|
|
|
|---|---|
| Hej, det är dags för nya skivor bak på min e39 - de gamla är rejält rostiga och allmännt fula. Min fråga är, ska man byta handsbromsbeläggen också bara "för att"? Eller är det överkurs? Vet inte hur gamla nuvarande bromsar är. | |
|
När du har av bromsskivorna bak så ser du i vilket skick handbromsbackarna och deras fjädrar och dylikt ser ut. Så länge det ser sjysst ut, inte har rostat fast och handbromsen fungerar så finns det ingen anledning att byta. Det du byter är skivor, belägg och monteringssatsen för beläggen. Tänk även på att byta bromsvätska om du inte vet när detta är gjort senast! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| OK, låter logiskt - tack. Antar att jag alltid kan springa iväg och köpa backar om det skulle behövas på plats, har beställt hålborrade zimmerman skivor med EDC belägg från tyskland... bra pris, 170euro med frakt totalt. Dock återanvänder jag slitagevarnaren då. | |
|
sålänge slitagevarnaren inte löst ut så kan du återanvända dem, men när de väl löst ut engång så måste de bytas. Men nu är jag lite osäker på om det sitter slitagevarnare även på bakbromsarna. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mektips för byte av bromsar: Länk & Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Det sitter slitagevarnare bak, åtminstone på 540. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Kollade just i ETK. Sitter på alla e39, men dom skiljer mellan touring och sedan. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.