|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Igår var jag ute och rejsade över hela södermalands län med min M3 e46. Mellan E tuna och strängnäs så kom en stor fin och rak motorväg framför mig, jag stötte på någon AMG histora som försvan snabbt men säkert i backspegeln. Som mest kom jag upp i 280 km/h när jag paserade 280 sträcket slog bilen ifrån, det var lite halvläbbigt jag trodde att motorn hade pajat eller något annat hemskt. Men snart fattade jag att det var strypningen som gjorde så att bilen inte ville gå fortare och att den sjönk i fart. Men ska inte bilen vara strypt vid 250? eller visar mätaren fel på 30 km/h? Mvh | |
| Måtaren brukar visa ca 10-30km/h fel i den hastigheten. | |
| I så fall vilken besvikelse! | |
|
De va inte varvstoppet som gick i då?? 30km/h fel låter rätt mycket tycker jag men inte vet jag. Bilen:Länk /Henrik |
|
|
30km/h borde väl inte vara för stor missvisning när man är uppe i 280km/h mätarfart? // M.v.h. Daniel |
|
|
Schwein: Vad du har för däckdimension bak ska ju inte heller spela någon roll, felvisningen blir ju densamma såvida du inte har navi och plockade hastigheten via GPS? (fast det låter ju inte så...) //Stenback |
|
|
Stenback. Nu hänger jag inte med riktigt.... Tar inte E46 hastighetssignal från en givare i slutväxeln som de flesta andra BMW i modern tid? Om den gör det så blir ju felvisningen påverkad av däckdimensionen bak. Liten däckomkrets ger högre mätarhastighet kontra verklig, och storomkrets lägre visning kontra verklig. Ja det spelar ju ingen roll var hastighetsignalen tas ut i drivlinan så uppstår samma problem. ABS-sensor, drivaxel, växellådan, slutväxeln. Så hur menar du? Eller har jag missat nåt? Dr Tinnitus |
|
| Hastighetsspärren är ju också ett beräknat värde. Så mätar felvisningen kontra hastighetsspärren är ju lika fel oavsett hjulstorlek. | |
| Min E46 M3 slog ifrån vid runt 275km/h på mätaren =) | |
|
Har du navigator kan du ju testa att nolla medelhastigheten när du är uppe i toppfart. Förövrigt så visar den inte så mycket fel ens i den farten. Var själv uppe i 265 med min och ännu hade varvtalsstoppet inte slagit i. Mvh Jonas |
|
| Jag var inte i närheten av varvstoppet det fanns mkt kvar att ge. och jag har ingen navi. jag har 19 tum 265/30 bak. | |
|
Vår förra Audi A8 gjorde utan problem över 270 på mätaren utan att spärren gick in så det kan säkert stämma att det "bara" gick 250. Bilen: Länk |
|
|
GPS vid spärren: Länk |
|
|
Dr Tinnitus: Det jag menade var att så länge hastigheten tas från slutväxeln eller någon annan stans i drivlinan så kommer ju indikerad hastighet förbli densamma om bilen tillåts varva ut på högsta växeln oavsett vad bilens verkliga hastighet är. Dvs. även om den aktuella rullomkretsen är för liten jämför mer original så indikerar hastighetsmätaren 280 km/h likväl som om den aktuella rullomkretsen är för stor jämför med original så indikerar hastighetsmätaren 280 km/h. Den verkliga hastigheten i dessa scenarion varierar givetvis. Nu har jag inte haft någon bil med original navi men om ovannämnda 280 km/h är plockade från en gps så är ju däckdimensionen i allra högsta grad relevant eftersom en gps anger så kallad ground speed. //Stenback |
|
|
Gustav. Fy fan vad bra den går i höga farter! Flåklypa |
|
|
Är inte hastighets-spärren länkad med hastighets mätaren på dom bilarna ? Kan den inte vara Chippad eller nått ? M som i Motor |
|
|
Hehe flåklypa, 100% orginal. Då har du itne sett hur avhängd en M5 E39 blir av en M6 ;) GPS som ni ser anger hastigheten i m/s som är drgt 70 m/s = 252 km/h ochj mäteren visar ltie under 260 km/h = mkt exakt mätare. Ni har film ovan på länk. Fö är Audi mä'tare extremt felvisande, iallafall S8 etc. |
|
|
Jag har sett hur avhängd en M5 e39 blir av en M5 e60 och det är inte lite! Tyvärr lär ägandekostnaderna för en M5 e60 bli horribla när dom ligger rimligt i inköp. Vad jag förstått är e60 riktigt törstig i bränsle....något de nuvarande ägarna kanske inte bryr sig om men desto värre för de kommande. Som sagt, vi får styra upp något kul till sommaren! Flåklypa |
|
|
Jag kollade på min film där jag tyvärr slår av vid 210km/h. Min klarar 180-210 på 5.2 sekunder medan din klarar samma intervall på 4.2 sekunder. Dessutom är din mätare mer exakt och ju snabbare det går desto mer fördel har M5an. Det är skillnad! Flåklypa |
|
| Flåklypa: Så nu blev du ännu mer sugen på ett lok? ;) | |
|
Ha ha...ja att dom går som djur i höga farter visste jag. Dock hoppas jag kunna bita ifrån hyffsat mellan 50-200km/h fast det är nog för mycket att hoppas på det också. Jag har inte glömt vad vi pratat om tidigare.... :-) Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.