AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.530

dra släp med steptronic

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
jag har försökt hitta på sök inlägg men inte funnit något svar.Jag har även sökt i instruktionsboken men inget.
nå det jag undrar är vilket växelläge man ska ha när man drar tungt släp??? vissa säger sportläge andra drivreläge eller ska man peta manuellt. i instriktionsboken förklaras bara hur man gör med en vanlig automatlåda . Jag har provat på driveläge men då växlar den hela tiden medan på sport så får man ett jämnare flyt på

gb
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har du en bok som tillhör just din bil? oftast kan man få en bok som passar just denna bil man har och då kanske det står om steptronic lådan hur man ska göra när man drar släp.
Ska du dra vanlig lite släp eller typ husvagn?
när du kör vanlig liten släp så kan du nu köra i "D" läge.
Jag vet inte riktigt hur steptronic lådan fungera. Men oftast när du kör tyngre släp/husvagn så har lådan svårt att välja om den ska gå i 4 eller 5 växeln och kör du lite fortare runt 90+ så vet den inte om den ska ha 5växel eller sen sk 6växel (momentomvandlaren går i eller tvärtom).
Så det bästa är nog att köra manuelt och lanske t o m i sportläget när man kör tumgt.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Jag har en tysk instruktionsbok men jag beställde en svensk hos bmw. i den svenska boken så beskriver dom hur man gör med en vanlig automat alltså spärrar lådan men när man läser om steptronic lådan så skriver dom inget om hur man ska göra när man drar tungt. det man undrar är ju förståss vilket som är bäst för lådan för att hålla ner temperaturen på oljan. men kanske då dom inte rekomenderar något så får man väl välja själv.

ser fram emot en skön husvagns sommar med touringen

gb
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
blaikarn

Vad säger instruktionsboken nar man kör med vanlig automat?
Har en tung husvagn, och testade lite av varje under en 50 mila körning men kom inte fram till ngt mer an att köra snabbare än tillatet med vxl lage D.

//
Alex
En steptronic skiljer sig inte på något påtagligt sätt från andra automatlådor.

En modern automat lägger i lockupen (låser momentomvandlaren mekaniskt) då den ligger på högsta växeln och momentet inte är för stort. Detta är fördelaktigt ur bränsleförbrukningssynpunkt, och sliter också något mindre på oljan i momentomvandlaren.

Men detta är oftast svårt att utnyttja då man drar släp, beroende på att det extra moment som krävs för att dra släpet i regel gör att lådan antingen inte kopplar i lockupen alls, eller så ligger den och pendlar ur/i när belastningen ökar/minskar när vägen går uppför/nedför.

Jag hade kört på D-läget om lådan inte just verkade hålla på att läggga i/ur lockupen hela tiden. Gör den det hade jag först och främst testat om den lugnar ned sig genom att köra något snabbare eller långsammare, och annars lagt över till S-läget och därigenom gått ned på fyran där lockupen inte går i alls.

blaikarn; du skriver att för icke-steptronic lådor har du läst hur man kan "spärra lådan". Detta har jag aldrig sett förut, hur står det att man skall göra då? Är det någon som vet om detta betyder att det är lockupen man kan spärra i ikopplat läge? Har svårt att tro det, lockupen är konstruerad att släppa just för att inte momentet skall vrida sönder den mekaniska låsningen, så detta låter extra vanskligt när man drar släp...

Mvh. /Kjell
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
spärra var väl fel ordval av mig utan, det menades att man skulle välja läge-2 på lådan när man skulle dra släp.
Citat:3och2 berg och bromsväxel automatisk växling sker men med begränsning av växlarna beroende på vilket läge växelväljaren står, läge2 är genom den motsvarande utväxlingen särskilt lämplig för körning med släpvagn. Automatiken växlar ner först vid lämplig hastighet.

på steptronic sidan står det ingenting om släpvagnsdragning

gb
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Hej!

Jag har just kört med en husvagn för förstagången med min 730d 2001-mod och har ställt fölgande fråga til bmw, men väntar på svar… Kanske detta inlägget kan framkalla ett klarare svar på det ursprungliga inlägget och mina ”bekymmer”…

”Etter å ha kjørt ca. 200 mil i nord Norge med campingvogn på slep (ca 1500 kg), har jeg gjort følgende observasjon (erfaring) hva gjelder bruk av steptronic gearkassen (730DA E38,2001-modell).

Jeg bruker bevisst gearkassen i "M"- posisjon når det er mulig, og det går som regel veldig greit på "normal" vei med sånn passe blandning med stigninger og unnabakker med litt jevne rakstrekker inemellom. Gearen holder seg i 5.e med litt arbeid opp/ned når momentomvandleren jobber i noe som ligner på 5.1 og 5.2 gear (?). Det er likans på de andre gearen (en høy og en lav gear) innenfor hvert hovedtrinn, hvor geartallet vises på displayen.

Jeg er klar over at den adaptive gearkassen har forskjellige program (som tydlig også virker i "M"-posisjon) og velger det som best passer til min kjørstil etc.. Men dette blir litt masete når det går mye opp og ned med stor belastning ved bruk av tilhenger. Det virker som om "han" tror jeg bedriver "sportkjøring". Til slutt kommer jeg i en situasjon hvor kassen rett og slett vegrer seg å bli kvar i 5.e gear, såvel i "M" som i "D"- posisjon; den gearer ned til 4.e eller 3.e og vil bli der uansett. Det eneste jeg da kan gjøre ser ut for å la den gå i "D" en stund og håpe på en slett vei uten stigning, eller sette den i "N" noen sekunder (jeg trur det virket noen ganger men er ikke helt komfortabel med denne fremgangsmåte i fart!).

Jeg har merket meg at etter en stopp for rasting noen minutter, går det veldig "lenge" før 5.e gear går ned i sitt "2.e gear" fra ca 1800 omdreinger til f.eks 2200 - også ved forholdsvis kraftige stigninger, den kan være veldig "utholdende" før nedgearing (som jeg velger å kalle det). Det er slik jeg ønsket at den skulle oppføre seg videre, men som sagt blir det mye oppforsbakke, da gjentar mønsteret seg.

Så nå til mitt spørsmål, får jeg det optimale ut av gearkassen/bilen ved kjøring med campingvogn på beskreven måte? Eller går det an å omprogrammere computeren/gearkassen slik at den ikke skifter så raskt ved økt belastning ? Eller har du andre tips om hva jeg bør tenke på?”

(Jag är svensk men bor i Norge – därför orginaltexten på svorsk!)

mvh
Roland

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Tja..man får nog bara gissa sig fram vad som e bäst för lådan och hoppas den håller. För hade man haft en tempmätare på vxl-oljan så visste man ju direkt. Men det är klart tempmätare på oljor är väl bara för entusiaster..men ekonomimätare finns det vad man nu ska med den till...köpte ju inte en BMW för ekonomins skull.

gb
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.