AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.409

Strypningen gick in vid 280 km/h på mätaren, visar mätaren fel?

Sida 2 av 3
270 km/h på mätaren är 260 km/h riktig hastighet via GPS:

Länk
Intressant!! hmm jag har alltid trott att min hade V-max spärr har varit borttaget på M Z3:an för att jag själv har varit uppe i 275 utan någon spärr?? Kanske har allt original trots allt?

//Rop
275 km/h enligt mätaren! hade ingen GPS vid tillfället :( Men ny sommar ny tur på Autobahn!!!

Sedan har jag upptäckt att bränslet har betydelse för bilens prestanda, Tysk soppa = Kanon, Svensk soppa = Skit! Man märker att nere i Tyskland så händer det något med bilen! den åker faan så mycket bättre? Vad kan detta bero på? Soppan enbart?
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Robertg71 -> Vid 275+ på mätaren har jag så gott som varvstopp på min, har inte du det?

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
det måste ha varit ganska nära! men inget jag kände av vid tillf. Detta var flera år sedan dock :( men jag kommer i håg att den kunde ge mer! det fanns ett litet utrymme till, tyvärr var omständigheterna inte till min fördel då.

Jag har dock en video upptagning på 268 km/h från Autobahn svårt att läsa hur varv räknaren pekar i den.. men man kan ana dess possition pga baknålens vinkel som skakas fram lite då och då i filmen :) skall kolla upp det? inget jag har tänkt på! nytt liv i gamla goda minnen Mmmm (3 år gamla filmer ;)

Jag har sedan dess inte haft samma möjligheter som då :( Det krävs Tysk soppa för det lilla extra! Med Svensk soppa kommer den upp i 260-265 km/h sällan mer. I Deutchland är 270 inga problem.. get maj pojnt ?

Något stämmer inte.

//Rop the need for speed

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vad är det för oktan i tysk bensin då?
100 är det högsta dem har. visst?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om man tanker i 20% etanol (104 oktan) i 98 oktan så måste ju snittet på oktanblandningen bli över 100 ;)
ForEverBmw
nej mätaren visar inte fel så pass mycket fel specielt på en ny bil! samt så kan man vadj ag vet sätta mätaren digitalt oxo!. men samtidigt så tävla du med en amg så ni har nog varit över 250 och bilen är elektrånisk spärrad inte elektrånisk strypt för idagens läga så är det skillnad mellan dom 2. om du är en erfaren förare så vet du sj om du e 280 km/h eller 250 km/h det är stora skillnader personligen så tror jag att du har varit mellan 270 och ppåt.
samt så finns det bilar där när man varvar för mycket så lägger den av och det tror jag nu att bmw oxo har för det är sån obehalig känsla! nu har jag alldrig kört en bild som är spärrad i just 250 men jag har kört över då bilar har om man säger "gas stopp" och så händer det men det var en saab jag körde! men tror aldrig att en ny bil ljuger på 30 km/h skillnad! du har varit mellan 270-275-280. men samtidigt så ser du på gasen oxo. oftast nästan alla bilar ljuger med ungeför 10 km/h nr man passerar 240
Jo det kändes som att det gick fortare än 250 iaf.

Farsans T6a gick i 250 och det kändes inte som att det gick lika snabbt.

Dock var vägen jag åkte på optimal för höga farter. svårt att säga.
Ok..
Jag tror alla M5 m3 går fort men inte mer än den alla pratar om den magiska 250km sträcket nedförsback ..kan dom gå lite fortare ...
amg den är inte spärrad vid 250...

Kör på höger sida
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har kanske konstig uppfattning på saker och ting men 250+ km/h är ruskigt fort, även om det verkar som otroligt många har kört i de hastigheter och däröver. Själv tvivlar jag inte på att M3 mfl skulle komma upp i dessa farter med bortagen hastighetsspärr. Tror dock att de flesta som haft en 280 på mätaren i själva verket kanske haft 250-260...

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
awingard: såg du filmen där 270 km/h var 260 km/h verklig hastighet enligt GPS?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Nej den har jag inte sett va jag vet.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Länk

Kan ju även passa på att kola om H50 ;)

Länk
Det enda bevis jag har mot att min Vmax spärr kan vara borttagen/chippad Var vid en händelse i Tyskland (2003), där jag tävlade mot en mörkgrön M3 E36 mellan (Kassel-Hannover dvs hemfärd) , farterna började krypa upp mellan 250-255 km/h, plötsligt var det som om han lade av, jag tittade på denna stackare under omkörningen där han satt och skakade i sin bil, som om han ville skjuta den framot :)

Värt att notera samtliga topphastigheter jag har åstadkommit mellan 270-
275 km/h har jag haft en passagerare med samt haft full packning, Då menar jag så fullpackat att om man öppnade bagage luckan svällde dess innehåll ut några cm. Kan detta ha någon fördel ? Eller än en gång Tysk soppa?

GPS test är ett måste ;) återkommer ifall jag har haft lyckan att göra en stint in the land of free speed!

Enda jag har på min är
K&N luft filter..
Chip trim vet ej men Vmax är förmodligen borttagen
Resten är original

// Rop the need for speed

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Marie:

En M5 e34 går 267km/h utan spärr.
Jag har testat min hastighetsmätare mot GPS o mätaren visade exakt som GPS från ca:90km/h-220km/h då jag släppte gasen. Började gå lite väl fort på den aktuella sträckan då.

Har själv kört 275km/h men M5:an. Tyvärr utan GPS:en då.

///Micke
M5:an Länk
tr
121
treje
330iT 01:a
har haft 295+ på mätaren/12500 på 2 hjul första och enda gången jag körde cykel.kommer aldrig köpa cykel....
Jk
128
Jkangas
327i e30

treje: jo jag har kört en bil i 320 oxå. men de hör väll inte hemma i denhär tråden? =)

mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Felvisningen för BMWs bilar brukar aldrig vara så mycket som 30km/h för fort, inte tänkbart att strypningen går i då, dvs vid 280km/h mätarfart. Det är däremot känt att BMW ofta brukar gå lite fortare än de 250km/h som bilen ska strypas vid, omkring 260km/h VERKLIG FART är vanligt förekommande.

M5E60 tar inte så groteskt med bensin, trots sin motor och vikt! Fullpackad bil + 4 personer från Västmanlandtrakten till Tyskland, ca 200mil med körning på Autobahn också motsvarade 1,3l/mil i snitt = KLART GODKÄNT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.