|
|
|
|---|---|
|
Jag har klantat mig. På min relativt nyinköpta 530 -93:a satt det 18" RH X-rad med totalt utslitna däck (235-35 fram och 255-35 bak). 35 profil tycker jag ser lite för "pimpigt" ut, så jag chansade på 45 profil. Satta på grejorna, såg väl lite trångt ut, men det går säkert tänkte jag... Ack vad man bedrog sig... Framtill tar det i plastinnerskärmarna när jag svänger (mest när jag backar). Bak slår däcken i sjärmkanten vid gupp. Jag har noterat att skärmkanten redan är aningen "valsad" och såpass rund att det inte sliter nämnvärt på däcket, men 1 cm till vore inte fel. Vad f..n gör jag? Ingen retur på däcken, då det var en specialbeställning. Jag kan ju plocka bort innerskärmarna över sommarn, men vad gör jag bak? Styvar upp den med gummiklossar i fjädrarna kanske? Tacksam för idéer... //Doc | |
| ---> k1mzo; ??? Vad menar du? | |
|
Okej, I see... Jo det verkar som att skärmkanten är valsad en halv centi ungf... Så det är väl drygt lika mycket kvar, men då kommer ju själva plåtvecket att bli ganska smalt. Men jag har ingen erfarenhet av sådant, så jag vet inte, kanske man kan "lura ut" hela skärmen en aning...? |
|
|
Har du 235/45 fram resp 255/45 bak? Isf har du på tok för stora däck. Kan kanske gå att få det att funka om du valsar samtliga skärmkanter o monterar lagom tjock spacers fram...255/45/18 e ju gigantiska bakdäc, 215cm i omkrets. Egentligen så får man inte ha större omkrets än max 5% än original dim om vi ska va petiga...Dina 235/45/18 har en omkrets på ca 210 cm jämfört med dina gamla däcks (235/35/18) ca 195cm (255/35/18 har knappa 200cm i omkrets) |
|
| Ajaj... Dyrbart men vanligt misstag/missuppfattning! Först och främst så är liksom inte 35-profil och 45-profil ett standardmått på profilen utan det är ett procentmått på däckbredden. Summan av denna utgör profilhöjden i millimeter. 235/45-17 passar bra på din bil men nu har du 1 tum högre hjul på. Plus att bakdäcken är ytterligare en bit för stora. Mitt råd är att sälja däcken till någon med exempelvis 7-serie bil. Det blir tyvärr "raggarstuk" med de olika höjderna på dina däck så du får nog sälja dem parvis till olika bilar. | |
|
Ja é man dum i huvvet, så é man... Hade jag inte haft så bråttom och tänkt till lite hade jag ju fått kompletta 17" hjul, för samma som jag pröjsade för enb 18" däcken. När huvvet är dumt, för plånboken lida... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.