|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Det är så här att jag kan ha ytterst lite små ryckig gång vid körning på min m5 3.8 -92b (tändstiften?). Tänkte höra vad ni kan tro att det kan vara!? Sen har jag stort öppet luftfilter kan det medverka till att bilen inte sticker iväg på engång? För vid gaspådrag vid lite lägre register runt 2500 så känns det som om den först får lite motvind sen drar han som ett skott.Kan han få för mycket luft? Har funderat om man ska skita i de filtret och sätta dit orginal med insatsfilter. Visst det götta ljudet försvinner ju då men men får väl lyssna till eismansystemet istället =). Sen till frågorna. Ska serva bilen nu iveckan vad ska göras? bil gått 21000mil. Vad för tändstift ska jag ha i bilen? Hur ofta ska dom bytas? Vilken olja kör ni på?(castrol race olja 10/60?) Från vilka årsmodeller började vanosen komma? Har jag den på min bil? Hur vet man att vanosen är trasig? Att bilen blir slö som F_N eller att det knackar? Hoppas på hjälpsamma svar . Tack på förhand // Jimmy | |
|
Du har inte Vanos. Tidigaste M5'a med Vanos är M5 E39. M3 E36 hade dock Vanos, 3,0l enkel och 3,2l dubbelvanos. 21000mil låter som inspektion 2. Tändstift typ finns nämnt i intruktionsboken Ska väl bytas ca 10k mil. I min 3,8l när jag hade den körde jag på mobil 1 5w50, men kan tänka mig att 10w60 castrol tws är kanske än bättre. Angående sin första fråga skulle jag prova med original boxen. Öppet filter är sällan bra utan avskärming. |
|
|
Hej. Ska försöka svara på en del frågor: Det där med ryckig gång är knepigt, kan mycket väl vara luftfiltret, dessa har visat sig vara direkt skadliga för 3.8Li som dra extra luft och LMM havererar. Kan också vara tändstiften, beror på när senaste service är gjord. Har du serviceboken kvar, kan du avgöra vad för slags service du ska göra. Vanligtvis ska det gå efter: Insp 1 - (oljebyte - valfritt) - Insp 2 - (oljebyte - valfritt, mycket bra för M-motorer som har levt ett långt och hårt liv), osv. För seviceintrevall och servicepunkter gå in på: Länk Finns INGEN vanos på E34M5. Min gamla pärla: Länk |
|
|
tack för dom snabba svaren. Ska sätta dit orginalboxen och kolla om jag märker någon skillad ska samt om det är lite oljigt i LMM ta ett tops och göra rent. Har avskärmning mellan motor och filter. Tändstiften var bytta vid 19000mil så dom kan de ju inte vara fel på. kan ju vara kablarna också om man har otur. men som sagt ska prova byta till orginal box. Jo glömde också fråga när ventilspelen ska kollas över. Vilka mått ska de vara om man ställer in själv? Sist när den var in på lundhs i avesta så sa dom att dom inte gjorde någon ventiljustering pga att tändstiften var bytta servicen innan. vid den servicen så gjordes följande. Oljebyte motor castrol. castrol SAF-XJ 75w/140w antar att de är växellådan eller till edc? oljefilter bromsvätska packning filter byte mickro filter just, servostyrn, rem Detta gjordes hos lundhs iallafall |
|
|
Små-små "ryck" vid jämn gas kring 1700-2200rpm på 4e resp 5e växeln är rätt vanligt förekommande på M5 med S38 motor (dvs 3.6 och 3.8). Testa med o ligga på 5an o gå ner till ca 1000-1200rpm sen gasar du upp den lagom långsamt till ca 4000rpm, du bör INTE känna ryck när den accelerar, gör du det är något "galet". Hade själv dessa små-små ryck innan på min 3.8 (vid ca 70-80km/h i 5:an), jag fick bort mina "ryck" genom en storservice inkl byte av tändstift med sk "ring elektrod" samt betydligt större gnistgap än på originalstiften (ca 3mm istället för ca 0.8). Original stiften är BOSCH, men dessa skippade jag då de ser föråldrade ut o köpte istället Brisk Premium LGS (dessa stift kostar ca 170-200kr/st så de är dyrare än original). Är mycket nöjd med dessa stift, bra avgasvärden, jämn och ryckfri gång.Observera att ryckig gång kan bero på andra saker än stiften!!Bytesintervall för stift är varje insp1 om ja ej missminner mig, eller ca var 2500e mil. Jag använder mig av Castrol RS10W60 men har funderat på att ev byta till Mobil 1 Rally 5W50... Ett sista tips är att sätta tillbaka originalfilterboxen...:-) |
|
|
