AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.252

Trimchip från itsfun.nu

Sida 1 av 2
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Har någon nån erfarenhet från detta företag?
Tacksam för alla svar!

Såg att dom hade chip till 130:n så man slipper toppfartsspärren låter ju bra....

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker du även att alla garantier och maskinskadeförsäkringar inte gäller heller är bra ??

///MVH Hasso
Länk
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Nu gällde ju inte frågan garantier och maskinskadeförsäkringar...utan om någon känner till/använt sig utav itsfun?

Fö har jag svårt att tänka mig att en bil byggd 2006 inte skulle klara av en effektökning på lite drygt 5%, lite större marginaler bygger nog bilbyggarna med. Dessutom erbjuder itsfun en motorgaranti precis som BSR har, därför vore det än mer intressant om något vet något om företaget!
alpinvit130:

Länk

Länk

Detta är ett axplock av en sökning gjorde på its fun
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Tack Starre!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Turboägare och annat löst folk ;) kan jag förstå suget att chippa, men att riskera garanti för 5% effektökning i en nästan ny bmw har jag svårt att förstå måste jag säga.
Nu var det kanske inte det "Alpinvit" ville höra och jag ber om ursäkt för om det är OT. "Alpinvit" kanske inte tänkt i dom banorna iof och då är det ju bra att han blir medveten om risken?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
En fråga som dyker upp i mitt huvud...
När behöver man åka snabbare än 250?

(Detta var ingen moralpredikan utan bara en fundering. Lär väl bli ett himla tjat om man inte lägger till den texten tänker jag.)

///BMW - Was sonst!
al
150
alpinvit130
123d -09, 5d
325ti -02
Ojoj...det var värst vad det fanns mycket åsikter här om vad man bör göra å inte göra...men så brukar det ju vara på forum!

Jag uppskattar verkligen er omtanke men de juridiska bitarna är mitt specialområde och således vet jag vad det innebär när det gäller garantier/ försäkringar (har tidigare ägt både trimmade/otrimmade nya som gamla bilar) och återigen så det var inte direkt det jag frågade, utan frågan gällde huruvida någon hade erfarenhet av det omnämnda företaget!

Starres länkar gav lite nyttig information om itsfun så jag tackar för dessa!

JohanE: För å svara på din tanke, så är väl svaret givet: ALDRIG, men det är ju ibland skillnad på vad man behöver å vad man vill ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har på det senaste endast hört gott om Itsfun. De säljer väl någon slags försäkring också via tredjepart om jag inte minns fel.

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Nja man behöver ju de extra KM/H när man är I tyskland

Dessutom en M5 E60 får istället 330 km/h som toppfart istället för "bara" 250 km/h

Förresten finns det något BMW approved sätt att chiptrimma?

Dessutom kan nån en gång för alla berätta vad som skulle hända om jag skulle chiptrimma min BMW. Vilka risker finns? Vad säger BMW om detta? Kan man i efterhand ta reda på om en bil varit chiptrimmad eller inte?

Min BMW 116i
Länk
Att de visar fel antal hästar för 130i känns ju väldigt förtroendeingivande och effektkurvan känns ju som den lika gärna kan vara gjord i paint eller något.
Jag har inte hört något negativt om ITSFUN eller deras produkter.

Däremot så har jag mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna kräma ur mer hästar ur den redan väldigt optimerade 130i. Motorn lämnar ju tydligen närmre 280 hkr med V-Power i tanken :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
håller helt med. orginal programvara är redan optimerad för 98oktan och enligt teknikens värld & rototest ger motorn (tror jag minns rätt) 7hk mer på shells 99oktan genom att styrdatorn anpassar sig själv.
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
så man ska använda 98 oktan alltså?
Jag vet inte vad är det man förlorar på att ha 95? Är priset på 30 öre per liter mer värt det?

Min BMW 116i
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vigg0:

Det har ju uppenbarligen bromsat den till 190kw (258 hk) så på vilket sätt menar du att de anger fel antal hästar??

Kalle Hansen:

Om den lämnar 280 hk med V-power så borde väl 275 med 98 oktan inte vara någon omöjlighet ;)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vigg0:

Nu saknar jag en edit funktion ;)

Ser att alla 1-serie bilar visar en effektkurva som visar den exakta originaleffekten. Det känns väldigt konstruerat. I det här läget känns det som om de tror att 130i har samma effekt som 330.
donamir, vi disskuterar 3liters motorn, hurvida din motor ser du i instruktionsboken. den effekt och bränsleförbrukning BMW redovisar för t.ex. 130i är med 98oktan i tanken då bilens programvara är optimerad för detta. tankar du 95oktan ställer tändningen om sig och du förlorar
effekt och bränsleförbrukning.

Anledningen till att teknikens värld "kom på" bmw med att "fuska" och tanka 99oktan i provbilen var att audi a3 3.2 som bmwn testades mot upplevdes väldigt slö av testlaget och efter att de provade o hälla i 98oktan i tanken istället för 95 som uppenbarligen låg där gav bilen ca 20hk (kommer inte ihåg exakt siffra) mer i rototest.

lexcon, vad är det som övertygar dig om att den är bromsad eller körd på dyno?
al
499
alaska1
118dA-13
Precis! Jag har försökt få ett svar av Q hur de gör , dvs uppskattar de effekten eller gör de en körning på rullar före och efter de pillrat i chippet!

Enligt Amullo mfl på diskussionen nedan ( chippa M3? ) är det tydligen legio bland chippsleverantörer att uppskatta effekten istället för att mäta upp den!
LexCom,

Nu får du allt läsa på ;) 130i har 265 hkr som standard (mot 258 för 330i), och det får man väl förmoda är uppmätt på 98 oktan. Teknikens Värld/Rototest mätte emellertid upp över 270 hästar (minns inte exakt antal), när bilen var tankad med V-power.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Glöm inte att köpa en extra stor kronograf vid chips byte så att man kan mäta skillnaden varje dag från och till jobbet. Instruera medpassagerare, frugan och barnet. Yippie vilken kick! Klick, klick , vad blev det? Lugn nu, mitt inlägg är redan diskat på förhand så att säga.... ;) Lycka till!

Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Företag ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.