alltid kommer att sträva efter bilar med 50/50 i viktbalans även om det kostar mer.

Så här löd annonsen:

“The ability to say no to compromise is a rare thing these days. Many companies would like to be able to say it, but so few have the autonomy to actually do it. As an independent company, BMW can say no. No, we will not compromise our ideas. No, we will not do it the way everyone else does it. No, we will not factor designs down to the lowest common denominator. No, we will not sell out to a parent company who will meddle in our affairs and ask us to subject our cars to mass market vanilla-ism. Because we can say no to compromise, we can say yes to other things — such as building our vehicles with 50/50 weight distribution for superior handling and control, despite the fact that it costs more to build them that way. It’s thousands of little things like this that separate BMW from other car companies. By maintaining our autonomy and ability to say no, we can make sure great ideas live on to become ultimate driving machines.”
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
26.000 vinst per såld bil är ju inte mycket. Kanske 5% marginal.
BMW_MAN: Vinstmarginalen är 7,9 % om jag inte har räknat helt åt skogen, vilket jag tror är rätt så bra för att gälla fordonsindustri. Snittpriset per bil blir 326 000 SEK och vinsten per bil knappt 26 000 som du skrev.

Mvh Johan
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det har du rätt i, jag gjorde bara ett överslag. Intressant ändå, inte så mycket de kan pruta innan vinsten är noll. Undrar vilken rabattsats det ges i medel mot listpris.Igentligen ska man väl köpa saab eller merca då. Dyra bila som säljs till förlustpriser :-)
Marginalerna för BMW ligger till väldigt stor del i extrautrustningen! Hur mycket tror ni BMW betalar för ett Navi professional-system, som slutkunden får betala 25 000:- för? :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Att tjäna på att sälja själva bilen är faktiskt imponerade! Vad jag förstått handlar det idag mest om att få ut modeller tilll +/-0. Sedan kommer vinsten i service av bilen under dess livslängd.

Håller med Kalle - jag "roade mig" med att utrusta en bil med allt vad jag ville ha - och hamnade med 5-serien på ganska jämnt 700.000 för en 545 Touring (som den hette då) och 520.000 för en 330xi E91. Fick tillbringa tre månader på konvalesenshem innan jag kunde återvända till livet som vanlig människa igen!!! ;-)

BMW CS #6212
Men nu var ju vinsten per bil beräknad på totala försäljningen i vilken extrautrustningen rimligen borde vara inkluderad. Jag tror dock som ni, att en stor del av vinsten ligger på extrautrustningen. Kanske rent av merparten av de 26 000 i vinst ligger just där och själva bilen går +-noll.

Mvh Johan
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Kan ju meddela att det ar forsta gangen i foretagets historia som Mercedes gör förlust pa personbilssidan, mestadels dock pga avskrivningar i Smart, hela Mercedes koncernen gar dock med bra vinst.

Kul dock att BMW gar bra kanns ju tryggt infor framtiden sa att de inte blir uppköpta och blir rena kopior som en del andra märken har blivit.

//
Alex
Jag tror att fler och fler resonerar att varför köpa kopian när man kan köpa orginalet. ;) Och nu när jante åker genom fönstret så är propeller försedda vagnar välkommna i tjänstebilsparkeringen...
Kul att vara en del av ett så framgångsrikt företag och det är ju rätt många år som BMW har ökat försäljning o vinst. Det gör ju ingenting att BMW klivit förbi Mercedes heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.