|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att slå till på en 325:a -05, nyligen importerad.. vad är det man bör tänka på för att slipa hamna i trubbel? Hört att man ska kolla milen via Dis.. Hur många nycklar ska man få med? Omkodas eller? Vore tacksam för fler tips.. /Fredrik | |
|
Har ingen erfarenhet av E90 men som regel kan man anta att BMW's milkontroll via DIS inte är värd speciellt mycket. Dom som kan sina saker ser till att alla bilens minnen visar samma sak, dvs om bilen är skruvad så hittar inte BMW detta genom uppkoppling. Däremot så kan dom hjälpa dig att kontrollera om några garantireperationer har gjorts på bilen. Då får du datum och miltal på dessa och kan kontrollera gentemot eventuella stämplar i serviceboken. Det ska även gå för BMW-åf att ta fram övriga tillfällen bilen har varit inne på verkstaden, dvs vanlig service, eventuella reperationer. Denna möjlighet är ganska ny och jag vet inte om alla BMW-åf vet om eller har möjlighet till detta. Bilen du är intresserad av är ju ganska ny och du skriver inte mätarställningen så det är ju fullt möjligt att den inte har haft så många åtgärder men förhoppningsvis så finns det någon stämpel i serviceboken och då är ett tips att ringa de verkstäder som finns angivna och kontrollera att bilen har varit där vid angivet datum och att mätarställningen stämmer. Utöver detta så finns det ju en del annat som kan vara intressant. Vem är det som importerat bilen? Seriös firma eller hobbyimportör? Är bilen reggad i Sverige eller ska du göra det själv? Är priset normalt eller för billigt? Har du en länk till bilen om den är på annons så får du säkert ett antal vettiga kommentarer. Mitt tips är annars att titta på begagnade bilar på www.bmw.de och sedan åka ner själv och köpa bilen. Då risken minimal att du blir lurad. ___ //Ulf |
|
| Vad jag vet så kan man inte skuva E90 (ännu)!!! Vilket känns riktigt bra då modellen inte är purfärsk. Men jag kan givetvis ha fel då jag inte är expert i ämnet, så helt säkert ät det inte... Jag hittar i alla fall inga uppgifter om E90 justering på nätet, men i princip alla andra BMW modeller går fint att justera verkar det som. Vad det beror på vet jag inte. | |
|
Det som känns lite osäkert med denhär bilen är att den bara gått 2000 mil, och därför inte har någon stämpel i serviceboken. Därför känns det nästan omöjligt att få reda på om den kan vara skruvad. Eller? Här är en länk till annonsen: Länk Kom gärna med kommentarer. Är det någon som vet hur många nycklar man får till en ny bmw idag? Ska man kräva av importören att han kodar om dessa? |
|
|
Den kanske inte har varit inne för någon service men den har med största sannolikhet varit inne för någon form av garantireparation. BMW Sverige kan plocka fram om den har varit på verkstad för en garantiåtgärd, när detta skedde och den noterade mätarställningen vid detta tillfälle. Kostar ca 300 kr att få ett sådant utdrag. // Erik |
|
|
Fredrik_Andrén: Du får två ordinarie nycklar med sändare och en plastnyckel till en E90. Keep Your Distance! |
|
|
Klistrar in detta från en av tysklands stora justeringsfirmor. Som du kan se så finns inte E90 med på den listan. Och ingen annan stans heller vad jag har hittat, varken här eller i tyskland. Alltså lär det ha varit lika svårt för en eventuellt ohederlig ägare / handlare att skruva bilen. Jag tror nog att du kan vara lugn att mätarställningen stämmer. Men riktigt säker man aldrig vara! BMW 3er E36 BMW 3er E46 BMW 3er E46 ab 6/2000-2005 BMW 3er E46 Vollversion BMW 5er/7er - E34/E32 BMW 5er/7er - E38/E39 bis 1999 BMW 5er/7er - E38/E39 Modell 2000 BMW 5er/7er - E38/E39 ab 6/2000-2005 BMW 5er/7er - E38/E39 Vollversion BMW 1er E87 BMW 5er E60 BMW 6er E63 BMW 7er E65 BMW 8er - E31 - 840i, 850i BMW X3 BMW X3 Vollversion BMW X5 bis 6/2000 BMW X5 ab 7/2000-2005 BMW X5 Vollversion BMW Z3/Compact BMW Z3/Compact ab Bj. 98 BMW Z4 BMW Z4 Vollversion BMW Z8 BMW BMW-Vollversion: alle Modelle ab 1998 inkl. EWS, Lichtmodul und Schlüssel BMW Kilometer-Check aller Module |
|
|
Torde vara denna bil som diskuteras i tråden.... Länk Hygglig marginal han har på den bilen! /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
