|
|
|
|---|---|
|
Har skaffat min första BMW, en 2001 E46 Coupé! :) Det sitter 16"-hjul på bilen nu, men funderar på att förpassa dessa fälgar till vinterbruk och skaffa nya 17" till sommaren. Jag gillar dessa fälgar: Länk Jag har letat efter beteckningen på dem men det enda jag hittat är lösa formuleringar som "E36 M3"-fälg, men tydligen fanns det flera olika fälgar till den modellen. Tänkte höra efter om någon vet vad fälgens namn/beteckning är så det blir lättare att söka. :) Något särskilt man bör tänka på vid fälg/däckköp annars? | |
| M3 Contour | |
| Är det orginalfälgar du är ute efter så kolla så att du får rätt ET så att fälgen hamnar rätt i hjulhuset, kolla sedan så att de inte blir för breda. | |
| Finns denna fälg med olika ET alltså? Har sett att en del har den på E46 så jag antog att det passade rakt av, men det kanske var en förhastad slutsats. :) | |
|
Nä den finns vad jag vet bara med en form av ET på just den fälgen, men den är lätt att förväxla med en fälg som sitter på en del M5 E34 bilar. Ang ET så rekommenderar BMW att de ska ligga på mellan 42-48 till 3:serien men jag kör med ET 35 med 225/45 sulor så det har lite att göra med hur breda de är oxå. Man kan säga att du kan använda dig av mer eller mindre samtliga orginalfälgar till E36 E46 Z3 till din bil. Här ser du hur orginalfälgarna ser ut till din bil: Länk Mitt tips är Länk M Double Spoke 68, passar grymt bra på E46:an. MVH |
|
|
Japp, den fälgen är väldigt fin, dock nästan lite "vanlig", eftersom den sitter på de flesta E46 M-sport. Den är dock ett av alternativen jag funderar på. Dessa är det som sitter på nu, Star Spoke 43: Länk |
|
|
De heter M contour och det finns faktiskt kopior på dessa fälgarna med ET anpassat för E32/E34. Jag har dem på min 750 i dimension 8,5/10x17: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag tycker att M Contour (Som satt standard på M3 E36 Limo, inte på coupé/cabrio) är snygg - på en E36. Monterar man den på E46 blir det i mina ögon "inavel", och det ser dumt ut med en äldre fälg på en nyare bil. Men så är jag ju ganska rabiat av mig, gällande sådana saker :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Hehe, jag gillar dem, men det jag gillar allmänt med fälgar är fälgbana i ytterkanten och att ekrarna så att säga "buktar ut" mot mitten (ser ut typ som en hand med fingrar som "håller fast" i fälgen :)). Dvs samma upplägg som M Double Spoke 68 ovan och även Contour-fälgarna. Ingen av dessa fälgar har ju någon extrem fälgbana, men den finns där i alla fall. :) | |
| Kollar lite annonser på M3 Contour, men började fundera på vad som gäller för dem, enligt Länk är de 7,5 fram och 8,5 bak, men de annonsörer jag hört med verkar ha endast en fälgbredd runt om? Går det lika bra? Är inte 8,5-bakfälgarna gjorda så att de kommer ut lagom långt? 7,5 borde hamna för långt in eller tänker jag fel nu? :) | |
|
Noldorin: Till E36/E46 så är det sällan speciellt mycket fälgbana då det höga ET-värdet äter upp en del av möjligheten. Man ser detta tydligt på t ex Krysseker 42 som till 5-serien har en rejäl fälgbana medan den på 3-serien nästan har ekrarna ända ute. ___ //Ulf |
|
| Aha, så det borde vara ok med 7,5 runt om trots att det verkar vara 7,5 fram/8,5 bak i original (vilket väl var M3)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.