|
|
|
|---|---|
|
går det att bara lyfta ner en motor som har motronic i ett chassi som det har suttit L-jetronic i..?? eller måste man bygga om byta något..?? tacksam för snabbt svar.. har lyfft ner en motor med motronic men det är tyvär helt död... ingen tändspänning och ingenting... någon som vet vad det kan vara..?? MvH //Danne | |
Paap Reeder |
kabelhärva + box är nödvändigt att byta + att du måste ha givarna på sprängkåpan om du lyft i en M30 med motronic. Br.tryck motronic är 3,0 bar. Vad det är för tryck i en M20 vet jag ej. MVH /// Paap R |
|
okej det är gjort allt är flyttat + att jag har helrenoverat motorn.. lyfte ner motorn i förrgår och den är sten död.. inte ett liv den drar runt men bränsle pumpen är död och lika så tändningen.. tändspolen skall ju har jord men det har den inte och lika så bränsle pumpens relä skall jordas genom styrboxen men det funkar inte heller... så kan en styrbox bara gå sönder för att den ligger..? tykker det låter ilite konstigt men endå... sedan så har jag 2 kablar för mycket i kontakten man sätter in i säkringdosan men dom verkar ju inte göra direkt något vettigt... men ja va tror du om att dra bilen på trailer till en verkstad som kan sätta in diagnostiken i den..? MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
... på en M30 Motronic "finns i princip ingen diagnostik att ta till" utöver det man kan mäta med en digivoltmätare. Inga felkoder lagras. Vill minnas att ng mer på AP gjort denna konvertering och kämpade också med br.pump och tändning ... minns inte hur det löste sig. Kan du ha förväxlat givarna på sprängkåpan? Växla dom båda kontakterna och pröva. En Motronic "smäller inte på soppan förrän boxen vet att motorn snurrar" --- vilket innebär att rpm-givaren på sprängkåpan skall meddela detta till boxen. MVH /// Paap R |
|
okej som jag befarade då...:( okej jo jag hade förväxlat dom och då skall inte motorn gå men iof någon av dessa kan ju vara trasiga.. för innan jag lyfte ut motorn ur den andra bilen så gick den som en kratta... men dessa givare kan ju ej fara en miljon affär att köpa nya tykker jag iaf... skall pröva växla om dom igen och pröva med en annan styr box utifall den har gått sönder eller något.. mm men skriv gärna om du kommer ihåg någon som har gjort samma sak eller vet vad som kan vara felet.. MvH //Danne |
|
Paap Reeder |
... försök och sök ty det var en ganska omfattande "korrespondens" i ärendet ... typ förra hösten. Någon annan kanske kan minnas vilken tråde det var. MVH /// Paap R |
|
Har du haft elschemor att titta på när du kopplat ihop motorelen med "kaross"-elen? Du behöver både schemat till din bil och schemat till bilen som motrrn kommer från! Du har åtmistone två problem att tackla! 1. Det är inte säkert att kablarna mellan olika årsmodeller har samma färger! 2. Det är risk för att det på en nyare motor blir kablar över om man kopplar ihop den med en äldre bil (tex larm och oljenivå)! Det är i sig inga problem om man bara vet vilka kablar som går vart! Jag skulle inte chansa och koppla ihop två olika system med varandra utan att veta exakt vad jag gör med tanke på all elektronik som är inblandad. Jag har gjort tre sådana ändringar i BMW-bilar och det har gått utan problem: - satt i L-jetronic insprutning (-77) i en 3.0S -72 med förgasare från början - satt i L-jetronic insprutning (-77) i en 630CS -76 med förgasare från början - i 630CS -76 bytt till Motronic (-84) från L-jetronic (-77) Per L |
|
|
Okej har sökt å hittat lite intressan men inte rikigt någe vettigt men ja har några frågor... skall bränslepumpen tvärstarta när man vrider på tändningen å köra upp trycket men motronic som den gör med L-jetronic..?? det går iaf inte.. men den går att tvångsköra om man byglar där relät sitter.. sedan hur kan man mäta dom där givarna på sprängkåpan..? går dom sönder lätt..? bilen jag plockade motorn ur gick knappt att få igång men ja trodde det hade att göra med all olja som var inne i spränkåpan eftersom tätningen va paj.. men kan oljan ha pajjat givarna..? sedan finns det någon annan pryl eller något som kan göra att motorn inte startar..? typ någon olje vakt eller temp sak som är trasig eller nått..? MvH //Danne |
|
|
På motronic så går bränslepumpen bara när motorn är igång eller att startmotorn snurrar. Den startar inte direkt när du slår på tändningen. Du har inte möjligtvis tagit motorn från en automatväxlad bil? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
Paap Reeder |
Klokt J.Dredd! ... men den brytningen sker på "gamla Motronicár inte i boxen utan i vxl-spaken som "nollar ut" strömmen till solenoiden. Däremot "blir det en del lösa sladdar över "kring boxen" mellan A resp man. Har inte fått ihop min ännu helt - 5 år sedan - från man -> aut. Är nog 3 lösa tampar i boxområdet ... MVH /// Paap R |
|
okej grabbar nu går den igen i alla fall..:D var kabel trubbel till dom där jävla givarna på sprängkåpan.. men nu går det som den ska men nu är temp mätaren galen m.m men det hoppas jag bara är SI batterierna eller någe annnat... //Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.