Ventilspelet kollas varje insp2 (ca var 4500mil). Rätt ventilspel är 0.28-0.33mm vid kall motor o justeras genom utbytbara brickor, sk shims. Vet du inte när ventilsspelet kollades sist så är det bättre att kolla en gång extra...Det går att kolla spelet själv, man får börja med att mäta upp spelet på resp ventil o sedan lägga i rätt shims (dvs säg att det uppmätta spelet är 0.35mm o shimset som sitter i motorn är på 0.25 så byter man till ett 0.30 shims. Shimsen säljs i steg om 0.05mm om jag ej missminner mig. Man behöver dock ett "specialverktyg" för att kunna byta shims, finns folk på forumet som byggt egna sådana, BMW tar över 1000kr för verktyget har ja för mig...). Har du aldrig justerat ventilspel tidigare så rekommenderar jag inte att du börjar med att lära dig på en M5:a...Ett bra "övningsobjekt" är en M20-motor (dock så justeras spelet med en excenter där istället för shims men man får en känsla för hur pass "tight" bladmåttet skall passa när det är rätt spel så att säga...) |
|
|
Fel av mig...Ventilspel varje insp1!!!!! |
|
|
Har oxå detta lilla problem på min bil, kan ligga på jämn gas å luffa på motorvägen å så kommer det ett ryck. Har precis gjort service på den och bytt stift, men blev inte av med rycken. Jag kör med K&N insatsfilter i orginal boxen. //Ticco www.ticco.com |
|
| Tackar så jätte mycket för dom snabba svaren ska börja skruva lite i veckan och sätta dit orginalboxen. men som sagt man vill ju gärna ha filtret kvar. men men ni säger ju att det inte är bra för 3,8an så är väl lika bra och vara lydig o sätta dit orginal då. Ventilspelet är väl kollat och justerat för 2st inspection1 servicar. men men jag ska kolla över saken =) bilen är ju i ett riktigt super skick förövrigt så lika bra o hålla allt kanon =) är ju inte gratis och skruva m5 precis hehe. | |
|
När jag bytte stift på min bil upptäckte jag detta: Länk Spolen med vit text (vänster) sitter på 6'ans cylinder och spolen med gul text (höger) sitter på dom övriga cylindrarna. Spolen med nr. 1 402 440 har jag spårat till M3 men, dom övriga spolarna med nr. 1 317 232 kan jag inte hitta på någon BMW modell!? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco, 1317232 (kan även heta exempelvis 12 13 1 730 766) ska enligt uppgift passa på flera BMW, och även på M5 3,8. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ticco: Intressant att just 6:ans spole var bytt på din bil. Den är oxå bytt på min (tillverkningsdatum 2000 nånting om jag ej missminner mig). Kan det kanske vara som så att ju närmare man kommer torpedväggen dessto kortare livslängd på spolarna pga värme mm?? |
|
|
Kalle: Var hittade du dom siffrorna? Dawwe: Nja, tror du det? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco, TecDoc 2/2006 samt Realoem.com Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Har bytt till orginalluftfilter så nu gick den mycket bättre iallafall. finns något ytterst lite kvar men inget man orka lägga ner så mycket tid på =) men får se efter servicen om någonvecka om det försvinner ska då byta tändstift olja filter ventiljustering om så behövs mm mm. återkommer när jag gjort servicen. Tack igen för allasvar. // Jimmy |
|
|
Kalle. Jag kunde inte spåra något 1317232 på Realoem.com. Jag har nu testat med både K&N insatsfilter och ett nytt orginal luftfilter men rycken eller huggen är fortfarande kvar. Har märkt ibland när jag stämplat fullt vid 2000 varv så kan hugget komma runt 4000 varv. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Har nu bytt ut M3 spolen som satt på min bil till en lika som sitter på dom övriga cylindrarna, men bilen beter sig exakt lika dant. //Ticco.com |
|
|
Har nu hittat felet på min bil, allså rycket eller tändmissen som kom ibland. På en av spolarna så va foten på spolen trasig. Den var knäckt på porslinbiten och satt bara ihop tack vare gummit utanpå. //Ticco.com |
|
|
Hej! Skall bara lägga till en sak angående K&N insatsfilter/open air filter. På M5 3.8/3.6 kan detta få fatala följder för motorn. Oljan i filtern lägger ett belägg på värmetråden som ska mäta den passerande luftmängden i MAF/LMM med den följden att den målda mängden blir för låg i förhållande till verklighet=för lite bränsle = bränd kolv. Dessutom så ger dessa filters ingenting annat än ett häftigt insugsljud. Standardfilter som byts enligt bok är helt optimal för dessa motorer. OBS: för denna negativa oljebelägg behövs ingen "överoljning" utan örekommer uavsett, detta blev mätt av en ingenjör som jobbar hos Aston martin och har en M5. Diskussionen/resultat går att hitta på M5board.... MVH: Sakke |
|
| Min 3,8'a ryckte till ibland vid ca 100 km/t. Även ojämn accelation. Bmw verkstan kopplade in datorn och gjorde en diagnos. Felmeddelande: gasspjällpotensiometer felaktig. Bytte den och allt blev Ok. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.