|
|
|
|---|---|
|
Har erfarenhet av 325 E36 Coupe och det har varit bra. Funkar det bra med friktionsdäck? Är den väldigt lätt där bak eller räcker det att kompensera med en baslåda? Funderar på att köpa en i sommar/höst och ha som vinter/pendlarbil... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Nu har jag bara erfarenhet av 316i Compact utan ASC. Hur pass ny 318ti är du ute efter? De fick väl ASC runt -97 eller -98. En del säger att den är lätt bak men eftersom viktfördelningen är ganska jämn så håller jag inte med om det. Tidigare hade jag en Ford Sierra och där låg väl viktfördelningen nånstans kring 65/35 och den var verkligen lätt bak. Jag har kört den här vintern på Nokian Hakkapelitta 2 i 185/65-15 och tycker det driver på bra. Man hänger på FWD bilar i rödljusrace utan problem. //Stenback |
|
|
Compakten funkar som en E30 på vintern, inte för att den är lätt (Compakten är tyngre än en vanlig E36) utan för att den har E30ans bakvagn, som är mer oberäklig är E36ans. OBS!! Jag skrev inte att E30 är dålig, utan att E36 är snällare. |
|
|
compacten är inte tyngre än en vanlig e36, men bara marginellt lättare. (Gäller iaf. 323ti kontra 323 sedan/coupe) /Jonas |
|
| En kompis till mig har en 318ti compact utan asc, den är lite lynnig på vinterväglag. Men bara man vet om det så ska det inte vara nån fara... | |
|
Jag har haft olika 3-serie i över 20 år. Nu senast en E36 Compact -95;a. Personligen måste jag säga att Compacten är den "nervösaste" BMW jag kört på vintern. Det gäller att vara mycket försiktig med gasen i alla lägen. Med lite erfarenhet kan man iochförsig ha väldigt kul och köra "brett" hela tiden. Vill man vara på den säkra sidan, ska man se till att ha väldigt bra dubbdäck. Jag mer eller mindre tvingade däckverkstan att montera 110 dubb per däck. Det blir bullrigt men det funkar. För att få lite mera vikt bak, brukar jag lägga i ett par trädgårds plattor i bagaget. (Ni vet såna där betongplattor 40x40cm). Dessutom måste jag nog tillstå att jag inte är särskilt förtjust i ABS på vintern. Bromssträckan kan bli hur lång som helst. Jag föredrar att kunna dosera bromsarna själv. |
|
|
Jag har inte hunnit testa Compacten i vinterväglag eftersom den är nyinköpt. Min erfarenhet efter 26 vintrar med BMW är attt man måste inse att bilen är lätt bak, framförallt på äldre modeller. Det gör att sladdarna kommer lätt men även att deär lätta att hämta hem och bilen uppfattas som ärlig. Att sedan lasta ner bakvagnen med diverse skrot gör den stabilare men samtidigt mycket lömskare och svårare att ta hem. Som min hustru brukar säga att de är konsekventa, dvs konsekvent sladd! Nervöst beteende brukar bero på fel däck eller att det är en e21:a. |
|
|
Jag var på morgon-nyheterna för 2 år sedan tack vore min 316 compct :p. Fick sladd på E4an |
|
|
Larson: Visst blir bra däck extra viktigt på en bakhjulsdriven bil men hur gamla däck hade du om det fick plats 110 dubbar? Moderna dubbdäck brukar ju vara så jäkla sajpade så det inte finns någonstans att sätta dubbarna. För övrigt så får man ju ta compacten för vad den är. Visst är den lynnig men samtidigt kommunikativ. Sätt på samma däck i en E60 och du känner aldrig när du passerar gränsen förrens det är för sent. Ofta kan det sitta jäkligt kassa vinterdäck på billiga bilar och man ska inte dömma ut dem för det, jämför på lika villkor. Så BlueBeemerBoy, tyvärr har jag ingen erfarenhet av friktionsdäck men bra vinterdäck gör att du får en trevligare vinter i en compact. //Stenback |
|
|
Tack för era svar... Har varit bortrest en vecka så jag såg dem nu... Kommer ant att bli en 318 ti, får se vilken årsmodell det blir... Silver lr blå verkar snyggast... Såg en jättefin sandfärgad på Mallorca också. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.