|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis köpt en 518I och måste säga att jag som nybliven BMW-ägare känner mig nöjd även om man ser till den begränsade effekten denna bil har (man kan ju alltid byta upp sig). Jag har dock ett lite irriterande problem med kombiinsrumentet(?). Ibland när jag startar bilen ofta på kvällen el. när det har regnat eller är hög luftfuktighet stannar hastighetsmätaren på 0km/h tills jag har kört ca 1,5 mil sedan fungerar den som vanligt igen. Bilen har varit inlämnad på bmw (för ca 800 mil sedan) som har lött om kontakterna bak på axeln (2ggr den var inne, första spruta de kontaktsprej) bmw tog bra betalt men problemet kvarstår dock. Ett annat problem är att Varvräknaren vid acceleration ökar med en viss eftersläpning, om jag accar snabbt fungerar den som den ska (kan ibland hacka lite) men om jag rullar i en bestämd hastighet tex 100 Km/h och sedan gasar försiktigt och hör att motorn varvar upp 200-300 varv står varvräknaren kvar utan att röra sig om jag sedan upprepar samma sak kanske den hänger med. Min frågor: Har dessa problem något samband eller är det två skilda saker? Finns lösningen bakom kombiinstrumentet? Någon som upplevt liknande problem? Tacksam för svar!! | |
|
Välkommen till forumet! Jag är övertygad om att du har två olika fel. Vanligaste felet på hastighetsmätaren är som du skriver fukt i kontaktstycket vid slutväxeln. Det skulle även kunna vara givare (gaffeln) i slutväxeln, som börjar fungera när den blir varm: Länk (Nr 8) Varvräknaren går kanske att smörja, men annars så kan du köpa en begagnad varvräknarinsats från skroten. Det sitter samma varvräknare i alla 518i och 250i som är tillverkade efter 9/90 (dvs årsmodell 91). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Stannar hastighetsmätaren så vill inte varvräknaren heller..på min bil hittades felet efter 13 verkstadsbesök..det var efter kontakten i bakaxeln där sladden går in i golvet som det blivit en nästan osynlig nötning som låg i kontakt med plåten , så varje gång det regnade samt även när det var nattfukt så gick inte hastighets eller varvräknare | |
| Tack för svaren! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.