|
|
|
|---|---|
|
jag har haft konstiga ryckningar länge nu.... haft inne den flera gånge och får altid veta att det endast rör sig om ett litet fel...men inte hjälper det.. dom har nu byt : *lambasond....ingen kännbar verkning *tändkabler + stift....inget att känna *fördelarlock + rotor...inget att känna (endast kanske en lite förbättring på bänsleförbrukning) *tändspole.....gjorde så att bilen ryckte mera än nånsinde för....så nu sitter den gamla på plats igen *bränslefilter...då gick den mycket bättre i ett par dagar, sen hade jag oturen att fastna i snöen....efter det samma gamla ryckningar *givaren till vevaxlen........inget märkbart dom har kollar om det fanns läckage vid slanger och dom hittade inget.. bilen drar mycket bränsle ca 1,1-1,5 den luktar väldig mycket bensin ps. ska sägas att det ligger i en nyrenoverat motor..8 mån...sedan dom byte den är det nån snäll person som kan hjälpa mig...då mina 3 barn har tröttnat på att dom inte kan åka nånstans... på förhand tack det blir aldrig värre än en katastrof | |
|
får du inga felkoder? skulle ju kunna vara lmm i så fall,den kan väl fela utan att lämna felkod eller? /Martin |
|
|
hur menar du med felkod....på instrumenten eller? det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
kand du beskriva lite mer hur ryckningarna beter sig, alla varvtal, segdragning osv. FAF |
|
| tänkte om du läser ut den med hjälp av diagnosinstrument.... | |
|
den rycker vid gas pådrag och och gas släpp även vid jämn fart vid låga varvtal(statsåkning är totalt omöjligt) rycker oxå vid hög jänm fart ( 90-110) rycker vid både kall och vid varm men mest när den är varm ryckningarna känns som soppatorsk(hade det varit en gammal volvo skulle jag sagt att den stog fel i tändningen) det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
Du säger: *bränslefilter...då gick den mycket bättre i ett par dagar, sen hade jag oturen att fastna i snöen....efter det samma gamla ryckningar Ryck då man kör kan uppkomma om motorn går för tunt. Det kan bero på igensatt filter, dålig bensinpump eller bränsletrycksregulator. Du säger ju att bilen gick bättre efter att du bytt bränslefilter. Sen det där med "fastna i snöen" får du nog förklara lite bättre. Du sa också: dom har kollar om det fanns läckage vid slanger och dom hittade inget.. bilen drar mycket bränsle ca 1,1-1,5 den luktar väldig mycket bensin Här låter det ju som att den inte går på 1-2 cylindrar. Då kommer ju oförbränt bränsle ut med avgaserna och stinker bensin. Iofs kan tunn bränsleblandning ge följdfel att som att förbränningstempen blir för hög och det kan göra att funktionen på tändstift blir dåligt. Så mitt tips just nu är att kolla tändstiften och se hur de ser ut. Det brukar vara lätt att se om bränsleblandningen är för tunn (vita stift, överhettade stift). Svekke |
|
|
har kollat tändstiften dom är svarta och luktar bränd elektronik.. ang fastnat i snön fick jag varava och varva och kämpa med att komma därifrån det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
Är bränslepumpen kollad? Mvh Daniel |
|
|
Om det är svart sot så går motorn för fett och sätter igen stiften så du får dålig gnista med ryck som resultat. Oförbränt bränsle kommer sedan ut med avgaserna och stinker bensin. Skulle gissa att det kan vara bränsletrycksregulatorn (btr). Någon rackare som har tryckt ihop din btr? En del tips på det finns för enkel konvertering till E85 drift, men det är nog inte speciellt bra om man sen ska köra på 95. Du kan ju testa att tanka i E85 för att se om den går bättre. Testa t.ex. ca 30-40%. Städar ju rent ventiler och spridare också samt att det skadar knappast på så låg koncentration. Dvs jag rekommenderar inte 100% då det finns allt för många osäkerheter vid höga koncentrationer. En annan fundering är spridarna. Är det läckande spridare så brukar bilen bli svårstartad. Svekke |
|
| Hade liknande symtom på min Saab 900 -97 som jag hade förr. Kändes som soppatorsk. Då var det tändkassetten... men det blir ju svårt på BMW:n. | |
|
Hur startar den-varm-kall? Du behöver nog mäta tempgivaren för insprutningen, (brun givare tror jag, kan någon rätta mig om jag har fel?). Bränsletryck är också alltid bra att mäta. FAF |
|
|
FAF: Antar att du med tempgivaren menar den s.k. "termotidsgivaren" som sitter på termostathuset till vänster (den blå kontakten). Så var det iaf på min gamla 325:a -88. Felar den så kan den "choka" motorn hela tiden och resultera i väldigt fet förbränning. Ett symptom på detta fel är ett förhöjt varvtal på tomgången. Svekke |
