AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

Problem efter 'bromsuppgradering'!?

Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Fick möjligheten att införskaffa ok och skivor från en 540 för ett tag sedan då jag inte tyckte mina mindre std 523/528 riktigt räckte till speciellt då jag åker frekvent på Autobahn.

Då skivorna var begagnade kanke det inte var en hit att lägga dom på min bil och givetvis så uppstod vibrationer vid inbromsning. Tog och svarvade skivorna och till början funkade allt klockrent med mjuka sugande och vibrationsfria inbromsningar. Tilläggas ska att oken kollades och fick OK på funktionen. Men så kom vibrationerna tillbaka igen!? Då bestämde jag mig för att byta till helt nya istället och dessutom runtom. Valet föll på Brembos skivor. Allt monterades och oken kollades och ansågs hålla full funktionsduglighet, nya klossar monterades givetvis. Gick kanke 100-150 mil med lugn och sansad inkörning innan dess så kom vibrationerna tillbaka, suck! Snackade med min mek som sa att jag fick ha lite tålamod och att de kanke skulle 'slita' in sig men så har ej hänt, nu är jag trött på det. Dessutom ser skivorna ut som de gått för varma då de har missfärgningar mm. Tilläggas kan att jag sedan fick på de nya skivorna inte kört på Autobahn. Dessutom fyrhjulsinställdes bilen och hjulen blev balanserade efter bromsskivebytet. Även hela framvagnen är kollad mht bussningar mm och fått OK.
Till min fråga: Kan det vara så att 523/528 på något sätt inte passar för denna skivstorlek och ok? Kan det vara något annat i bilens totala bromssystem som inte klara av/passar för de större skivorna och oken? Eller kan det vara oken som är så känsliga att minsta lilla tröghet i funktion får dom att ligga an skivorna och med detta överhetta dom med skevhet som resultat? Kan det vara så att bromsbeläggen är felaktiga? Alla hjulen dragna med momentnyckel, axel och hjulcentrum noggrant rengjorda ingen kopparpasta använd.
Vibrationerna är som störst (vid 70 km/h och uppåt)på mellanbroms sas, inga vid lätt broms, lite vid tung broms och inga vibrationer vid inbromsning i lägre hastigheter.

Vad kan problemet vara? Är urtrött på tugget och vibrationerna.
Läst om många likartade problem på forumet men aldrig om någon med min typ av 'uppgradering'.

Alla gurus, Hasso mfl har ni en förklaring?

Mike
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Testa med att byta bussning nr:5 på bilden
Länk

M.v.h Anders
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
anders: bor du i Farsta ?
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Nej, hurså???

M.v.h Anders
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Anders!

Kan du utveckla? Har du själv erfarenhet av just den bussningen för dessa symptom? Kan man kolla om den är sliten när den sitter på bilen eller finns det inget annat val än att byta och se om det blir bättre?

Tack/Mike
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Den erfarenhet jag har är att vibtrationera vid inbromsning med e39:an inte enbart kan härledas till bromsdiskarna, slitna bussningar i fram/bakvagn kan också bidra till dessa symtom, hade dessa problem med farans 523-00, Efter det att jag bytt bromsskivor utan resultat så blev det nya bussningar i framvagn (Nr:5) Sedan funka det klockrent utan vibbar!.....

M.v.h Anders
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Ok, tack Anders!

Ska få det kollat/utbytt vid nästa verkstadsbesök.

Vet att det börjar bli dax för någon bussning i bakvagnen då min mek påpekade detta sist jag var på verkstad för 2 månader sedan.
Kan man få vibrationer i ratten av att en bussning bak inte är ok?

Mvh/Mike
Visa användare
111
EBS
520i -88
Har inte 540n extra kylning pga dom större bromsarna?
Dom kanske just går för varma.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
En större bromsskiva lär inte bli varmare än en liten vid samma sorts körning, snarare tvärt om. Att det sitter kylning på 540 beror nog isåfall på att de beräknas att framföras snabbare på t.ex. autobahn.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.