|
|
|
|---|---|
| byta olja i min 325 e30 -87 idag.. filter och olja hälde på w15/40 är det något fel i det? tänkte inte på det från jag kom hem och fassan frågade vad jag hade hällt på för olja... kommer ihåg förra bilen fick lite mer ventilknack när jag hade någon annan olja.. oljan är av bra kvalite.. tog det av oljefatet (argol) | |
| Säker på att det var 15w/40? 15 är lite högt vid kallstart. En bra 0w40 eller 5w40 helsyntetolja borde väl vara bättre? Finns gurus på detta forumet som kan det bättre. | |
|
15W40 låter som en ordinär mineralolja avsedd för tyngre dieselmotorer. Ingen olja jag skulle slå i en personbilsmotor precis! En bra syntetolja med 0W eller 5W i kallviskositet och 40 i varmviskositet är betydligt mer lämpad för din motor. Motorn du har är känslig för dålig olja då den koksar igen oljerören ovanför kamaxeln som sedan går ner sig. Mitt råd är att byta olja och filter ganska snart. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| okej får jag väll köra och handla olja någon dag då... nä tänkte på eftersom jag kan få denna oljan nästan gratis så tänkte man kan ju köra på den och byta var 500 mil... istället för 1000 annars | |
| köpte ny olja nu. får byta det någondag.... får gå iaf 3 dagar till på denna.... | |
|
En kortare tid är inga problem, men jag skulle inte köra typ 500 mil med den oljan. Tänk också på att en 15W40-olja är mycket tjockflytande när den är kall och därmed bör du köra försiktigt innan motorn är riktigt varm. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jo men tyckte inte oljan var specielt trögflytande när jag hälde iden... typ 10 grader varm... men det är ju klart man alltid tar det lite lugnt i början innan tempen har kommit upp | |
|
Och där kom han ja, Johan B :) Jobbar du som oljeförsäljare eller nåt sånt? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.