|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Filmen 540 Exhausts Remus&Dinan, där är det typiskt skärande och riviga metalliska ljud i bilarna... Enligt mig på nått sätt typiskt amerikanskt. Beemer, a way of life. |
|
|
Så har inte jag. Tycker att M3 E46 har liknande ljud. Vet inte riktigt om jag diggar det lika mycket som ett fett vrål. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
J.Dredd: E39 M5 har två stycken luftfilterboxar med samma filterstorlek som 540i. Det skulle snarare bekräfta att en sådant luftfilter kan knappast ha luftflöde för mer än till 300hk. När det gäller effektuppskattningen (300hk) med enbart Halo-tändstiften och xeramic-tillsatsen i motoroljan så är det en försiktig uppskattning, inget effektplussande. Effektökningen i bromsbänk för båda komponenterna har varit följande: Halo-stift: effektökning genomsnitt 4%. Xeramic: 12% effektökning. Skulle dom effektplussas till orginaleffekten så skulle den hamna på 332hk. Båda komponenterna bidrog även i testerna till minskade utsläpp av CO och HC, vilket även förklarar varför jag klarade besiktningen med rasade kattar. Kattarna rasade en månad före besiktning då jag hade katalysatorbrand i båda i intervall pga återkommande kondensproblem i tändstiftshålen i båda cylinderblocken och att den inte gick på alla cylindrarna och det oförbrända bränslet brann inne i kattarna. RAS! Så den jämförande effektkänslan är från tiden före katt-raset. Dessutom var dom förra tändstiften fortfarande OK. Alla trimkomponenterna är bara bytta inför den kommande Ommappningen av motorn. Rakarörs "special" är konstruerad av en roadracingförare i Australien och alla deras avgasdelar beställs från en avgasdelstillverkare i Australien. Dom är bara grossister och tillverkar inget själva. Rakarör "special" ansåg jag ge det bästa flödet som KAT-ersättare, bättre än racekattar, ger en liten extra dB-sänkning också och framförallt även godkända avgasvärden (framförallt efter ommappning). Ravve: Till automatlådan går det i efter vanlig tappning ca 4,5L. Bakaxeln: 1,9L. Dessa Omega oljor minskar friktionen till minimum och ökar verkningsgraden i drivlinan så att man för ut mer effekt till drivhjulen. Dyra oljor: ca 490kr/L. Men absolut bäst. Dom har även en motoroljetillsats i sortimentet för att minska friktionen och öka effekten:Omega 909 MOTOROLJE-FÖRSTÄRKARE (finns bland "övrigt) Länk: Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
"Effektökningen i bromsbänk för båda komponenterna har varit följande: Halo-stift: effektökning genomsnitt 4%. Xeramic: 12% effektökning." Konstigt att dom inte har några riktiga bromspapper som visar dessa test då. Dom visar ju bara lite grafer utan några vidare uppgifter om tex lufttryck, temepratur eller luftfuktighet vid testerna. Dessa variabler är mer än nog för att kunna ändra uteffekten med över 10% och måste därför tas med i beräkningen vid bänkning. Har dom gjort det? Dom anger åtminstone inte vilken kompensationsmetod dom har använt. Troligtvis ingen alls. Återigen: Varför används inga av dessa produkter i produktionsbilar från fabrik eller i bilsportsammanhang som tex STCC? En 10% effektökning i STCC är ju i princip en garanterad vinst. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
I informationsbroschyren från Xeramic så används produkten inom Gocart-serien flitigt. Angående testerna, så har dom säkert mer exakta uppgifter kring bromsbänktesterna om man vill ha det separat. Den grafiska effektökningen av testresultaten som dom visar upp är bara i ett kompakt informativt syfte. Det måste väl finnas ett normstandard vilka kriterier som gäller vid bromsbänk tester av komponenter/produkter som ska effektivisera/effekthöja en motors prestanda. Annars är ju inte resultaten jämbördiga eller tillförlitliga. I STCC är det stenhårda regler vad som är tillåtet och inte för att bilarna ska vara jämbördiga. Sen vet man ju inte om någon stall häller i lite tillsatser i motoroljan än då, men det tutar dom ju inte ut med direkt. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Givetvis så finns det ju standarder för hur man kompenserar för dom olika miljövariablerna vid en bänkning. Att ta med dessa värden och vilken kompensationsmetod man använt handlar om några få ord till i infon. Utformingen av avgassystem är fri i STCC. Däremot så finns det bullerkrav. Och om dom nu häller i prylar i oljan. Varför skulle dom då hålla tyst om det? Skulle ju finnas mycket sponsorpengar att kamma hem där. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
seb540: efter kattarna är det 2,75" så man får bygga egen adapter eller använda stegmuff. Jag körde en hemmagjord för stegmuffen från simons funka inte som förväntat. The roughrider: Du har skrivit värmetal 14 på dina stift. Är det nåt speciellt eller varför nämns detta? Finns det olika alternativ? |
