|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
The Roughrider. Jag har nu läst om din bil på garaget, så ingen vidare förklaring behövs. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Ravve: Jag har absolut tänkt att visa upp effektkurvan, efter ommappningen med Unichip. Det är ju den som bekräftar slutligen att ens trimprojekt fick den effekt som det var tänkt. Raka rör trodde också att jag skulle få 350hk med denna trimteknik. Nu ska ni veta att bara Halo-tändstiften och xeramic-oljetillsatsen gör att beemerns effekt hamnar från 286hk till 300hk. Sedan tillkommer pluseffekten av det ombyggda insuget och avgassystemet. Men inget sagt innan man har det på print. Ska försöka få cash till Unichippet nu under sommaren. Ska se om jag kan fixa en ljudfil från min beemer, skulle vara kul. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
The roughrider: Tror du kommer att bli ganska besviken när du kör din bil på rullar. Luftfiltret som sitter i 540 är samma som sitter i e39 M5 och klarar således att leverera luft till minst 400hk. Så din effektvinst där är troligtvis max 0hk med stor chans att förstöra din LMM istället. Halo-tändstiften har inte kunnat visa någon effektökning i något oberoende test, detsamma gäller för oljetillsatsen. Raka rörs specialare är ju ochså på gränsen till bonnfångeri enligt folk med koll på flödeslära. Även om dom enskilda sakerna kanske tillför lite effekt så fungerar det inte så att man bara kan plussa ihop effekten av varje enskild del. Jag är övertygad om att det inte är svårt att hitta effekt i dessa v8:or, men man får nog ta till lite mer vedertagna trimmetoder om det ska ge märkbart resultat. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
64HK är ganska mycket om man tänker på att motorn är "orörd" men de ska bli kul att se vad du får ut. Var har du köpt stiften? Va dom dyra? |
|
|
ravve: Tändstiften köpte jag hos Ontop (ontop.nu). Kostade 190kr/st. J.Dredd: Halo-tändstiften kräver en ommappning av motorns tändtider för att man ska få max effekt med dom, samma gäller för rakarör special. Men en del nytta gör dom redan tack vare BMW motorernas avancerade "anpassningsbara" motorstyrning. Vad gäller xeramic så är dess metallkeramiska egenskaper inte humbug, medlet används flitigt inom tex proffessionella Go-carten. Annars är detta ett trimprojekt som jag har tänkt ut, och som jag bara var tvungen att genomföra, för att se om den är så bra som jag har fått för mig. Hade ju räknat med mothugg när jag tänkte flinka mig in på denna tråden. Har hittills bara accelerationskänslan att gå på och jämföra med mot förut, och den är inte dålig rent av grym i gämförelse mot förut, som ju inte var dålig heller. Så 30hk till måste ju finnas där redan för att märka en tydlig skillnad. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Du har inte bytat dina kattar? Skulle va kul om du hade några tider man kunde jämföra med. Typ 100-200kmh med stabil hastighet på 100 och sen stamp, inte rullande. Tänkte också byta oljor i låda och bakaxel trots att det ska vara livstidsoljor. Har du i huvet hur mycket man behöver? Kände du nån skillnad på Omegaoljorna? Har tidigare bra erfarenheter av Omega. |
|
|
Börjar väl med HALO-stiften då. El fungerar ju som bekant på det sättet att det alltid tar den kortaste vägen (den med minst motstånd). Så länge tändstiftet är helt rent och jobbar ute i vanliga luften så kommer kanske gnistan att vandra runt på stiftet. I motorn under gång med höga tryck och sotrester på stiftet så kommer gnistan till slut att ta samma väg varje gång. precis som ett vanligt tändstift. Att folk har upplevt en skillnad vid byte till HALO-stift och andra liknande stift kan nog härledas till att man då har jämfört med dom gamla utslitna stiften. Om nu dessa stift skulle vara så bra, varför kör inte fler med dom? Dom är ju tom billigare än dom stift som sitter orginalmonterade i min 540. Vad gäller xeramic och liknande blaskor såsom slick 50 mm så är det ju mycket märkligt att inget av dom stora oljebolagen har dessa tillsatser i sina oljor. Eller är det kanske så att dom är rädda om sitt rykte? Att blanda i dessa tillsatser i en motorolja är ett vågspel. Risken finns att man förstör den befintliga addetivbalansen i oljan och därmed får motsatt verkan. Vill du läsa mer i detta ämne råder jag dig att söka efter och läsa Johan B's inlägg om oljor. Raka rörs "special" är ju också lite märklig. Varför skulle man få bättre genomströmning av att virvla runt avgaserna? Det som står på deras hemsida gör ju det bara ännu tydligare att det handlar om bonndfångeri. "En expert på Chalmers Tekniska Högskola menar, att dämparen på något sätt orsakar en bättre förbränning, för i annat fall skulle inte turbotrycket sjunka när man monterar den". Mycket märklig expert som inte kan förklara hur det fungerar. Och varför skulle turbotrycket minska för att man får en bättre förbränning? likneslen med ölflaska tänker jag inte ens gå in på. Återigen samma sak här. Varför har inte alla biltillverkare monterat någon liknande lösning på sina bilar? Verkar ju finnas en hel del effekt "gratis" om man tror på raka rör. Jag skulle misstänka att skillnaden du upplever på din bil efter att ha bytt dessa delar kan härledas till dåliga stift och igensatta kattar. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Många kan tro och tycka och kanske tro sig veta men när man har de på papper är det en annan sak så det ska bli spännande att se vad resultatet blir. | |
|
Dandelue, med din lösning på avgassystemet, blir det då dovt muller? Eller mer rivigt? Beemer, a way of life. |
|
|
Tp- Mullret är dovt V8 muller vid tomgång och lugn körning, och vråligt flås vid kickdown. Besväras ej av ljudet i kupén heller. Har orginal dim (2,5") på alla rör (förutom endrören: 2x4"), för ändras det så blir kupe ljudet dånigt och det ville jag inte. Tänkte byta till race kattar ganska snart. Då ska det tydligen bli lite mer metalliskt ljud. J.Dredd vet hur det låter nu. Vad jag hört från folk som hört det låter det fett. Skälv älskar jag det! MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Kan intyga på att Danjels bil låter riktigt grymt! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Blir ljudet "raspigare" om man byter till race kattar? | |
|
Jag har hört det. Låter lite mer metalliskt. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
"Flås" bokstavligt?? =D, det verkar som att det e precis sånt ljud man önskar sig ur en 540. För jag har en video hemma, där dom filmar ett gäng 540 i USA (antagligen) som har olika avgassystem, där låter alla typ metalliskt utan en sån dovhet i ljudet som man hellst vill ha. Typ som enorm metallisk resonans, och allt gjort av rostfritt (vilket ger mer metallisk klang f.ö.). Beemer, a way of life. |
|
| Heter filen 540exhausts.mpeg och är 12,5MB stor? Jag har en sån iaf där det testas lite olika system. Det står vilka de testar också. Den som vill ha får höra av sig. | |
|
Nån ljudfil på det förresten? Annars grymt fin 540 du har! Beemer, a way of life. |
|
|
Kan inte beskrive det bättre :) Man måste nog höra det, men JA flås :) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Tyvärr ingen ljudfil. Har ingen digital videokamera. Letar febrilt efter någon med en... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| ravve, satt och kollade på din lista med rör som du använde - stämmer det att det är 3" rör direkt efter kattarna? Trodde det var mindre? | |
|
Här har ni V8 ljud att njuta av Länk Mvh Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.