AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.113

Nygamla värmeproblem!?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har haft problem med att tempnålen stiger förbi mitten, inte mycket men ändå. Oftast nästan på en gång efter att man stått vid ett rödljus en stund. Luftade som en galning i höstas och allt har varit bra tills nu...Nålen har hela tiden legat precis under mitten...
Nu är skiten tillbakaoch beter sig precis som i sommras. Ok att tempen stiger en bit nere i Italien med 30plusgrader, men än så länge har vi ju bara mindre än 10 plus här...
Så fort jag börjar köra så faller den tillbaka ganska snart.

Är det fortfarande luft eller vad fasen kan det vara???
När jag luftade och bytte kylarvätska i höstas fick jag den att stå på tomgång i 15 minuter utan att nålen rörde sig, tog det som ett tecken på att det var bra och ingen luft. Men som sagt nu när det blivit lite varmare än i vinter så är problmet lik förbannat tillbaka. Har sedan i sensommras ny vatenpump, termostat och termostathus.

TIPS???
I övrigt trevlig helg.

*BAWORAK*
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja det kan vara luft men det kan oxå vara toppen som ger upp...
Vet inte var expantionstanken finns på 535, finns den vid kylaren?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nix, expkärlet sitter ovanpå torpedväggen.
Toppen???
Har inte visat ngt på servicarna som gjorts...inte hller luktar ngt illa, inga vätskor ser konstiga ut, oljan fin som den brukar vara.

Alltså för att förtydliga, nålen rör sig bara precis förbi kl 12, inte en femtedel av sträckan till nästa sträck så att säga, men dock rör den på sig vilket jag INTE tycker den orde göra om man står en stund in bilkö, eller kör sakta/ryckigt i tex megarusningstrafik i Stockholm...

*BAWORAK*
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja jag hänger med o utgick från det mest sanolika... Det kan inte vara luft om exp. finns ovanpå t-väggen, dom är lätta att avlufta.
Kanske smuts i kylaren?
Det fanns lite i min när jag byte vattenpump o spolade rent kylaren...
Elfel?

Kanske nån annan har ett bättre förslag???

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Borde inte vara smuts, gjorde kylarensing innan jag fyllde på och luftade. Köpte ngn rengöringsmedel och gjorde som man skulle o efter det sköljde ja systemet igen 3 ggr.
Luft kan det vara ändå, expkärlets placering till trots, tro mig:-)

*BAWORAK*
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
det skulle ju kunna vara den piffiga viskokopplingen till kylfläkten, den "behövs" ju mest när vid de förhållanden du beskriver.

/Martin
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men den kollades av en verkstad...o den skulle fungera...fast man vet ju inte riktigt...Hur kan man egentligen kolla den...När ska den blåsa fö fullt egentligen???

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Den kan ju inte snurra fortare än vad motorn går...o tidningstricket fungerar ju inte att kolla den med...

*BAWORAK*
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nästa gång din motor är "överhettad" så stanna och öppna huven, varva upp motorn lite, får du ett ljud som påminner om volvo 240 så fungerar viskon.

Lyssna noga på ljudet när motorn är kall så hör du direkt om den griper in när den är varm. en fungerande visko ger mkt "fläktljud" när den går på högvarv.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar så mycket.
Men om den nu fungerar ändå? Vad kan då tänkas vara knasigt?

*BAWORAK*
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kolla den extra vattenpumpen om du har en sån på din bil!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Menar du den som går till värmepaketet för kliman?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kom på en sak som kanske kan vara boven eller tips till problemet: För ett tag sedan hände samma sak vid två tillfällen, det gick inte att reglera värme/kyla på passagerarsidan. Det kom bara maxvärme och på förarsidan blev det inte ens utomhuskallt utan mer ljummet.
Efter att ha under körning ha vridit fram o tillbaka på vreden, stängt av och på fläkten så fungerade det tillslut. Sama sak hände en gång till ngra dagar senare och löstes på samma sätt.

Kan detta ha ngt med problemet att göra???

*BAWORAK*
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att det bara kommer max värme beror oftast på att värmeventilen hänger upp sig. knacka lite försiktigt med en hammare på den så brukar den släppa.

Hur beter sig kondensor fläkten när motorn blir överhettad? går den in och börjar snurra på max-varv för att hjälpa till att kyla motorn? För det ska den göra om motortempen går tillräckligt högt.

