|
|
|
|---|---|
|
Gah, jag borde snart få guldstjärna för mest frekventa problem, paranoida inlägg på detta forum... Jag testade handbromsen idag... körde i 50-60km/h å testade att dra i handbromsen fullt ut... det tog knappt nånting... stannade bilen å drog i handbromsen för att testa att starta igång med handbromsen i, då verkade det som det funkade... ska det vara så här på E36:0rna?? jag kör en 318IK -87 E30 på vintrarna å då kan jag dra i handbromsen för snygga sladdar :)... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Verkar fullt normalt vid barmark. MVH Hasso |
|
hej Hasso så det ska inte ta nån alls nästan när man drar i handbromsen?? Hasso du bor i örebro trakterna va?? jag bor mitt i Örebro :) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Japp:Fast straxt Söder om Ö-O i Närkes Monaco du vet:) Det brukar inte ta så värst när man kommer upp i fart det viktiga är att handbromsen tar när bilen står still. Och att det finns tillräckligt med bromskraft vid bes.Finns nån formel som går att räkna ut hur mycket kontra bilens vikt det ska bromsa. Det räcker med tillräckligt bra broms bara på ena hjulet så är det ok på bes. Har bes en SAAB med en Vire. (de var restade) men med nyrenoverad handbroms utan problem det räckte gott o väl till.Men jag fick tipset av en bekant som jobbat på saab i 25 år. Jag tänkte nämligen låna en vire från en annan bil men slapp det besväret. MVH Hasso |
|
hehe... oki! tack för det.... jag e sååå paraniod när det handlar om pärlan... personalen på OK på österplan håller nog med mig... :) |
|
|
Jag fick helt andra besked vid besiktning en gång. Ena hjulet tog knappt alls på handbromsen, blev en 2:a direkt. Skall funka som nödbroms hette det, bilen får då inte snurra eller dra över på mötande körbana. FP |
|
Jo det verkar ibland som det är ju tydligen upp till besikningsmannen , iofs så kan det ha ändrats, som allt annat detta var för ca 10år sedan. Men en handbroms som gör någon märkbar skillnad i högre hastighet har jag bara märkt av de gånger det varit rejäla trumbromsar typ amerikanska bilar. Där funkade handbromsen i högre hastigheter. Men med dagens konstruktioner så är det en omöjlighet att få sån effektivitet på handbromsen. Så mycket till nödbroms över 50 kmh är ju inte mycket att tala om. MVH Hasso |
|
Kan nog stämma. Mitt case gällde en 850 för 1,5 år sedan. Dock inga problem att låsa hjulen med handbromsspaken om man ryckte till, testade samma sak på en Golf härom sistens. Men visst, så mycket till bromsverkan blir det ju inte när bakvagnen kasar. Man kan fortsätta att gasa på med framvagnen faktiskt, bilen stannar aldrig, en slags omvänd burnis kanske?? Förresten, hur får man bilen att stå still när man burnar? Bromsar man och gasar samtidigt så är det ju lite synd om bakskivorna eller? FP |
|
Folke:Eftersom bromsverkan oftast är 80%fram och 20% bak på de flesta bilar vid normalbroms så utnyttjar men det vid en burnis,dvs man bromsar så hårt att framhjulen låser sig men bakhjulen är inte lika hårt bromsade och med kraften från en riktig motor är det inga problem, de fuskas ju en del med vatten och annat. Vissa monterar sk Line lock som låser bromstrycket på framhjulen så bak hjulen inte har någon broms alls vilket gör det ännu lättera.Ett minne från ett sådant montage på en Chevelle-68 killen hade regummerade däck när de blev varma så släppte slitbanan och slog sönder större delen av bakskärmen (intelligent). MVH Hasso |
|
......nyaste V70 kan man iallafall lätt låsa handbromsen i 140km/h........... Mvh Patrik 325i -92 |
|
Aragorn |
DE e ju bara en fråga om hur mycket man juster handbromsen... man kan ju justera så pass mycke att du bara kan dra upp den ett hack sen låser sig hjulen.... Volvon (gäller dem flesta volvos beroende på hur handbromsen e justerad!!) har ju små backar inne i bromsskivan vilka i sin tur sköts via vajrar oberoende hastighet dvs du kan låsa bakhjulen i vilken hastighet du så önskar... likadant på BMW skulle ja tro.... // Aragorn |
Tro ut och prova så du vet tycker jag låter som en bra grej.Volvos backar är för små för att ge så stor bromsverkan,trots nyrenoverad handbroms med nya skivor så inte låste sig handbromsen över 50 för det inte. det har den inte gjort på någon av de 8 Volvo jag haft i alla fall.Den enda bil av de ca 30st jag haft är det endast en som låst hjulen i högre hastigheter med det var en bil med stora trummbromsar bak. Samtliga bilar har haft fullgod handbroms vid besiktning.Och skulle handbromsen låsa sig i 140 då är den feljusterat och rent livsfarlig är min uppfattning. MVH Hasso |
|
Om det var fel på den vet jag inte, bilen var sprillans ny (Demo bil)..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
eYY.. jag ska in med bilen på verkstad... ska höra med killarna där... Hasso.. fan vilken FIN Beeeemmmeeeer du har!!! nästan lika fin som min.... hähä |
|
Inte just nu väldigt skitig efter en bit grusväg. MVH Hasso |
| lås inte bakjulen med handbromsen i 130..! då får ni juh ingen cirkulär form på däcken.. och det är väl det osm är meningen? | |
|
Javisst blir dom kantiga,särkildt om man håller in den i 200meter, ända ner till väven..... dunk,dunk,dunk,dunk,dunk......... Mvh Patrik 325i -92 |
|
Kallas hjulplattor på SJ.språk MVH Hasso |
|
Var ute och strosade en dag för många år sen då ett hemskt skrikande oväsen fick mig att vända mig om. Förbi puttrade en tant i en grön polo med låsta bakhjul!! Där kan vi snacka hjulplattor! |
|
Mitzie |
Vid 50 km/h brukar jag endast använda fotbromsen. Personligen använder jag bara handbromsen när bilen står still. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.