AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.192

Finns det något sätt man kan se om en bil mätare blivit skruvad?

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Alltså kan BMW hitta detta?

dessutom varför är det lagligt att göra detta i tyskland och vad tjänar man på att göra det förutom för att luras?

Min BMW 116i
Länk
Do
382
DonAmir
Jag menar om man vill köpa en E46 hur kan jag vara säker att den har rätt mätarinställningar?

Är det säker att en BMW såld bil inte har blivit manipulerad i tex tyskland

Min BMW 116i
Länk
Visa användare
19
damir_M
525i-89
nej det är inte olaglit att snura tillbacka mätare men det blir olaglit om du inte tallar om för köppare om detta...

Man kan få fram rätta mil tal kommer senare med nam på data program har sätt en kille göra detta i tyskland när han skulle köppa sin bil.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Enligt BMW:s tekniska support, som jag talade med, kan man med rätt utrustning manupelera mätarställningen så att det ej går att upptäcka.

BMW CS #5206
Det är olagligt att manipulera mätarställningen i Tyskland! Däremot INTE i sverige!
Samt: Det är i princip enbart klantiga skruvningar som upptäcks. Med rätt kunskap så kan man skruva en bil så ingen får reda på det rättmätiga antalet km. Det är den bittra sanningen... Du kan dock kolla upp historiken via kvitton, servicebok, uttdrag från garantireparationer, samt ringa runt till tidigare ägare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

DonAmir: Som PowerMac skriver så är bilens historia som man måste kolla upp.

Risken att köpa en mätarskruvad bil i Tyskland är betydligt mindre än om du köper en importerad på Blocket här hemma. Skruvningen av mätare sker i regel i samband med att bilen tas in till Sverige och oftast är inte den tyska handlaren inblandad i detta utan det är den svenske importörens som fifflar även om vissa ljusskygga handlare i Tyskland säkert också kan erbjuda denna tjänst.

Köper du själv en bil hos en tysk BMW-handlare eller någon annan större seriös handlare så är risken liten att bilen är fifflad med. I Tyskland är det dessutom lag på att man måste upplysa om bilen har varit krockreparerad över en viss summa. Vet inte exakt vilken summa men har för mig att det är kring 2000€. Självklart så skadar det aldrig att ändå kolla upp en bil som står hos en BMW-handlare...

___
//Ulf
Do
382
DonAmir
tack jag menar inte kul att köpa en bil som gått säg 7000 mil och i verkligheten gått 14000 mil

dock är ju problemet om personen i fråga har typ gjort 6 servicar att förklara 7000 mil

Min BMW 116i
Länk
Be
202
Benn
525iA M 2003
damir_m
Inte för att vara otrevlig på nåt sätt eller så, men vad i fasiken menar du?? RUSKIGT felstavat

BMW for the man inside you!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.