AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.405

Mesigt ljud i sportsystemet

Sida 1 av 4
se
661
seb_540
328i M F30
Hej, idag bytte jag till ett Remus avgas (bakdämparen) på min 540, hoppades på litet V8 muller... döm om min förvåning när bilen låter lika mesig som orginalsystem! Och den nya dämparen är lätt begagnad, så det borde inte vara tal om inkörningsperiod heller. Nån annan som upplevt liknande? Nån som valt att ta bort även mittre dämparen, "tarmarna" och ersatt dem med rakt rör? Kanske blir det bättre sound då....
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Ska det va V8 muller så får du skaffa en Cheva istället. Gammal stötstångs teknik ger det rätta mullret inga DOHC 4 ventilsmotorer låter som en äkta V8

/Pulare
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Är du säker att det är en sport burk du köpte?
Annars funkar att kappa av en bit så att du kan sätta dit t.ex. kromade ändrör så får du nån dB mer.
Annat alt. är att plocka bort främmre burken.

MVH Grabber

se
661
seb_540
328i M F30
Fasen, kanske inte är en sportburk... bara förutsatte det, då Remus brukar vara det, samt att den har ett kromat slutrör grovt som ett mindre stuprör.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
pulare:
Visst går de att få fint V8-muller i en beemer 8:a!!
Kanske inte samma bludder 8:a ljud som jänkarna har,men V8 låter de!
Tycker ja har fått till ett ganska mysigt ljud i 530:in,låter sådär härligt orolig på tomgång tex :)
se
661
seb_540
328i M F30
Har kollat litet på amerikanska BMW sidor, där verkar många fimpa mellandämparen när de byter till sportsystem. supersprint gör ett rör som ersätter det, men priset är högt, strax under 2000. Undrar vad en avgasfirma tar för att göra ett sånt rör?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
seb_540: Jag byggde för ett tag sen ett eget system av Simons 3" delar och de låter gött. Mullrar fint och inget mesljud som originalet.

Jag ersatte blindtarmen på mitten och slutdämparna med två dämpare från Simons. En rund och en oval.

Är du intresserad kan jag skicka nån film med ljud på vid tillfälle.

Jobbigaste med att plocka bort blintarmen på mitten är att du måste fixa nån övergång från 3" och 2,75 som sitter efter kattarna.
se
661
seb_540
328i M F30
ravve, intressant - vad har du för slutburk, simons där också?
se
661
seb_540
328i M F30
sorry, litet trött - står ju klart och tydligt att du har slutburk från simons!
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ta bort mittdämparen. Då kommer det hända grejjer. Har gjort det på båda mina och det har blivigt klockrent. En polare har monterat en Eisermann slutdämpa med "race" ljudet som inte riktigt låter race eftersom han inte tagit bort just mittdämparen.
Lycka till!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
se
661
seb_540
328i M F30
Får nog bli så, men jag tvekar till att försöka pussla ihop ett sånt rör själv, särskilt om det är dimensionsövergångar - nån som har tips på nån avgasverkstad som kan greja det till rimlig kostnad i stockholmsområdet?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
kolla med Hansen Racing, de brukar kunna lösa det mesta och de är relativt billiga på avgas...

mvh

Martin
Visa användare
15
frber
530IA Touring -93
520I Touring -02
åker utan bakre burk på min 530
den låter som en gammal cheva
fast varvar man den så låter det gött

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ferrita finns i Stockholm. De jobbar i rostfritt och millimeteranpassar sitt arbete med livstidsgaranti. Avgasteknik i Uppsala fixar det nog också. Tror att de jobbar med "vanliga" rör med, inte bara rostfritt.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lite offtropic nu...
Men är de nån som vet sådär på rak arm om de skiljer mycket mellan ett system till V8:orna och ett till 6:orna hos ferrita?
Seb_540...Monterade också en AMG sport slutdämpare dock på mercedes,v8 också.Förväntade mig också lite bättre muller än original men bilen ist tystare =)
Vet inte ifall man kanske borde ta bort mittdämparen som det nämndes här.Ni som tagit bort mittdämparen,hur blir ljudet,blir det lagom elr mycket mer än med dämparen på?Vill ha mer ljud från V8.an men skall helst inte låta mycket elr alls när man kör på motorväg tex.
Vad har ni ersatt dämparen vid demontering?

se
661
seb_540
328i M F30
M528: Exakt så vill jag också ha det, muller vid tomgång och fullgas, men snällt när man kryssar på motorvägen.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min låter typ inget på motorvägen ~2000 varv.
De é klart, stampar man så vrålar de ju men inte om man bara ligger och marchar.
Kör man på mindre varv än 2000 eller ligger och trycker så mullrar den fint.

Detta använde jag:

U 01 76 00
Rör med muff 1000mm
1x 126:-

U 30 76 00
Ljuddämpare "Turbotight"
140x220mm L = 250mm
1x 464:-

U 45 76 00
Ljuddämpare "Turbonett"
Rund 125mm L=250mm
1x 391:-

Sen hade vi väl nån extra liten rörbit och tror vi tog en liten skarvbit från en 60 graders böj för att få till en vinkel. Men hela systemet är i stort sett rakt bak.

Bilder kan mailas efter önskemål. Film ska jag göra nåt lite halvseriöst sen.
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Ja, det verkar finns många olika varianter av lösningar för att få till det grymma V8 ljudet i beemrarna. Ändå kan jag garantera att ingen annan har det urhäftiga dova skorrande rejsljudet på sin V8 beemer, som jag har fixat till på min beemer. Det gäller att vara tekniskt kreativ och ha stake till att testa en udda ide' för att man är övertygad om att den kommer att funka som man har tänkt sig. Ni är säkert nöjda med era sportsystem, men det finns skillnad på ljud och ljud, för att inte tala om den effektökande faktorn hos systemet.

Ha det!

Min beemer: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lova att du lägger upp eller delar med dig av en effektkurva från TS Motor sen när du chippat med Unichip.

Mycket skeptisk till att du skulle få ut 64 hästar mer än original med dina modifikationer. Kul om du får de men som sagt...

Kanske har du en film eller ljudfil på ditt ljud?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
The roughrider. Hur har du byggt då?

Har en polare som kör 540iA -93 med ruggigt fint ljud i. Tyvärr har han fimpat kattarna också... Men i alla fall så har han även tagit bort mellanljuddämparen och ersatt med 2x3" i rostfritt medans bakre burken är original fast med 2x3,5" utblås. Han är svetsare så han har byggt själv. På tomgång låter den mycket mer V8 än min 530i som är helt original (än så länge...) men inte alls särskilt högt. Vid 2000 varv/min börjar det hända saker och allt däröver är bara en skön orgie i rejsigt V8-ljud. Den låter fruktansvärt gott när han kör iväg.
När jag får tid ska jag ta bort mittendämparen och ersätta med dubbla rör samt svetsa på aningen större utblås. Tror det blir en god kompromiss mellan skönt ljud och ljudnivå. Jag tror inte man blir nöjd genom att bara montera sportljuddämpare längst bak.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.