AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
575

BILEN VIBRERAR EFTER 150km\h

PIST OFF
har satt på sommardäcken för en vecka sen.Var ute i motorvägen idag.Bilen börja vibrera som fan ef´ter 150km\h.Vad kan de vara.Är inte balansen.Har balanserat om dem.

20tum SPLITT
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Kan vara något med balancerings ringarna.. Det är små runda plastringar som sitter innanför fälgen kanske du glömt lägga dit dem.. Men då ska det ju vibrera vid 70-80 men det kan va dem..
fo
242
foo
328iC '96
Hej,

Obalans i framhjulen kan även få bilen att vibrera. Du skiftade nog framhjulen mot bakhjulen som alla andra gör när du satte på sommardäcken. Tidigare kanske du inte märkte att de var något obalanserade.

Testa med att skifta tillbaka eller balansera om däcken.

/foo
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Annars så korsdra däckbultarna lite i taget så däcket blir riktigt balanserat.
Kan ju gör ngt liten skillnad kanske...

fo
242
foo
328iC '96
aaah sorry, såg inte att du redan hade balanserat!

Tycker ändå att det låter som ett solklart fall av obalans i hjulen. Håller med stimpen att du skall försöka få hjulet exakt centrerat när du drar åt hjulen. Kanske är 20" mer känsliga än 17" vad gäller detta?

Hittar du inget fel, får du väl slänga på vinterhjulen och dra upp dem i samma hastighet för att utesluta andra delar av bilen.

/foo
PIST OFF
När jag kör på en väg med nylagd asfalt,helt rak väg.Kör jag i 80-100km\h så känns det som om fram hjulen studsar lite.Vibrationen känss liksom det studsar,inte sidleds.Om ni förstår vad jag menar.Undrar om det kan vara däcken??

20tum SPLITT
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Prova att växla hjul fram och bak på en sida i taget
så kan du se om vibbarna flyttar sig. och lista ut
vilket hjul det kan vara.Om dimensionerna du har tillåter det.

MVH
Hasso
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
När du drar åt hjulen så ska du "korsdra" dom
Dra bult klockan 1 sen 6 sedan 9 och 3 etc etc
men dra inte åt dom helt utan lite hårdare varje gång

Eller testa att ta ut luft eller tryck i mer...

kör i diket eller smaka på "shockvågen"
du har inte kört over nått hårt i hög fart? då blir fälgarna tilltryckta och inte så runda, har du 20" så är det ju fruktansvårt kännsligt med så låga profiler.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Om det är nya sommardäck (Hancook) kan det vara de som är dåliga, en kamrat hade liknande problem men i ca 120-130km/h och detta försvann när han bytte till däck av annat märke.
bl
2.296
blixten
325i -88
Nylagd/asfalterad väg behöver inte vara jämn, kan bero på vägen. Har du låtit hjulen ligga ellerv stå under vintern? Har du låtit dem stå kan det ha blivit plattor på däcken.
PIST OFF
Jag har AGI däck på den.235\40\17.Med vinterdäcken fanns där inga vibrationer.Tror nog det är däcken.Hur kan man kolla om det är fälgarna???Funderar på att köpa nya däck Falken.Dem jag har nu köpte jag i somras.

20tum SPLITT
en snabbkoll av fälgarna kan man ju göra genom att hissa upp bilen och låta bkhjulen snurra, då ser man ju dom dom är skeva eller nått.

vill man kolla nogrannare bör man väl plocka av däcken, och eventuell köra i balanseringen hos däckhandlaren.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.