|
|
På Xeramic webbsida så rabblar dom upp vilka racingserier som använder deras produkter flitigt. Skulle dom inte märka någon skillnad så skulle dom inte fortsätta att använda det. Right! Länk: Länk Om STCC har fria händer i utformningen av avgassystemet, så är dom kanske inte medvetna om Raka rör "special", och dess effekthöjande "egenskap". Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Står inte ens vilka produkter dessa team använder sig av. Kan ju lika gärna vara Xeramic's handtvätt eller fönsterputs dom använder. 3 av länkarna på den sidan fungerar inte ens och bara på en sida av dom som fungerar nämns Xeramic som en sponsor. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Länk Här står lite mer om deras produkter för den som är intresserad. |
|
|
Länk Här är effektkurvan för HALO-testat för den som är intresserad. |
|
|
J.Dredd: Tagga av lite, va! Det är väl skälvklart att dom använder i förstahand tillsatsen till växellådan och motorn. Varför inte bränsletillsatsen också emellanåt. Sedan har dom ju en utökad sortiment att ta till av för att låta andra komponenter av fordonens rörliga delar få sitt av det friktionseliminerande keramiska essenset. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Additiven är jag skeptisk mot tills motsatsen bevisas på ett trovärdigt sätt. Halostiften blir jag dock mer och mer intresserad av när man läser på deras hemsida och hur många som hört av sig med deras egna ord om förbättringarna. |
|
|
The roughrider: Dom stora oljebolagen är bland dom största och rikaste företagen i världen. Dom har lab värda flera miljarder kronor och anställer dom bästa kemisterna i världen. Dessa företag gör nog allt vad dom kan för att få fram något som kan minska förbrukningen på en bensinmotor med 10%. Det tar nog inte många dagar för dom att "reverse engineera" ett oljeaddetiv för att sedan kunna göra något liknande själva eller varför inte exakt detsamma. Xeramic's produkter är inte patentskyddade. Vissa bil/motortillverkare förbjuder användandet av dessa tillsatser i sina garantiavtal pga att vid tester så har det visat sig att dom gör mer skada än nytta. Och vad det gäller Xeramic så säljer dom allt från olja, fönsterputs, bilvax, handrengöring till nyckelringar. Varför måste det vara just oljetillsatsen som används av dom sponsrade? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag körde med Halo-stift i min 525i -91. Vill inte påstå att jag märkte skillnad på draget, men förbrukningen sjönk märkbart. I kombination med trimchip sänkte jag förbrukningen på denna bil med närmare 1dl/mil. Vilket av stiften eller chipet som gjorde mest nytta låter jag vara osagt. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Var inne och pratade med killarna på Ferrita igår och de sa att kattarna sväljer mycket ljud. Jag tänkte nämligen byta till racekattar. Jag har ju som bekant ingen mittdämpare, och det tyckte de var synd om jag skulle byta till racekattar. Ljudet blir mycket högre med dessa. De tyckte jag skulle montera en mittdämp för att kompensera denna db ökning. Turbocenter i Tullinge sa exakt sama sak. Vi får väl se. De sa samma sak när jag sa att jag inte ville ha en mittdämpare... och det blev ju bra! :) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Danjel. Med tanke på ljudet i min kompis 540iA -93, han som körde utan både kattar och mittdämpare så vågar jag påstå att du kan köra med race-kat och utan mittdämpare. Ljudet är inte alls högt (relativt förstås) vid normal körning men det ryter till bra när man drar på och får upp varvtalet lite. Ändå inte störande i en välisolerad BMW. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Hm, det är ingen som fått problem med motorgången efter olika special lösningar på avgas? Det är så att när jag monterade min sportdämpare hade jag inte rätt sorts klammer tillhands, varvid jag lät det sitta litet löst temporärt. Nåväl, igår så separerade skarven mellan mittendämparna och remus-slutburken, ljudet blev grymt, men bilen går som en påse nötter... verkar som den inte alls gillar att det inte finns nåt motstånd efter mellandämparna. | |
| Min går lite "oroligt" när man kör sakta och släpper gasen och sen trycker lite och sen trycker igen. Precis som den inte kan hålla lite lite jämn gas utan de blir för mycket och sen inget. Kan vara att de va så innan också men då har man inte hört de. Nu hör man precis vad motorn pysslar med :-) | |
| OK, så du har litet ryck med 3" ersättare.... läste på ett amerikanskt forum att mottrycket blev mer lagom med 2,5" efter kat, tror jag kör på det - har bett en verkstad kika på det i nästa vecka då jag inte tror jag grejar övergången från 2,75" på ett bra sätt själv, särskilt när man inte har tillgång till lyft. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.