AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
890

P-böter för bakomvarande korsning?

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Får man verkligen P-böter om man står närmare än 10 meter från korsande körbanas närmaste ytterkant om ytterkanten är bakom bilen???
Trodde faktiskt bara att det gällde korsning framför bilen eftersom det skymmer sikten. Sura 700 pistoler i så fall. :-(
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
10m gäller alla riktningar.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
japp, det stämmer,,, men vad dyrt det var!
Är det ett pris som varierar mellan olika bevakningsfirmor eller är det standard? Isf är det läge att ta den regeln lite seriösare! Brukar parkera bilen bland villorna där jag bor (bor själv i lägenhet), väldigt lite trafik i detta område, men om det är så dryga böter så lär man vara lite nogrannare.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
ExHonda, priserna e det samma för alla bevakningsfirmor.

BMW e lag
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Regeln finns även för att man ska kunna ta sig fram med stora fordon, det är ett h-lvete att ta sig fram med lastbil om bilar står för nära korsningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har nog aldrig fått en bot som är mindre än 700... Var nog många år sen iaf.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Detta är väl nåt som man lär sig i körskolan om man är vaken på teorilektionerna, eller så brukar det vara med i teoriproven.

Dr Tinnitus
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tinnitus,
Vad vill du säga? Att du precis tagit körkort eller att du läser igenom trafikregler en gång i veckan?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Hehe, skönt med små besserwisserkommentarer, livar alltid upp en grå och regnig dag...

Eftersom det var på gatan är det ju kommunal mark och därmed kommunala bötesbelopp beroende på förseelse. Vet inte om de varierar från kommun till kommun, detta hände i Malmö. Fick en förra veckan också då jag missade P-skivetid, den var på 300:-, rena klippet. ;-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
300 har jag fått ett par ggr.Men när min lilla syster sommar jobbade i Stockholm i somras så fick hon lite olika belopp 700 känner jag igen även 800 tror jag sommar jobbet gick knappt ihop sig iaf......och då tog hon körkort för 2 årsen men det är inte lätt alltid med reglerna för parkering!

Mpower
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har hört att priserna varierar en del. Här i Västerås ligger en parkeringsbot på 300kr, och i Stockhom en hel del mer. Om det är skitsnatt eller inte kan jag inte avgöra. Själv har jag klarat mig från p-bot, endast en redig fortkörningsböter på 2000kr, men det ska visst vara detsamma i hela riket ;O)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Anders S.

Vad jag vill säga...?

Ja precis det jag skrev, att det är nåt man borde ha lärt sin om man tagit körkort, i synnerhet om man tagit teorilektioner och skrivit teori och tagit teoriprov. Där får man lära sig att det i princip alltid är förbjudet att parkera närmare än 10 meter från en korsning.

Nej jag läser inte trafikregler varje dag, men jag minns det mesta ändå trots att jag tog körkort för väldigt många år sedan.

Men andra kanske inte är så intresserade av trafikregler som jag är...? Och varför ska man vara intresserad av det, så onödigt.... ;-)

Dr Tinnitus
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Har också för mig att det varit skillnad mellan framförvarande och bakomvarande korsning, men jag kanske drömt?

Hursomhelst, det lönar sig som sagt att vara noggrann.

Mvh Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är skillnad med övergånsställe, 10 meter framför och 0 meter efter.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.