AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.318

20 000 mil service på 320 -89

sa
124
saaek
320i -89
Mätarställningen i beemern kommer att slå om till 20 000 mil väldigt snart. Och det tänkte jag fira med att ge den en liten service. Men vad ska man göra?
Hitintills jag jag kunnat komma på oljebyte, nytt oljefilter, nya tändstift och kanske nytt luftfilter. Något mer man bör göra?

Men vilken sorts olja ska man ha? Syntet eller mineral. Vilka märken är att rekomendera. Vilka tändstift ska man ha?
Fr
37
Frd_racing
320/325 -88
Här finns lite Länk

Om olja å annat så är det bara att söka finns massor av trådar om just sånt!

Bmw 320/325 -88
Ja du...Byt olja/filter i motor.Växellådsoljan byter du eller kollar åtmistone att nivån e rätt, likaså med oljan i diffen. Nytt luftfilter. Ny rotor samt nytt fördelarlock. Nytt bränslefilter. Kontroll av kylvätskenivå/köldtålighet.
Det är iaf vad jag skulle bytt om du nu inte nyligen "storservat" bilen

Kolla bromsar samt demontera, gör rent, smörj, återmontera. Om inte bromsvätskan är bytt på ett tag så är det lämpligt att göra så, då den drar åt sig vatten i bromsystemet vilket du inte vill ha. ;) Motorolja = Halvsyntet om du inte vet vad det har varit för olja i bilen tidigare. Helsyntet om du vet att bilen har gått på det innan. Fabrikat = spelar faktiskt ingen större roll. Men här köper du billigt Länk även Biltemas olja kan vara ett alternativ för äldre bilar. Länk Om du har lite problem med oljeläckge så väljer du denna olja: Länk

Eller så tar du en sväng runt bilen och exklamerar *Bettaaaan* medans du sparkar på däcken med ett par väriktade laterala rörelser. Bränner ner till den lokala macken och köper en liter olja och häller rätt ner i motorn utan att passera gå. Därefter fullt ös bort till korvmojjen där du presterar ett par välavägda lakrissträngar runt establisemanget för att säkerställa den delikata balansen i motor och drivlina. Ett, två, tre, dags att sova för mig med. ;)

Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco
sa
124
saaek
320i -89
tack för svaren!
tror att jag kör som du skriver powermac. låter enklast :P

oljan i diffen och växellådan. det är inte samma som vanlig motorolja va? säkert en jävligt dum fråga, men jag har faktiskt inte en blekaste aning, så kalla mig gärna dum! :)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Olja till växellådan: Helt enkelt växellådsolja med API-GL4 klassning ELLER ATF olja
Olja till diffen: Helsyntetisk hypoidolja för bakaxlar, API-GL5 klassning

Byt också kylvätskan, den skall bytas vartannat år på e30.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-

BMWSC #338
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.