|
|
*bränslepumpen är inte kollad inte mer än vid byte av bränslefilet sa han att den tryckte fram bränsle snabbt *btr vart sitter den någonstans *E85 vart köper man det någonstans *ang spridarna är det något som är svårt att kolla själv *den startar bra kall och vid fuktigt väder och när det är kallt . när den är varm startar den bra ibland och ibland är den trög *hur mäter man tempgivaren för insprutningen *ang de två kontakter som sitter vid temp huset har jag fått bytt bägge två men tycker att den börja lukta bensin efter det Killen som bytte dom sa att det fanns med både en och två stift i dom och han prova sig fram och han verka absolut inte säker i sin sak P.s Tackar för alla era svar d.s P.s det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
btr: Länk E85: Ok/Q8, vissa Statoil, ST1 etc. Du sa: *den startar bra kall och vid fuktigt väder och när det är kallt . när den är varm startar den bra ibland och ibland är den trög Tyder på att "choken" är på hela tiden. Dvs ok då den är kall samt mindre lyckat då den är varm. Har du förhöjd tomgång även då den är varm? Jag tror att om du kopplar loss den blå kontakten så är det samma som att "choken" är på. Dvs om du vid varm motor testar att koppla loss den blå kontakten så händer följande: 1. tomgången går upp dvs den funkar som den ska. 2. Ingen skillnad på tomgång, dvs "choken" är på vid varm motor vilket är fel. |
|
|
svekke"kom och tänka på en annan sak efter motor byte står tempmätaren på instrument stården den på 1/4 när den är varm och inte uppe på halv som den ska men killen som byte motorn sa att det är bara att bli vann med det men nu undrar jag vet bilens elektrinok om att den är varm när den står på1/4`s eller kan det bero på det att chocken är på vart sitter givaren till tempmätaren på instrument och hur får man åtgärdat det *har byt termosta men det hjälpt inte *ang förhöjd tomgång är den kall=600-700 varm =1000-1200 det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
Den blå kontakten bör vara den som styr kallstartsfunktionen (choken). Den bruna intill är givaren til tempmätaren vid instrumenten. Det är den blåa som är det viktiga just nu. Som jag minns det ska det vara två trådar till den. Har meken skiftat kontakterna mellan blå och brun kontakt? Varm motor med tomgång 1000-1200 är för hög. Den får för fet blandning hela tiden. Om du testar att lossa kontakten till den blåa givaren så blir det ingen skillnad. Det är som det ska vara vid kall motor. Men vid varm motor ska tomgången höjas om du kopplar ur. Eftersom du redan har förhöjd tomgång så är det ju redan klart att det är fel på den blåa termotidsgivaren alt. ej korrekt inkopplad. Du kan testa att kortsluta de två trådarna till denna fast inte rakt av! Koppla ihop dem med ett motsånd på kanske 10-50 ohm. Jag minns att det normala motståndet är på flera 100 kanske t.o.m. 500 ohm. Sätter du dit endast kanske 50 ohm så tror styrdatorn att bilen är varm och slutar "choka". |
|
|
Att den startar bra kall tyder möjligen på att den får för mycket. Kollade mina givare och den givare som sitter längs fram (brun, går till intrumenten) har ett värde som är 1076 ohm kall. Den har dessutom bara en kabel-ett stift. Den givare som sitter längs bak (blå, går till insprutning) har ett värde som är 3082 ohm kall. Har 2 kablar-2 stift. Har du möjlighet att mäta dom? En sak du bör kolla är att ta bort den tunna slangen som sitter på insuget och som kommer från bränsletrycksregulatorn(btr, ovanför pilen på Svekkes bild). Ta bort den (vid insugningröret)med motorn igång, det får inte komma bensin den vägen, tyder i så fall på trasigt membran i regulatorn. FAF |
|
|
hej nu har jag varit ute,och kollat allt igen *har kört den varm och kopplat bort den blå givaren och fick resultatet att den gick upp i varv *får ursäkta min slarvighet för ut kolla bara ett stift förut har kollat alla nu och dom andra var vitgrå och lukta väldigt illa(varm) ps.får ursäkta att jag skrev att den var sotigt tyckte det då med grannens hjälp har vi kommit fram till att dom är gråaktiga det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
Hur svårt är det att, kolla filtret som sitter i tanken kan man byta den eller kan den göras ren det blir aldrig värre än en katastrof |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.