AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.412

Skulle du kunna tänka dig en annan bil än BMW? Varför/varför inte?

Sida 1 av 2
Som topic säger, och motivera gärna! :)

Själv är jag väldigt sugen på en 900 Turbo.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Det tror jag nog absolut att jag skulle...
Bmw ligger mig väldigt varmt om hjärtat dock...

Har vart inne lite på Audi RS2 faktiskt..

Audis 5or är nästan lika coola som Bmws 6or :)

Men sen har vi det där med 4-hjulsdrift, säkert kul vid rödljus, varvstopp & sedan dumpa kopplingen, heh.
Men bakhjulsdriften vinner i längden tycker jag.

Men som sagt, en Audi RS2 skulle jag absolut kunna tänka mig som nästa bil kanske..

Det finns ju en liknande tråd.
Skulle kunna tänka mig en Porsche 911.
Men inte nån av dom riktiga konkurenterna som Audi eller Mercedes. SAAB och Volvo ser jag inte som jämlikar till tyskarna.
Mercedes gör trevliga bilar men med usel kvalitet nuförtiden dock, rost och elproblem tex. Och AMG modellerna är för mycket och är rena Pizza racers..
Audi gör också trevliga bilar men med ett stort fel, framhjulsdrift! Iof så har dom många fyrhjulsdrivna alternativ. Dom har också lite kvalitetsproblem och har många gemensamma problem med VAG.
Audis RS bilar känns liksom M bilarna som mer trovärdiga än AMG som tror att flest hk vinner.

Keep Your Distance!
Om bara ekonomin tillät så finns det mängder med fina bilar att köpa/köra
men i förhållande till prislapp är BMW helt överlägsen.
Porsche,Ferrari,Maserati osv. är ju alla riktigt fina bilar, men på tok för dyra.
Audi och Mercedes är bägge fina bilar, men Audi är lite tråkiga (typ tysk Volvo) men det positiva i så fall är deras fyrhjulsdrift.

Körde förut en Golf med 6'a o 4wd, riktigt kul särskilt vintertid och skulle
faktiskt kunna tänka mig en liknande igen men eftersom dom också
helt enkelt är för dyra i föhållande till mitt favoritval BMW så blir det ändå
i slutändan enkelt.

Som tidigare sagts här har Mercedes en del kvalitets problem som
inte låter så lockande. Dessutom om man vill ha prestanda i en Merca så
får man ju slanta upp ännu mer stålar. Nä jag tycker BMW har helt klart
mest bil för pengarna nästan oavsett prislapp.
JP
156
JPB
728iA - 99
Håller på att titta på en storlek större. Har länge sneglat på E38 740 från 99 och framåt. Men jag blir så trött på de fantasipriser som ofta gäller för en helförsäkring av en 740... Tyvärr är väl olycks/stöld-statistiken mörk för BMW, och nog ser man många BMW-ägare som kör som idioter. Och dessutom denna eviga misstänksamhet mot BMW... Förstå mig rätt: jag älskar min BMW och den är verkligen min ögonsten. Men tyvärr har tex. E34 ruskigt dåligt rykte av diverse olika anledningar. Just vad gäller E34 är det skrämmande att se vissa av de skrothögar som rullar omkring på vägarna.

Hur som helst, jag har mer och mer tittat på Jaguar XJ8 (alltså från 1998 och framåt med nya V8:an i aluminium). Fantastisk bil! OBS! Inte att förväxla med XJ6 från 95-98... ser nästan identisk ut men har en helt annorlunda äldre motor och inredning. Försökringsmässigt är den en dröm i jämförelse med E38:an. Dock litet utbud men den som letar... Som det ser ut idag blir det ingen mer BMW även om min kära 525:a stannar i "familjen"

Skall nog ha kvar min E34 som vinterbil. Jag vet dessutom inte om jag kan med att sälja den, har lagt ner min skäl i den, är rostfri, som ny i kupén mm. men trots detta får man nog inte ut mycket för den. Alltså, E34:an får vara kvar...

