AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
624

ventil lyftare

so
23
sonnytor
bmw 316i -94 m43
bmw 316i -91
Bmw 520i -91
hej hoppas att någon kan hjälpa mig!!!!!
igår så knäckte jag anliggningsytorna på tre ventillyftare när jag räjsade en golf vr6(jag drog honom). men då uppstod problemet enligt ovan.
Är det någon som vet vad en ventillyftare kostar ungefär? jag har en 325iK -88 m20 motor.
Och om ni vet om det är krångligt o byta , jag har rivit ner det men jag tyckte inte det såg så jävla krångligt ut men man vet ju aldrig.

sonny
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kolla in motornord.se Där finns grejorna. Jag vet inte hur det är på din, men om det funkar som på min så måste ju kammen bort och det är ju lite extra jobb. Men svårt är det ju inte. Det är ju bara att skruva. Jag behövde dock tillvärka två specialverktyg för att få kammen rätt synkad mot vevaxeln.

Lycka till / Jocke
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
sonnytor: Hur lyckades du med det då?

Om jag inte minns fel så kostar väl en lyftare omkring 500 (original) Och man måste väl byta alla, eller har jag fel?

Mvh Johan
Stilige Stig
<h1>Ermm</h1>
Grusse
Du måste ju inte byta alla, men det är ju bra om du gör det. Vet inte hur mycket du varvade, men det kan vara att du fick ventilsläpp, och då kan ventilerna vara krökta. Men det märker du direkt om du gör ett komptest.

Men det kan ju ha varit att vipparmarna var utmattade så dom gick av pga det.
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
Man bör byta alla vipparmar, annars är det möjligt att resten ger sig också. Det är möjligt att du får lyfta upp motorn en aning för att kunna få ut vipparmsaxlarna helt, dessa är fixerade med ett låsbleck i främre delen av toppen. Man skall också vara väldigt försiktig när man knackar ur axlarna eftersom det kan hända att godset spricker. Använd gärna en rostlösningsspray eller liknande.
Lycka till Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.