| Jag har inte räknat exakt på vad utrustningen till den bilen betingar, men mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att den kostar 70-80 tusen mindre än vad en fabriksny 325i E90 kostar efter en rimlig prutning på en likvärdigt utrustad bil. I mina ögon är det för liten skillnad för att en ett år äldre och begagnad bil skall vara intressant, såvida inte priset kan prutas ner rejält. Som Rolex visar borde det finnas prutmån. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
En liten tanke bara; finns verkligen bilen i Sverige? Är den ett förmedlingsuppdrag som enligt importören står kvar i Tyskland? Spontant så tycker jag priset i annonsen är i billigaste laget, luktar lite DHL-bedrägeri om den annonsen.... Eller kan det vara så att han har lånat bilderna från Mobile-annonsen, samtidigt som det slumpar sig så att de har snarlik utrustning? Det skulle vara lite sorglustigt som Thomas sitter och väntar på att göra sitt livs klipp och tjäna 50 snabba tusingar, men samtidigt sitter en liten lurifax i en annan världsdel och gnuggar händerna.... mvh Johan |
|
PowerMac Skulle det vara mojligt att fa adressen till den tyska justeringsfirman? Skulle va bra och kolla upp om de kan justera de nya modellerna fran andra marken ocksa. // Alex |
|
| huttyr: Jag anser inte att det är lämpligt att lämna ut adressen på ett öppet forum tyvärr. Det går att googla fram dock. | |
|
PowerMac Jag var radd att du skulle saga det, ja det gar sakert att googla fram, det gor val allt. om jag ger dig min email- skickar du over lanken da? // Alex |
|
|
Efter lite forskning har jag fått fram att bilen ursprungligen kommer från Frankrike?? Vad kan detta bero på? Varför importerar en tysk en bil från frankrike?? Finns det någon anledning till oro??? |
|
|
Fredrik_Andrén, Jag skulle inte köpa denna bil. Verkar vara alldeles för många turer kring den för att det ska vara intressant, och priset är inte sådär hyperfantastiskt. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Tack till den person som gav ut adressen till justeringsfirman!, och ett stort ? till den moralpolis som tog bort inlägget, vem tror du har mest kunskap om justering av bilar den som haller pa med eller en som bara vill veta om det gar att skruva med just den modell man har tankt att köpa?????!!!! // Alex |
|
|
Glöm det jag skrev att E90 inte går att justera... Även om det inte har gått tidigare så verkar som det snart kommer att gå snart. Man får visst byta en del pryttlar, och det är antagligen kostsamt? Man skall visst få byta något som betecknas som CAS modul, vad det nu är för något??? Och nej jag lämnar inte ut adress... ;) Så här står det i alla fall på en sajt: Förbereds just nu BMW E80 / E90 / E65 / E63 / E60-serien Ink.CAS MODUL / NYCKLAR / DTC. Samt: MÄTARE / CAS MODUL / NYCKLAR / RADERING FELMINNE |
|
|
anledningen med att den är från frankrike är att den är billigare i utgångs pris där jmf med tyskland. Typ en E87 kostar 2000 euro mer i tyskland jmf med sverige i grund pris Min BMW 116i Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Fredrik, fanns den i Sverige redan? mvh Johan |
|
Om bilen nu trots allt verkligen fanns i Sverige så förutsätter jag att den nye svenske ägaren iaf tar nya kort på bilen innan han lägger ut den på blocket.... Min kvalificerade gissning är att det inte ens finns någon bil i Tyskland, någon har antagligen bara lagt ut en annons med ett grymt lågt pris bara för att det ska ringa enormt mycket på någon kompis telefon... Även tyskar tycker antagligen att detta pris är sjukt billigt så att en svensk skulle hinna med att bli först till kvarn på denna kärra finner jag högst osannolikt... /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
|
Vad jag menar är alltså att den svenske annonsören öht inte har ngn bil hemma att sälja men han tror i sin envishet att bilen finns kvar till salu nere i Tyskland och han tror sig kunna hämta hem den såfort han får en kund på den.... Vad han inte vet är att den tyske säljaren inte heller har ngn bil att sälja... Hade bilen stått klar i Sthlm skulle det givetvis funnits riktiga bilder samt kanske någon övrig info om bilen i annonsen innehållandes exempelvis "nybesiktigad" /// Senaste inlägget i BilBloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.