AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.802

Tips på lättdrivna 5,25" högtalare

41
8
411VM
540iA -93
Tja

Jag har en 540 e34 och har bytt framsystem med slutsteg och grejor, ska i med bas och ett till slutsteg..

Men till frågan..
Jag tänkte ta och byta ut bakhögtalarna (Original) till ett par av bättre kvalitet.
Dessa tänkte jag driva med stereon (Kenwood KDC-W5031 4*50W MOSFET) eftersom jag inte har några kanaler kvar på slustegen.

Skulle gärna vilja ha tips på några högtalare som skulle fungera bra. Det ska ju endast vara lite rear-fill
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
DLS är ofta lättdrivna och som låter bra..
till o med bra priser
Ragemannen
rockfort fosgate har dom i min bil och dom låter fint.

Sedan är för män
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hade Eltax RC-120W o dom var bra tills jag drog på max :)
Kolla Länk dom har bra priser

Peter
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vad sitter det för grejer original. Jag har Nokia 40w högtalare i min. Är dessa original eller eftermarknadsprylar??

Hur som helst har ena bakhögtalaren spruckit så jag var inne på brl och köpte "GAS Alpha 52" 2-vägs kit (500 kr). Grejen är att dessa var extremt mycket sämre än nokia högtalarna som sitter i nu. Är dessa nokia högtalare original så kan det inte vara lätt att hitta bättre prylar om man inte vill lägga 2000 kr för ett par 5,25:or.

Ragemannen
En ny högtalare måste spelas in det tar ett par veckor innan membranet ger det ljud du önskar.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ragemannen:

Det är säkert möjligt, jag är inte expert på området.

Problemet är att de inte klarar samma effekt som de övriga högtalarna. Den nya hötalaren börjar slå igenom vid ca 70% av belastningen som de andra högtalarna tål. Jag kan liksom inte dra på lika högt längre om jag inte vill sabba ljudbilden. Är det så att den nya högtalaren kommer att bli bättre när den är inspelad eller är det kört?
Ragemannen
Jag är tyvärr inte heller någon kunnig man i ämnet. Dock låter det väldigt konstigt att den slår igenom. Det gjorde inte mina nya alls det enda som var trist i början var att det mest låt som 100% diskant innan membranen blev inspelade.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Antingen så är originalhögtalarna väldigt mycket bättre än de nya GAS högtalarna eller så är det något knas i kopplingen så att de inte får tillräkligt med kraft. Ska svänga förbi brl och låta en expert lyssa och bedöma.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Kan de va att de inte tät mellan högtalaren.. Tycker att de låter så.
Tätä mellan så tror jag du kommer märka skilnad..

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tätt mällan vadå?? Menar du att det "läcker" någonstans mellan skruvfästningarna? Det har jag inte tänkt på... Ska kolla sen. Är ingen expert som sagt :)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har inte hört en nokia högtalare än som låtit bra :) men de är lättdrivna, driver du direkt på stereon? Så lite effekt i en stereo, så nog därför de låter illa, om det nu inte som sagt läcker mellan högtalare och baffel (kickpanelen i ditt fall).

Ett par högtalare som jag läst ska funka bra med stereons inbyggda effekt är Pheonix Gold ZR kit
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Dessutom är e34ornas originalmontage av framhögtalare rätt så värdelös, kickpanelerna är alldeles för klena, helst bör man styva upp dem med t.ex mdf, spånskiva eller glasfiber
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ska påpeka att det är bak som problemet ligger. Vet inte riktigt hur de drivs. Det sitter något till höger bakom inredningen i bakageluckan, men jag vet inte om det är ett slutsteg eller ett stort delningsfilter. Alla högtalarkablar verkar gå dit i alla fall ;)

Måste forska lite i det där...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Okej nu har jag gjort om lite och det blev bättre. Nu låter GAS högtalaren nästan lika bra som nokiahögtalarna. Allt drivs av stereon (4x45w) men går genom ett stort delningsfilter i bagageluckan.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det stora "delningsfiltret" är troligtvis ett original slutsteg.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Okej men det finns ju inga lågnivåkablar dragna dit. Ingen strömförsörjning heller... ??? Det var därför jag trodde att det var ett delningsfilter.

Någon som kan ge klarhet i situationen...? :)
Ett bra tips på högtalare som både låter bra kan spela .
MB QUART 5.25 kitt
Canton QS5,25 kitt
dessa högtalare skulle jag varmt rekomendera går inte att jämföra mot grejjer som är billiga .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.