//Jonas
de bilar jag skulle kunna tänka mig förutom bmw är porsche, ferrari, lamborghini, lotus m.m och enstaka modell från några andra märken..som ni ser så är det bara dyra och fina bilar och ingen i bmw:s klass och det är bara för att det inte finns några bättre bilar i den prisklassen :D
Audi: Jättefina med överlägsen inredningskvalitet, men framkrafsade och saknar sofistikation. Lite råbarkade i tonen inte alls samma BMW silkessnöre i motor och drivlina. Med fyrhjulsdrift så förlorar man bagageutrymme (A3 Sportback) och adderar tyngd. Svårmekade enligt auktoriserad BMW / Audi verkstad som dagligen jobbar med bägge bilarna. Skulle inte gråta mig till sömns med en A3 Sportback. ;)

Alfa: Pojkdrömmen på fyra hjul, något för kamikaze piloter med tanke på värdeminskning och antal reparationer. Även 156:an som jag för övrig älskar har lååååååååååång till tyskkvalitet. Milskräcken börjar redan vid 10 000mil i Alfa lägret! Lite pappiga dimensioner även om dom numera nästan är och tuggar på premiumklasse med 159:an. Framhjulsdriften är inte bra, men bättre än så här blir det inte om man nödvändigtvis skall driva en bil på framhjulen. Dessutom så är deras modeller med sexor numera fyrhjulsdrivna. Alfas skönsjungande sexor är svårslagna i karisma, och fyrorna är förnuftiga utan att bli tråkiga. Jag får nöja mig med min Imolaröda Tyroler-Alfa så länge. ;)

Citroen: Hur kan man ta ett så lysande koncept som Citroen DS och totalurvattna den till blaffiga plasthinkar med knarrande inredning. FY vale!!! I och för sig så är väl inte C4 det vidrigaste dom har gjort och kanske finns det ljus i tunneln...

VW: Lite för plastig för min smak dock så finns det helt klart ett och annat kul i sortimentet. Speciellt Golf GTI som är en riktigt trevlig bekantskap trots sin framhjulsdrift. Golf GT är en solklar framtidsvinnare med sina 170 hk och 0.7 i förbrukning. Nya Passaten är en Volvo-dödare av rang, och enbart därför så gillar jag den. ;)

Ferrari, Lamborghini, Maserati, med flera kan jag bara drömma om som brukshink... Kanske blir det någon entusiastbil någon gång i framtiden när/om vi hittar en lämplig tomt och flyttar ut i villaträsket. ;)
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Lexus IS200! Körglädje som en BMW, kvalitet som en Toyota. Kan det bli bättre?
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
ErikBerg: ja, det kan det:) IS300, tyvärr såldes den bara med automat i Europa, men i staterna fanns den med vanlig manuell låda.

Min gamla pärla: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Porsche
Mercedes

Om man pratar märken rent generellt. Sen finns så klart en del andra speciella bilar som skulle kunna gå.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jaguar, lätt
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
porsche

och kanske en liten polo eller smart i stan.

/Jonas
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Porsche, Mercedes, Jaguar, Volvo och Lexus har alla vettiga modeller. När det gäller njutning per krona finns det dock inget som slår min nuvarande bil, mig veterligen...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Oh ja, det finns en mängd bilar som jag skulle kunna tänka mig. Just nu vill jag dock inte byta eftersom jag trivs så bra med min bil och har lagt en del pengar i den, dessutom tycker jag att e46Ci är något av det snyggaste som byggts.

Min bil: Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jepp, en Jaguar XK8 Cab. Förhoppningsvis till nästa sommar.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Porsche Cayman
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jaguar med kompressor till exempel ;-D

Don't dream it, drive it
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Verklig :Tjejen har en Clio 1.6Si `99 kul o smidigt bil men inget för landsvägar, sämre komfort men bättre ekonomi än min...
Overklig: en av dom! Länk
samke
VW Phaeton, varför? större. bättre, snyggare.
ojoj va jag kommer och få skit nu :P
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag tror faktiskt att jag skall köpa mig en Rolls Royce, av något slag, någon gång inom hyfsat snar framtid=5-7 år....Har alltid varit "torsk" på sådana... Gärna 60-70-tal! Den är ju århundradets "tranquilizer"(som att käka Stesolid o Sobril samtidigt...;-)....Man sätter sig ned i Connollylädret (o bara det är helt fabulous..), stänger dörren (högerstyrt RULES!!!), vickar litet på den lilla kromade nyckeln, o vips så susar det igång...Woooshhh...Man petar i Mono8 kassetten med Shirley Bassey, vrider ljusreglaget till Side - Head ON, o vippar i Drive med lillfingret, o så bara myyyser man iväg..Det är fanimej helt OSLAGBART...!!! Vill man, så kan jag lova att där finns kraft i den underbara 400cui (6.500cc) V8 maskinen om man så önskar! Det vrider på rätt bra, kan jag säga..o så väser det så skönt från SU-förgasarna.... ;-)

Snart så.... Kanske BMW:n får stryka på foten...

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
tja en sådan här hade hägrat en heldel ;) Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.