AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
554

Placering av högtalarkabel i E30

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Skulle behöva lite snabba tips på hur jag ska placera högtalarkabeln i min 325 E30 2-dörrars innan jag river ner och eventuellt gör fel :)

Ska ha fram 2st relativt grova högtalarkablar (knappt 1cm i diameter) till framsystemet från bagaget där steget sitter.

Eftersom kablarna är så pass grova så vill jag ju lägga dom på varsin sida fram, men på passagerarsidan antar jag att pluskabeln från batteriet (bakmonterat) till motorrummet ligger? Och då är det väl stor risk för störningar?

Dela med er av lite erfarenheter tack :)
Jo
21
Johpi
325ik -88
Dra dem absolut inte på samma sida som batterikabeln iallafall. Som Du säger så är det stor risk för störningar. Varför ska Du ha så grov kabel? Det räcker mer än väl med 2x2.5 mm kabel.

Annars är det väl bara att dra kabeln där det finns plats.

Lycka till!

Den som har mest saker när han dör vinner!!
li
25
linbä
325iM-89
Det är INGEN fara att du får störningar den vägen. Det som kan framkalla störnigar är om lågnivå kabeln ligger för nära andra kablar med likström som sedan förstärks upp i slutsteget. Lär även hålla med om att dina kabelplaner låter en aning överdimensionerade. Köp en högkvalitativ kabel ist.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jag förstår att ni reagerar över den grova kabeln... Det gjorde jag med när jag fick syn på den när paketet kom :)

Jag handlade den på BRL samtidigt som jag köpte högtalarna, det är en GAS-kabel, 2x2.5mm. Ledarna är grovt isolerade vita och blå, samt att ledarna tillsammans sedan är tvinnade med ett genomskinligt plastlager utanpå. Detta medför att kabeln är lika grov som strömkabeln till steget och det ser mycket märkligt ut! Men men...

Det är alltså ingen fara att lägga den på batterisidan?

Tack för era svar!

Mvh, Robin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.