|
|
|
|---|---|
jimmy/bmw |
vilka är dom bästa tänstiften till en 323 e36 ? I boken står de att man ska ha bosch F7 LDCR eller NGK BKR 6 Ek. eller ska man ha Platina stift är dom bra ? |
|
NGK skulle jag satsa på! Standardstiften med två elektroder (BKR6EK) är helt ok och fungerar klanderfritt. Vill du gå upp till fyrelektrods platinastift är det BKR6EQUP som gäller. Främsta fördelen med fyrelektrodsstiften med mittelektrod i platina är att de håller 10000mil och har bättre förmåga att bränna rent sig själva om de skulle bli skitiga (pga ytgnistgap-konstruktion och de fyra elektroderna). Desstutom påstås det att de senare stiften också skall ge något högre effekt och bättre förbränning eftersom gnistan har fyra olika elektroder att "välja mellan" och gnistan tar då alltid vägen genom tätaste bränsleblandningen eftersom det elektriska moståndet är lägst den vägen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
jimmy/bmw |
hur mycke får man böta för 6 st BKR6EQUP då ? |
|
Tja, ca 165 kr/st hos BMW eller Mekonomen, mot kanske 85-90kr för tvåelektrodsstiften. Men merpriset tjänar du in på att du får längre bytesintervall... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller en peng på Champion, är själv fd NGKfantast som nu konverterat, champion är kalas, speciellt deras EONstift Bosch skruvar jag aldrig i! |
|
TobbeBMW |
Champion Eon1 stift, dyra men jävlit bra. Bilen går utmärkt o med ngt lägre bränsleförbrukning. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man bra kontakter i USA så kan man köpa NGK platina fyrelektrod för ca 66-70 kr st inklusive frakt. Tror även att UK har en humanare prisnivå på dessa stift. ///MVH Hasso Länk |
jimmy/bmw |
Hur mycket kostar Champion Eon1 stift då? |
| 65-70:-/st går EON1 på, jag gav 600:- för 10 st sist jag köpte de | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.