|
|
|
|---|---|
|
hämtade nyss ett kicker ZR1000. och fick med en säkringshållare. ska man verkligen säkra av steget innan strömingången? det ska vara en 150A säkring. ska det vara efter kondingen? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] | |
|
ALLTID säkring!! så vid du inte "tänder" på kabelbrand i bilen.... gärna två!! En typ 10-20 cm från batteriet samt t.ex. fuseblock innan steg (en) och ev kondensator.. Smart och smidigt ar ju att sätta stegen på ena säkringen i fuseblocket och andra säkringen i fuseblocket till kondensatorn t.ex. Friskt kopplat , hälften brunnet!! |
|
|
alltså ingen säkring mellan steg och konding? men då bör man väl ha lite större säkring än vad som står angivet? menar när kondingen är urladdad och laddas upp samtidigt som steget drar fullt så går det ju mera genom säkringen, fast det kanske räcker, ingen aning.... är ju inte så bra för grejerna om säkringen går när man spelar bara.. inte för kondingarna i alla fall. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Klart att du skall ha säkring, direkt efter batteriet. Fel kan ju uppstå i både steget och ev. kondensatorer. Du kan aldrig få ut mera effekt än det du tar från batteriet. Kondensatorer tillför ingen effekt, kan möjligen hjälpa till att hålla spänningen uppe några mS i topparna. Den stora strömstöten genom kondingarna blir när du kopplar på strömmen första gången, när allt är i drift får inre spänningen sjunka mycket, följaktligen inga jätteströmmar för uppladdning heller. FP |
|
|
kondingen hjälper ju till att ge ström just i topparna, för att minimera kortvariga spänningssvackor. men den vara ju inte länge. uppladdning och urladdning ska man ju göra långsamt med motstånd eller glödlampa eller nått sånt. säkringen ska alltså sitta mellan batteri och kondingar? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
rätta mig om jag har fel är inte säcker men måste man inte ha en huvud säkring max 50 cm från batteriet om försäkringen på bilen ska täcka brand ? dvs ingen säkring och bilen brinner 0.00 $ ??? men i vilket fall som hälst ska du ha en ifa det skulle hända något… |
|
|
Visst, säkringen måste sitta innan alla belastningar osv. Personligen är jag inte så mycket för kondingar i en eller flera Farad-klassen. Elektrolyter är inte särskilt snabba, i synnerhet inte jättekondingar, hellre då några mindre i parallell t.ex 4st á 10000uF inkopplade så nära stegets kraftanslutning som det är praktiskt möjligt och med hyfsad area på kablarna. Elnätet i en bil är besvärligt, betänk att kondingarna även matar bakåt till bilen t.ex när man startar. Idealiskt vore att steg och ev. kondingar kopplas in till batteriet med fördröjning efter att motorn är startad. Allra helst i två steg, med ett lågohmigt effektmotstånd i serie först under någon halvsekund för uppladdning, som i professionella effektsteg. Men detta för ju med sig lite effektreläer, tidskretsar osv. Väl igång skall naturligtvis inga resistanser o.dylikt finnas i kretsen, då försvinner ju hella finessen. FP |
|
|
30cm från batteriet tror jag det ska vara. folke> en lösning på det problemet är att ha ett extra batteri och sen en strömbrytare mellan batterierna, på så sätt laddas inte kondingen ur när bilen är avstängd eller strömbrytaren av. solenoid heter det väl? en slags strömbrytare man brukar använda. på så sätt kan man ju även köra stereon när bilen är avstängd utan att behöva oroa sig för att bilen inte går att starta, är väl visserligen inte så bra att köra steget när batteriet är dåligt, men tillräckligt för att lyssna.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Så nära batteriet som möjligt skulle jag vilja säga. Även en 30cm kabel kan ju i olyckliga fall klämmas och brinna av, ev. starta en bilbrand. Visst kan man ha dubbla batts, men kör man ner det ena lite och sedan kopplar ihop med det friska så rusar det STOR ström till att börja med, inte så bra för batteriet. FP |
|
|
Hallå gott folk. Det måste finnas en huvudsäkring MAX 45 cm KABELLÄNGD efter batteriet, + att den inte får ligga så det kan uppstå några skador eller kabelbrand mellan batteri och säkring. Detta är ett krav från försäkringsbolagen för att få ut ersättning vid brand i bilen. Lycka till med bygget/Berbel |
|
|
För att återknyta till vad du frågade först: Om du delar ström kabeln i ett "fuseblock" och kopplar ena säkringen till steget och den andra till Kondensatorn så blir dom båda avsäkrade med varsin säkring ( visst du kan tappa nån fjösig mV i övergångsresistans i säkringarna,men vadå du har väl inte ambitioner av att bli Svenskmästare förmodar jag) |
|
|
varför avsäkra kondingen separat?? det e ju meningen att den skall sitta så nära strömmen på steget som möjligt , dessutom e det inte steget du avsäkrar, utan kabeln, kolla med killarna på www.sasca.se vad max säkringsdimension är för din grovlek på kabel... till det kickersteget hoppas jag du kör med iallafall 50kvadrat va? o ingen jäkla sytråd (21 eller 30kvadrat) mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
Varför avsäkra konding och steg separat?!?! Jo klart man ALLTID har en separat säkring till resp. förbrukare samt en "huvudsäkring" precis som hemma.. Du har väl inte bara hvudsäkringarna och inget mer?? Sen är det klart man säkrar av steget även det kan gå söder och då är det inte helt dumt med en liten säkring I tävlings sammanhang med t.ex. SASCA är det minus att INTE ha säkringar till allt, men som sagt tidigare man för en viss övergång resistans och tappar nån fjösig mV liksom med ett vanligt steg gör inte 16 el 21 Kvmm nån större skillnad mot 50 kvmm skillnaden är mycket marginell (även här endast mV) Sen är det som sagt: är det bara kul med bra ljud eller skall du bli svensk mästare i klassen +1000W?? |
|
|
inte nödvändigtvis poängavdrag om inte allt e avsäkrat... korta kablar o kablar som ej går igenom plåt behöver ej vara avsäkrade... mvh danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
det funderade jag med på, den tjocka kabeln som går från batteriet framåt, den är väl inte avsäkrad, eller? alltså det kabeln som sitter i bilen orginal. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
var på elmia idag o tävlade - kabeln från generatorn behöver ej vara avsäkrad om originalbatt sitter bak. ej heller mellan batteri o extrabatteri om kabeln ej går genom plåt eller dold, eller e för lång. ej mellan batteri o konding (samma regler som för extra batteri) kan även glädja er med att jag vann min klass (rookie 30000) till min egen stora förvåning o glädje! mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.