|
|
|
|---|---|
|
tjena, behöver hjälp! det börja med att en lampa som ser som ett gult utropstecken (!) med en gul "taggig" ring runt sig tände sig när jag körde... ställde bilen några timmar, starta bilen lampan lyser fortfarande och kör en bit... stannar igen och ska starta om men då startar inte bilen, den går inte runt på starten... verkar vara något med SMG lådan för om man lägger i backen eller en växel så händer inget, i displyen visar den 0 att ingen växel är i fasten man rör på spaken... har provat att ha loss minus kabeln en stund men det har inte funkat hittills... någon som har tips på vad som kan funka eller va det kan vara för fel? någon som har ett avläsnings/diagnos verktyg i göteborgs området får gärna svara på detta inlägg mvh | |
|
Har för mig att ett relä till SMG-lådan ska kunna skapa detta problem. Har råkat ut för det själv en gång, men jag provade igen en stund senare och då gick bilen igång. Dock så har jag för mig att detta relä byttes samtidigt vid den senaste återkallningen för byte av vevlagerskålar.. Så på min och brorsans bil är det bytt! |
|
|
okej, vet du vart det sitter? tack för svaret |
|
|
"ringen" betyder ju att det är något fel på däcken. Den nollställer man i andra läget med nyckeln och sedan håller in knappen till den slocknar. Sen när bilen går igång så kör du typ i 100km/h lägger växellådan i neutralt och håller in båda paddlarna i typ 5-10 sekunder och då nollställs även SMG lådan. Ett annat tips är att söka här www.m3forum.net MVH Patrik |
|
|
Riskok >> Den taggiga ringen betyder väl ändå något med transmissionen?! Det har alltid jag fått för mig iallafall, och i de fordon jag brukar använda så har den taggiga ringen alltid något med transmissionen att göra. Gult ljus borde väl betyda en "varning" medans rött ljus borde betyda "fel". Är jag helt ute och cyklar? Vad skulle förresten kunna vara för fel på däcken?!?!? Enda felet ett däck kan ha väl att det kan vara punktering.. Och det får vi väl hoppas att Carl märker själv? // Erik |
|
|
Nix det är en bild på ett däck som har punka. Gul är varning och rött är fara ja. Men när jag byte däck så fick jag samma fel men efter att ha nollställt den så funkar det kanon :) MVH Patrik |
|
|
Tror ej det har med däckstrycket att göra.. Det skulle ej påverka på detta vis.. Carl, vet ej var reläet sitter, men kika som riskok sa på m3forum ang "smg relay" nånting, så ska du nog hitta nåt iaf! |
|
| ja hade exakt samma problem och det riskok säger stämmer det andra man ska gör är att trycka ner knapen vid givar sladden funkar ej detta så sätt lite el tejp precis över knappen på motorhuven då asså sen ska det funka min funkar alldeles utmärkt mvh micke | |
|
diou: jag förstår inte riktigt va du menar, det du säger om givarsladden??? vilken givare? vilken knapp på motorhuven? tack för alla svar |
|
| kan man på något sätt radera den eventuella felkoden i smg styrenheten för hand? eller måste man ha ett diagnosverktyg? om det nu är någon felkod i den som gör att inte bilen startar??? | |
| kolla instruktionsboken, utropstecken med taggig rund ring är något fel i smg systemet, dock orange färg. | |
|
Sitter ett antal olika givare för motorhuv, dörrar osv på bilar med smg, har du dörren eller huven öppen, så ska du inte kunna köra med bilen, men jag antar att det ej är det som är prob. att något är öppet. |
|
| blagge: ah det känns som att det är något fel med smg systemet... instuktionsboken är på tyska =( | |
|
Står så här i boken: www.browsefile.com/browseimage.php?id=8195 |
|
| Länk | |
| jajemen, så där ser den ut... men det finns ingen som vet om man kan nolla smg styrenheten utan ett diagnosverktyg??? | |
|
Då kan jag direkt säga att en sådan lampa har jag aldrig fått upp :) Dock en som ser ut typ så här (!) fast den är för däcken! ;) MVH Patrik |
|
|
carl: Jag är nästaan hundra på att du måste ta kontakt med närmaste bmw verkstad. Har du inte 24h service på bilen? i så fall ring ocoh prata med de jag tror inte du ska använda bilen alls utan låt den stå kan ev lösa med att man tar bort kontakten från batt och låter det stå över natten. Men som sagt det bästa är låta bilen stå och i morgon ta kontakt med bmw verkstaden, har ett vagt minne att en annan bmw ägare fick liknande problem. Då bärgade man bilen till bmw där man senare avläste div felkoder och sen gjorde man något annat sen gick bilen som smör igen. Lycka till |
|
| knappen sitter på vänster sida i motorrumet och den trycks ner när man stänger motorhuven och är inte den tillräckligt ner tryckt så blinkar växellådan enligt Bmw då asså sen vet ja inte om din låda har krachat eller nåt men så va de på min iaf lycka till Mvh micke | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.