AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
623

Tokhög tomgång

Har fått problem med min gamla rishög.
Den har nu i varmt tillstånd en tomgång på minst 1500rpm. och när den är kall ligger den över 2000.

Har alltid haft något hög tomgång mer lr mindre. men inget så här högt. hittade i helgen en trasig vacuumslang å blev glad då jag trodde att jag hittat felet. men istället för att bli bättre blev den bara högre?

har kollat alla slangar nu utan att hitta någon fler som är trasig. tror inte heller att den drar tjuvluft någonstans.

Samt att "luftskruven" lr vad man ska kalla den som sitter på insuget där mitt på ovanför ventilkåpan har jag skruvat i botten. annars så blir varvtalet ännu högre. börjar nu bli lite tokig på det här då det snart inte går att köra i rätt hastighet utan att växla ner lr hålla på bromsen.

Något mera som kan inverka på tomgången?
Kan tillägga att motorn gått väldigt långt. ca 43.000 mil. Men är fortfarande väldigt lättstartad varm som kall och går rätt ok. "för att ha gått så långt"

Det är inte lätt när man har det svårt!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jag lovar dig att trots att du kollat alla slangar har du säkert någonstans en läcka. Du får helt enkelt skruva isär allt. Slangar, bälga mm. Mät upp samtliga givare. Värden finnes i HAYNES-BMW!

Jag hade samma problem med min. Men vid en ordentlig genom gång hemma med alla delar, bälgar samt slangar på matbordet visade sig det mesta var spruket eller helt enkelt kasst. Och då hade jag redan innan provat med startgas utan resultat! Det är underligt...

Hade också en mikroskopisk spricka i oljepåfyllningslocket!!!
Ok.

Hm då blir det bara att ge sig ut å riva hela skiten å kolla över det igen. kan ju ha missat någon slang. de fins ju som en par stycken.

men det är ju så förbaskat svårt att komma åt en del av dom.

le
234
leszek
BMW 535 -88
Näe.. och det värsta är att när man har det svårt blir det knappast lättare...!

:)

Se det så - nu får du chansen att se över allt med grejerna borta! jag passade på att putsa upp allting också (lite lätt). Och jag tror att han (BMW:N) gillade det!!! :)

PS. Min har gått 29K
Ok =) då ä ju din knappt inkörd :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.