Kontrollera så att kondensorfläkten inte kärvar, den får äta rätt mkt salt och skit så de brukar må bra av en rengöring/smörjning. Är den trög att dra runt manuellt så är det ju ngt fel.

Om kondensorfläkten inte går på max när motorn blir överhettad, så kan felet ligga i effektmotståndet som vi pratat om tidigare.

Sen får det väl anses normalt att motorn blir lite varmare vid kö-körning, men tempnålen ska ju inte nå 3:de sträcket (den efter mitten) om allt fungerar som det ska.

Nästa gång du luftar, ställ kliman på maxvärme, så att du även får ut luft som finns i värmepaketet.

___
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jorå,
Vart ute nu en stund:-)
Viskon tar i när den ska, låter ganska mycket, men bara när man varvar lite. Så den följer ju tomgången vilket jag skulle önska det fanns ngt emo, dvs at den kunde blåsa mer när man står still. Men inget at göra åt det.

Lufade igen nu som en galning, hade värmen på max, ibland böt jag till kyla fram o tillbaka o då såg jag hur vatnet i expkärlet gick lite upp o ner, ibland kom det lite bubblor, ngn gång så mycket att det rann över.

Fick nålen precis över mitten, den lämnade aldrig sträcket. Gasade på o då gick viskon mer och nålen sjönk tillbaka. Fortsate at hälla i lite vatten då o då. Om man klämmer på kylarslangen så bubblar det till varje gång, ska det vara så? För efter att jag gjort det gick nålen upp lite igen. Men efter ett tag så sjönk den tilbaka...Det bubblar alltid om jag klämmer på den slangen!!!

Gjorde så 3ggr o varje gång efter att jag tryckt o det bubblade så steg tempen...kan det vara så att när jag gör det så bubblar det över i expen o samtidigt så suge den in lite luft??? För efter varje sådan gång märkte jag hur vatnet steg sakta sakta, ungefär som at motorn tryckte bublor framför sig, likadant varje gång!

Sen slutade jag med den idiotin o fyllde på lite lite, precis så at den inte rann över och tempen gick sakta tillbaka till prick mitten och vattnet sjönk undan lite hela tiden ils det inte sönk mer. Gasade lite o vattennivån höll sig utan att rinna över. Vist varje gång jag gasade så sjönk det ju iväg men kom tillbaka omedelbart...

Vill återigen poängtera att nålen aldrig lämnar miten, bara precis så att man kan se att den rört lite på sig. Är det normalt? Kanske oroar jag mig i onödan? tycker ändå att nålen borde ligga stilla även om man kommer till en kö en stund, men så är det kanske inte???

Samma sak när man startar efter att ha tankat, då är nålen precis över strecket, men faller tilbaka så fort motorn börjar gå, det fatar jag är normalt efter som at värmen stiger när vatnet inte kyls på en stund o står stilla vid värmegivaren.

Men som sagt, nu slutade jag idag när bilen gick på tomgång (vilket den gjort under hela operation, ca 1 timme ,nu hänger väl miljöpartiet mig) och nålen stod där den skulle i tio minuter och det utan att jag behövde slå på värmen, gjorde jag det sjönk den lite lite lite, men var sedan tillbaka om jag slog av värmen.

Kan det ha varit luft igen ändå???
Varför bubblar det när man lämmer på slangarna?

*BAWORAK*
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kör nu som vanligt med bilen, men håll koll på nivån i expansionskärlet under de närmsta dagarna, se till att nivån ligger rätt.

Hur mkt glykol har du i kylarvätskan? Har man mer än 50% glykol så påverkar det kylarvätskans värmeupptagningsförmåga negativt.

Att tempnålen avviker från mitten-sträcket med 1 till 2 millimeter kan inte ses som något onormalt.

___
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Inte onormalt och inte farligt eller konstigt alltså. tack för de lugnande orden. Ska hålla koll.

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tro på faan att det inte fungerar ändå. Nålen far fram o tillbaka...Står jag bara på tomgång inga problem, men om jag kört en stund (motorn blir väl varmare då) och sedan stannat en stund ja då rör sig nålen en bit. Sedan faller den tilbaka efter tag. Om jag när det är varmt drar på värme in i bilen så sjunker nålen direkt...

Blir snart galen på det här...

Tips eller är det normalt???

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.