AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.015

Är min bil chippad?

52
72
525M
525 Sportlimo -94
Hej!
Har en 525I -95 192hästarn...

Var ute i garaget idag och plockade bort styrboxen för att se om min bil är chippad.(Tidigare ägaren trodde nämligen det!)

Och där hittar jag ett svart chip med en silvrig dekal som är ca 2cm hög klistrad på ovansidan av chippet. Nått speciellt namn eller firma kan man inte se. Dock så står det:

ST(En logga) framför B881W
under det: 0122L
under det: Singapore

Kan någon vara så vänligt och berätta om detta är ett originalchip eller inte.

Mvh Gustav
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Glömde skriva att dessa nummer INTE står skrivna på den silvriga ettiketten!
Utan direkt nedanför!
Det brukar vara en silvrig dekal på orginalet chippet.
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Bilen är chippad!
Men hjälp mig gärna med lite information om chippet som för övrigt är av märket STMicroelectronics!

Vrid/effektökning och annat som kan vara trevligt att veta!

Mvh Gustav
al
499
alaska1
118dA-13
Det finns ett rätt enkellt sätt att se om bilen lämnar en viss effekt!

Ta reda på vad din bil väger inklusive förare! Kör därefter ett acc från 0-100, upprepa gärna minst tre ggr och ta det bästa resultatet! Dividera vikten med accelerationen! Det du får fram ligger rätt nära det antal hästkrafter du har!

Om din bil ex väger 1590 och accelererar till 100 på 8,6 sek så blir antal hästkrafter 186. Med tekniken Världs uppmätta acc så blir antal hkr 171 hkr

PÅ en 520 blir det 1550 resp 10,6 sek vilket ger 146 hkr! Enl TV uppmätta acc blir då antal hkr 155.

Som du ser kommer man rätt nära med en sådan beräkning och att Teknikens värld får ett något bättre acc än BMW uppger! Om chippsgubbarnas effekter ska uppnås kapar du runt 0,7 sek 0-100 på en 525 och 0,6 sek på en 520!

Själv finner jag sådana uppgifter rent skrattretande!
ST Microelectronics är ingen chiptrimfirma, utan är en av marknadens största tillverkare av programmerbara minneschip (samt en hel del annat). Detta chip kan både BMW:s originalunderleverantör likväl som en chiptrimfirma ha använt, så det ger ingen direkt ledning.
Minneskretsarnas fabrikat har ingen betydelse för funktionen, det finns flera tillverkare av kompatibla kretsar man kan använda, och många bilunderleverantörer använder sig av minst 2st för att minska riskerna för leveransproblem om den ena tillverkaren får leveransproblem (s.k "second-sourcing").

Det är vad någon har programmerat chippet med som är det viktiga.

Mvh. /Kjell
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Okej tack för svaret!
Men om det nu vore så att det var BMW som används sig av denna underlevrantör så borde det fortfarande stå ett nummer på den silveriga ettiketten.(Eller?)

Och den enda märkningen som finns på chipet är som sagt deras logga och ett par andra koder:

B881W
0122L

Men som sagt dessa står skrivna direkt på chippet!
Märkningen på kapseln (chippet hoppas jag inte du kan se, det skall sitta ingjutet i den svarta plastkapseln ;-) är såvitt jag vet ingen standardbeteckning, utan är högst sannolikt ST:s kundkod/typnr för en kund de levererar föprogrammerade komponenter till.

Fordonstillverkarna (t.ex BMW) köper inga minneschip direkt av komponenttillverkarna (t.ex ST). Det var vanligt på 80-90 talet att fordonsunderleverantörerna (t.ex Bosch som gör Motronicsystemen) skickade sin SW till komponentleverantören som ombesörjde programmeringen direkt vid tillverkningen av minneschipen. Nuförtiden är dessa minnen oftast s.k flashminnen, som är omprogrammerbara och ofta laddas helt eller i delar vid slutet av fordonstillverkarens line, s.k "end-of-line programmering". Detta ger betydligt flexiblare möjligheter till variantstyrning vid tillverkningen av varje enskilt fordon, och kanske ännu viktigare är att det gör att nya SW-uppdateringar enkelt kan bytas ut och laddas ner även på eftermarknaden vid service.

Jag har tyvärr ingen egen kunskap eller erfarenhet av tredjepartskomponenter "trimchip", men jag föreställer mig att dessa "tuningfirmor" knappast kommer upp i de volymer (tusentals) som borde ha krävts för att kunna beställa förprogrammerade komponenter från ST, utan de lär nog köpa standardkomponenter som de laddar själva. Om mitt antagande att beteckningen är custom är korrekt (inte säker, men ganska) så skulle detta alltså tyda på att detta minne är ett originalchip beställt från ST av Bosch - dvs inte ett trimchip.

Mvh. /Kjell
Utan att titta på chippet så skulle jag med en högst kvalifiserad gissning säga att det är så här.

B881W ( Detta är ett batchnummer fån ST. För att de skall kunna identifiera när och i vilken produktionslina chippet är tillverkat.)

0122L (Detta är en datummärkning av chippet som säger tillverkningsdatum. 0122 = 2001 vecka 22)
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Jopp, chippet syntes direkt då jag plockade av aluminiumkåpan!
Och de metallflikar som böjs runt boxen var undanböjda en gång förut, så någon har varit inne i boxen och fixat förut!
Dock så står det ingenting annat på chippet än just ST's logga och dessa nummer!

Jag ringde till It's Fun och hörde mig för, men de måste ha både box och chipnr, så då måste jag skicka hela boxen inkl. chippet till dem för att kunna få ett nytt.

Det jag tycker är mest skumt är att det inte verkar vara ett originalchip(med tanke på att det inte finns något nummer på silverettiketten) men samtidigt så står det ingen trimfirmas namn på chipet!
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om bilen är en -94 & chippet är tillverkat 2001 så är den ju sannolikt chippad!
Kolla om varvstoppet är flyttat, det görs ju för det mesta vid chippning.
al
499
alaska1
118dA-13
Precis! J ´s tipps är allt du behöver! Jag har faktiskt inte sett någon som inte skriver att de flyttar varvstoppet!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
JONTEP har rätt. Testade två olika trimchip i den 525i -91 jag hade, båda flyttade varvstoppet uppåt. Vid 7000varv/min var det inget av chippen som bröt och mer ville/vågade jag inte testa.
Originalchip har varvstopp vid 6500 varv/min, så kan du varva mer har du ett trimchip i bilen.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

52
72
525M
525 Sportlimo -94
Okej!
Tack för alla svar!
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Är chipet helt plant eller lite högre som ett torn? Min volvo t5a jag hade förut så var originalcippet helt plant medan trimchippet var mer än dubbelt så högt.

//Per
52
72
525M
525 Sportlimo -94
Chipet är helt plant med en silvrig etikett på ovansidan, precis som originalchipet! Den enda skillnaden är att det inte står något chipnr. på denna etikett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.