|
|
|
|---|---|
|
som topicen lyder, hur stor skillnad tror ni att en bil som har lika mycket hk men den ena väger 220kg mer än den andra påverkar accelerationen till hundra? givetvis går den lättare snabbare men finns det någon tabell eller räkningsprogram som man kan använda sig av? bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER mina projekt Länk | |
| Det beror väldigt mycket på hur mycket bilen väger. Om det är en lätt bil så påverkas den mer än en tung. Om du har vikten på bilen och 0-100 tiden så kan jag räkna ut vilken medelkraft motorn har påverkat bilen med i den "sprinten". Sedan kan vi lägga på 220kg och se vilken acceleration vi får på ekipaget med samma kraft. Inte alls svårt att räkna på, men det slår naturligtvis lite fel med tanke på att vi då räknar på medelkraften. | |
|
Enkel uträkning: T = (M/m)*t Där T är nya tiden för 0-100km/h, M är nya vikten, m är gamla vikten och t är gammla tiden för 0-100km/h. Ett exempel: Före: 1400kg, 0-100km/h på 7s. Lägg till 220kg och den gör 0-100km/h på 8,1s. Uträkning: (1620/1400)*7 = 8,1 Men som sagt: Detta kan endast ses som ungefärligt, men bör stämma ganska så bra. |
|
|
tack för svaret bättre pengar på banken än i tanken: BMW DIESEL POWER mina projekt Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.