AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.265

Glapp vid belastning

Upptäckte idag det kluckar otrevligt och att det är något obehagligt glapp när jag greppar vänster framhjul kl:12 och drar utåt när bilen står som vanligt på parkeringen. Har läst här en del och tycker att jag känner igen mig: Länk

Tror inte att det känns (åtminstone inte lika mycket) när bilen är upplyft, har inte provat än men jag brukar rycka lite här och där när jag får tillfälle och har inte märkt något tidigare.

Till saken hör väl en del bromsvibrationer och samt fartvibrationer som jag skyllt på bromsskivor och obalans i däcken men nu vet jag inte.

Hur ska jag felsöka och har ni några tips på vad jag ska ge mig på att byta?

Mvh/ Nebolt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med den korta beskrivningen låter det som ett glappt hjullager, då glappar hjulet med greppet "halv tolv". Det är alltid vanskligt att analysera glapp med hjulen på marken, så jag föreslår att du börjar med att göra en ordentlig glappkontroll innan du byter någonting.

Hissa upp framvagnen och känn ordentligt på hjulen om du har glapp och med vilket handgrepp glappet känns tydligast. Man kan även titta samtidigt på de olika lederna när man påför krafter på hjulet med händerna.

Handgreppen för att känna spindelleder respektive styrleder varierar med framvagnens uppbyggnad, så berätta gärna vad det är för bil. Känns det ett tydligt glapp just med greppet "halv tolv" rör det sig i princip alltid om hjullagerglapp...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hoppsan, jo det vore kanske smart.
Bilen är en 320 -95 Touring. Med ca 20 000 på mätaren. Upptäckte glappet eftersom bilen kändes så spårkänslig och "mysko" efter att jag slängt på sommarsulorna, så jag började kolla runt lite för att se så att allt satt som det skulle.

Hissade och ryckte lite och tyckte det kändes tydligast halv tolv eller snarare fick jag trycka med bägge händerna kl 12 rakt in för att få det att klucka (inte som igår när bilen sod på parkeringen och jag fick dra för att känna glappet). Försökte med kvart-i-tregreppet men har svårt att säga om det känns där också. Iaf är det inte lika tydligt. Hade inte hela framvagnen hissad om det har någon betydelse.

Borde inte hjullgret låta otrevligt om det är dåligt och glappt?

Kom inte åt att kika på leder mm. medan jag provade greppen ( får hyra in lämplig kompis imorgon tror jag) men jag tycker det ser lite skumt ut hur dämparen rör sig när trycker på däcket. Som det rör sig i sidled inuti på något sätt. Eller så tycker jag bara det pga det jag läste i forumet tidigare. (Se länken i första inlägget.)

Ska försöka mig på en glappkontroll enligt Jeppes råd så snart jag får tag i en medbrottsling samt möjlighet att hissa ordentligt. Fortsätt gärna slänga in tips.

............
Kanon med ett så aktivt forum. Har varit ivrig läsare senaste två åren men sällan postat.

Hyvens
/Nebolt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett hjullager kan vara glappt utan att det medför missljud, och tvärtom.

Prova att göra en ordentlig kontroll med "medbrottsling" och återkom...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ryckt och slitit här och där. Visade sig att vänster framdämpare var helt slut. Nu är det bytt och kärran flyter fint som aldrig förr. Inte så svårt att byta trots att jag glömde dammskyddsatsen på ena sidan och fick göra om jobbet en extra gång.

Har dock lite bromsvibrationer som inte vill ge med sig trots omsvarvning av skivorna vilket hjälpte för 600 mil sedan. Vad jag kan se på forumet så är jag ju inte precis ensam om det problemet. Ska klura på i vilken ände jag ska börja felsöka.

Nebolt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.