AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.322

Startar ej varm

ti
229
timur
520xd F10 -16
Hej, på senaste tiden har bilen betett sig konstigt och vägrar starta när den är varmkörd.
Det krävs två eller tre nyckelvrid innan den kommer igång, startmotorn bara snurrar.
Det händer alltså enbart när motorn är redan varm, den startar direkt kall och tomgången är rätt stabil också.
Här är trixet, den startar även direkt om den är varmkörd men har stått avstängd under kortare tid, typ 10 minuter. Längre än så och den vägrar.

Behöver förslag på vad som ställer till det, tackar i förhand.
ti
229
timur
520xd F10 -16
Lägger till lite relevant info:
Tändstiften är bytta i höstas till NGK's, tillsammans med oljan & oljefiltret. Bränslefiltret bytt för ett par veckor sen.
ti
229
timur
520xd F10 -16
Efter en stunds sökning här på forumet så har jag hittat två möjliga orsak till felet, läckande spridare samt dålig bränslepump.
Vilket är då mest troligast och hur kollar jag om det ÄR pumpen?
För det är väl smartast att börja med den med tanke på åtkomsten.
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Låter som min bil. Däremot kör jag med att hålla i nyckeln tills den börjar tända och då pumpa lite lätt med gasen så kommer den igång, istället för att köra med "2-3 nyckelvrid". Annars stämmer beskrivningen perfekt med min bil, även om min kan stå längre än 10 minuter innan problem uppstår.

Jag tror att det är defekta backventiler till spridarna som både du och jag råkat ut för. Har nämligen haft samma fråga uppe i 5-seriens forum tidigare. Att det funkar bra vid kallstart beror enligt våra snälla forum-vänner på att då aktiveras "kallstartsprogrammet" av motorstyrsystemet - alltså elektroniken ger motorn en fetare luft-/bränsle-blandning.

Lycka till - jag kommer nog följa denna tråd för ev tips!

Mvh Daniel
ti
229
timur
520xd F10 -16
Bytte spridarna idag, från en nyare bil, ingen förändring.
Nu behöver jag förslag. :(
32
69
325turbo
540iA Touring -95
varför skulle det vara spridarna eller bränsle pumpen om problemet endast uppstår när den är varmkörd?

Tror hellre på nånting i el-väg... Kolla tändspolen
Visa användare
848
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hade liknande problem på min Audi 80, var vattentempgivaren till styrdatorn, kostade 100 Kr på Meca.

Mvh
PG
ti
229
timur
520xd F10 -16
Har fortfarande problemet, varit inne på BMW och läst av felkoder. Inga fanns.
Provade med startgas in i insuget och den tände direkt, så det ligger i bränslevägen.
Jag har luktat efter bensin runtomkring i motorrummet, kände inget och byta pumpen vill jag göra sist.
Vad kan jag mer kolla upp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.