|
|
|
|---|---|
|
Har en 325i cab -94 som gått som en klocka hela tiden sen jag skaffade den i feb. -99. Men nu så har den börjat dra kylvätska. Var tyvärr tvungen att köra bilen denna vinter då jag bytte jobb och inte hade fått någon ny tjänstebil än, kändes inget kul att köra den i saltslasket när den i min ägo bara gått sommartid innan. Men hur som helst; det började med att jag hade ett läckage i botten på expansionskärlet vid sidan av kylaren, det fixades lätt genom att lossa de två långa skruvarna från ovansidan och sedan dra åt dem igen. Inget mera droppande. Men, det fortsätter att försvinna kylvätska, c:a en liter i veckan vid normalsnäll körning upp till 20 mil ungefär. Tyckte att det vitrök (ut med vattnet i avgaserna) om den i vintras och kollade med att hålla handen bakom avgasröret. Det verkade vara ganska mycket ånga i avgaserna. Har kollat oljan, och dessutom bytt den, inget vatten där. Funderar på topplockspackning och eventuellt spricka i toppen!? Motorn har aldrig körts för varm eller frusit, tempen har alltid varit 100% okej, jag kollade kompet på den och det låg på c:a 14 på 5 cylindrar och 11 på en. Aha!!! här är felet tänkte man då! Men en mek som var med sa att det kan bli så ibland, häll lite olja i cylindern och kolla igen så att det inte är ventilläckage och kolla kompet igen efter en tids körning, ibland kan en oljering vara temporärt otät sa han. Sagt och gjort, i med lite olja = perfekt täthet, c:a 14 på alla cylindrar. Kollar kompet igen efter att bilen körts ytterligare 20 mil och stått ett par veckor i garage, perfekt komp på alla cyl igen. så det verkade vara något temporärt. (knepigt det där, har aldrig hört att det kan vara så, men tydligen funkar det) Jaha inget kompfel men vattnet försvinner, och jag tycker att det verkar vara genom avgasröret. Suck! Är det en blåst toppackning eller en spricka? Vad tror ni? Tacksam för alla tips och råd! Har inga problem med att plocka isär motorn om så behövs men vill ju inte göra det i onödan förstås. Såg föresten en artikel för några år sedan om en kille i Norge som stoppade en V12:a i en 316 compact. Tydligen passade den direkt i motorfästena och fick dessutom plats utan kaross modifieringar.Det enda han behövde göra var att flytta på några aggregat som generator, servopump och så. Om det gick så borde ju en V8 också få plats?! Har kikat lite på beg. motorer och de verkar ju vara hyfsat billiga också. Någon som vet om en V8 passar rätt ned i E36:an? Har någon gjort detta? Är glad för alla tips! allt på denna bil har fungerat klanderfritt sedan jag köpte den. Ty Har problem med att kylvätskan försvinner | |
|
Det är inte så att det normal kondens som kommer ut från avgassystemet? Kan du se om det läcker kylarvätska från motorn, exp.kärl eller vattenpump eller kiknande? Luktar det glykol från kupefläkten? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
"Ta stora åttan från 540/740. Låt gjuta den till 4619 cc istället för originalets 4398. Bygg nytt oljetråg, montera högkompkolvar, ändra ventiltiderna samt programmera om Motronicboxen. Sätt ihop motorn med en sexväxlad Getrag-låda. Gör 42 modifieringar på karossen. Sådär, nu är det klart att med hjälp av skohorn och konsistensfett försöka klämma ned hela paketet i en E36 3-serie! Låter inte som något jobb för hemmapularen men om någon kan göra det så är det Alpina. Och dom har gjort det också. 221 gånger dessutom. Så många Alpina B8 4,6 tillverkades det nämligen. Och flera stycken har hittat till Sverige." För mer läsning klicka på Länk Till ditt problem så kan det vara en rad olika faktorer, att vattenpumpen läcker, att termostathuset läcker, någon slang eller att expansionskärlet läcker. Testa att provtrycka kylsystemet. Under vintertid så ryker de flesta bilarna rätt så mkt vitt, vanligtvis kondensvatten och så. Men det klart, i värsta fall kan det vara toppen för en spricka behöver inte alltid påverka kompet. Det är klurigt det där med försvinnande vatten, kan vara det mesta, från en slang som sprungit läck till en packning som spruckit. Börja med de enklaste/billigaste felen och jobba dej framåt. |
|
|
Mugge: Tack för svar svar! Nej det läcker inget någonstans, har kollat alla kopplingar och slangar. Hade ut bilen häromdagen och och varmkörde den och varvade sedan lite lätt. Det kommer mycket vattenånga ur den. Kondens kan man ju tänka sig när motorn/avgassystem är kalla och vatten som kondenserats förångas. Men det brukar ju försvinna efter varmkörning. Och, nej ingen glykoldoft i kupén. MD: Tack Du med! Låter som en intressant konvertering! får väl lägga det som ett vinterprojekt:-) Jag har inga läckage alls som jag beskrev för Mugge ovan. Så jag får börja med att provtrycka och se om det ger något. Om någon kommer på nåt annat, är jag tacksam för alla tips! |
|
|
Kolla kylaren noga för den har några svagheter: 1. Själva kylaren kan svälla och då trycks gavlarna ut. Läcker då mellan kylarflänsarna och gaveln. 2. Kylaren är av alu-legering som inte tycker om saltslasket på våra vintervägar. Kan börja läcka, oftast i nederkanten där det kan ligga diverse löv och annan smuts som binder fukten och som i kombinationen med saltet äter upp metallen. 3. Anslutningen mellan kylaren och expansionskärlet kan vara dålig. Läcker då på vänster sida mellan kylare och exp.kärl. 4. Locket till kylaren kan läcka. Läckande vattenpump förekommer också. Det som är svårt med små kylarvätskeläckage är att vattnet kan förångas lika snabbt som det läcker... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Det finns en spårningsvätska man häller i kylarvattnet. Vätskan lämnar vita spår efter sig och då ser man lätt om det är något yttre läckage |
|
TobbeBMW |
Det är nästa garanterat så att termostathuset läcker, gör det på min. Ska byta det i sommar tillsammans med kylarslangarna. Ger dom symtomen du beskriver. |
|
TobbeBMW, rusbe och Johan B, Tackar för era svar, skall ge mig på problemet i veckan. rusbe, vet du vad spårningsvätskan heter och var man kan köpa den? |
|
| Ska ta reda på det! Återkommer! | |
|
Jag hade exakt samma symptom på min 325: -93 fram till för 4 veckor sedan. Det försvan ca 1/2 liter kylvätska i månaden och detta visade sig bero på att värme ventilen läckte. Värmeventilen som sitter mot torpeden är gjord i två delar och denna hade börjad dela på sig. Jag hittade felet först då läckaget blev så stort att jag såg var vattnet kom, detta tog 7 månader i mitt fall. Kanske något att kolla upp. /Tommy Tek |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.