AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.189

Hjälp 540 stannade

32
39
325 cab
bmw 325 cab -90
bmw 540 touring -94
Hej någon som varit ute för samma problem????

Kom ut en morgon till min bmw 540 -94 märker inget ovanligt förutom att den gick ovanligt länge på start motorn innan den gick igång men så gör ju bmw ibland men men körde iväg gick bra som vanligt .....sedan några dagar senare var iväg på lång tur helt plötsligt händer det som man intevill den börjat at gå konstigt o dör till slut fan......fan....vad jobbigt stannar intill kanten försöker starta men små tänder bara lite....såg att bensinlampan glimmade lite så bensin behövdes ju fast har ju kört längre förut så är nog inte det som är problemet tankade fult iallafall o efter mycket nötande gick den igång jaaaaa.vi körde vidare verkade funka men nästa gång den började komma under halv tank börjar den att tycka o gå illa igen när man svägnde ok tankade fullt igen o gick hela vägen hem typ 50 mil.....så nu ha den gått ett tag fast mest små sträckor inne i stan o funkat men härom dagen så började den gå konstigt igen så nu måste jag nog tag i problemet soppa pump kanske någon saom varit ute för samma problem kanske. finns det bara en pump i tanken eller fler under bilen

BMW frälst.....
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Kolla soppa pumpen samt besin filtrerna. Börja med det billigaste.
Lycka till!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan ju vara så att pumpen suger in luft under en viss nivå av nån anledning sprucken slang tex ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har varit med om liknande symptom på den 525 -91 jag hade. Var inne i stan mitt i julhandlen och första barnet var under året och lite småstrulig. Trötta och slutkörda skulle vi äntligen hem, bilj-velen vägrar starta! Vi gick hem till brorsan för att låna lite verktyg (fall i fall) och väl tillbaka så startade den utan problem. Sedan gick den som vanligt några veckor, men sedan vägrade den gå igång alls. Bensinfiltret var då nytt så det brydde jag mig inte om att byta, bränslereläet testade jag att bygla men det hjälpte inte heller. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilka stift man byglar på eller vilket av de tre relä som sitter vid databoxen på E34 det var, men det kanske någon annan kan hjälpa till med. Annars får du testa att söka här på forumet, jag fick hjälp med att testa reläet härifrån den gången. Det var i alla fall soppa-pumpen som var paj. Men som Danjel skrev, testa de billigaste sakerna först!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

32
39
325 cab
bmw 325 cab -90
bmw 540 touring -94
Har kollat slangarna nu verkar hela.Men går på startgas så är nog pumpen tror jag.finns det bara en pump i tanken eller fler under.....?det står stämplat bmw på pumpen betyder det att den bara går att köpa på bmw eller är det ett bosch nummer som står bredvid.....

BMW frälst.....
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
e nog en 2 delad pump som jag hade på min gamle E34
skaffade en beg från schmiedmann för drygt 2 år sen.

vet inte om e34 540 har 2 delad tank såsom e39. isfall
kanske man ska ta en titt på den passiva pump som fyller
ut båda tankarna.

Noll visionen,
Det är INTE farten som dödar det är det plötsliga stoppet!
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
Låter misstänkt likt ett problem som jag råkade ut för i vintras. Det var ett kabelbrott på hjälppumpen som orsakade sopptorsk trots att det fanns 15 l kvar enligt mätaren.

//Frols
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Länk
32
39
325 cab
bmw 325 cab -90
bmw 540 touring -94
Hej igen ville bara säga att nu har jag fått igång bilen igen byte bränsle pumpen så verkar som att det var felet.......

Tack för ett bra forum......

BMW frälst.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.