|
|
|
|---|---|
|
går i köp-planer på en bmw 635 e24. Men så var det en bekant till mej som kände en i tyskland som säljer en m635csi 10/87 med 10k mil på mätaren. motorn går bra. Det finns lite lackskador och fälgarna är gansa skabbiga med dåliga däck på. Det begärda priset är 45 000 kr. För att få den i bra skick behövs väl det läggas ut lite pengar men min fråga är det värt att köpa denna? Mvh | |
| Det låter som en riktigt bra pris! Dock svårt att avgöra utan att ha sett bilen live. Men är den bara frisk i maskinen, vilket den borde vara efter 10 000 mil, och hyfsat rostbefriad är det säkert ett bra köp. | |
| jo det är väldigt intressant, fast funderar på en 850 också vet inte vilken jag vill ha egentligen | |
|
E24 och E31 är ju två helt olika bilar som kanske inte är helt lätta att jämföra. En smaksak helt enkelt. E24 är ju en ganska enkel konstruktion tex som är relativt lättmekad för den som föredrar det. Många mekaniska delar är gemensamma med E12, eller E28, beroende på årsmodell, vilket gör att det är både relativt enkelt och dessutom billigt att köpa delar till den. Det som kan vara dyrt och svårt att få tag på är väl i såna fall karossdelarna och andra detaljer som är specifika för E24. Men den är väldigt klassisk och tidlös i designen, kanske BMW's snyggaste modell genom tiderna! E31 är lite mer "extrem" och kommer med största sannolikhet att bli dyrare att äga. Oftast är dom dyrare både i inköp och i drift. Mer prylar som kan strula också. Och inte lika enkel att skruva med själv. Plus att delarna brukar ligga på en annan prisnivå jämfört med E24. Men visst är dom maffiga! Det ultimata hade ju varit en av varje. |
|
|
Det är ett superfynd! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| det lutar åt m6an men problemet är bara att det finns så få av dom så det är väl ganska svårt att få tag på reservdelar om nått skulle gå sönder? | |
|
Jag hade inte nog inte tvekat att slå till på den M635:an om jag letat E24. Du ska väl inte ha den som bruksbil direkt, och delar finns alltid att få tag på om nåt tråkigt skulle hända. Det som kan ställa till mest problem är väl i såna fall motorn, men det är liksom en risk man får ta med en sådan bil. Den har ju bara gått 10 000 mil, och om den bara är någorlunda välskött bör den gå lika långt till utan större ingrepp. Delar finns alltid att få tag på även om det kanske skulle kosta en slant och innebär lite väntetid innan man hittar det man söker. Brukar finnas en hel del godis till äldre BMW på Ebay.de. Karossen är ju likadan som på den "vanliga" E24:an. Förövrigt är väl chassi och bromsar vara likvärdigt med M5 E28, vilket iofs innebär lite speciella delar, men även att det går att få dit andra prylar om man nu inte skulle hitta orginaldelar. När det gäller en bil i denna prisklassen kanske inte orginalutförandet är det viktigaste och då finns det ju många grejer som passar mer eller mindre rakt av från M5 E34 som tex bromsarna. |
|
|
Om vi pratar om en 24 ventilare så är det ju till och med suspekt billigt. Frågan man kan ställa sig är varför den säljs för under halva marknadsvärdet? Men faller allt på plats så köp fort som ---! Lycka till! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hede_power! Skulle inte tveka en sekund om jag var du Till det priset så skulle jag vänta mig en hel del defekter men ändå vara nöjd. Mycket trevlig och underhållande bil att äga och köra. Dessutom är den 20 år snart, dvs entesuiastförsäkring tillgänglig. Vill du ha en riktigt skön glidare så skaffar du dig en E31, men vill du en mer mångsidig och med riktigt racig karaktär när du stämplar gasen, köper du dig M635:an, dessutom en sann samlarbil!! MVH Patrik Min älskling Länk |
|
BMW Z1 och BMW E24 är undantagna från 20-årsregeln. Länk Vilket gör det hela ännu bättre. Om du har garage möjlighet så skulle inte jag tveka. Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
De var som tusan PowerMac! Det där måste jag ha missat nånstans! MVH Patrik Min älskling Länk |
|
Ska eventuellt ner till tyskland och kolla på den i veckan. Vad är det man ska kolla speciellt på dessa bilar? Mvh |
|
Sedvanliga att titta på är detsamma som övriga 6 serier samt E9:or,rost är nämligen dessas värsta ovän! Kolla också att motorn går jämnt och fint, och att den inte sörplar kylarvatten. Toppen kostar massor att renovera efter egen erfarenhet MVH Patrik Min älskling Länk |
| E24 och E28 delar på det mesta mekaniskt. Så denna guide lär hjälpa dig en bit på vägen. Länk | |
|
Se då absolut till att den maskinellt är i toppskick,som redan sagts så är det "svindyrt" att t.ex "fixa ny topp"på denna motor ,resten är ju hyffsat "ordinärt" att både köpa o meka. M.a.o.,gör åtminstone ett kompressionsprov+kontrollera kamaxlarna mht slitage..Kolla hur kylarvattnet ser ut också..Stiften säger ju också en hel del om motorns "väl o ve". Kolla också bilens underrede mht läckage o skador,KAN säga en del om hur ägaren skött bilen och även om den verkligen bara gått på fina tyska landsvägar. Framskärmarna kostar också en del flis, men om miltalet stämmer så ska det inte finnas någon som helst antydan till rost någonstans.. tycker man.. Mvh Janne. |
|
|
Vad är det för material som fram-spoilern är tillverkat av på dessa bilar? För den har nämligen en liten skada på spoilern |
|
|
Vet inte mtrl exakt, men troligen någon form av plast :)...Hör med någon billackerare,det brukar ju fixa dylika skador.. Annars finns ju nya på BMW.. Mvh Janne. |
|
Tror att det är ABS plast i spoilern. Min nya spoiler kostade 4500:- med 10% rabatt, ingen billig historia alltså. Dessutom ska den lackas därefter också! MVH Patrik Min älskling Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.