|
|
|
|---|---|
|
Min 530DA -02 tömmer med ojämna mellanrum batteriet på några få timmar. Det borde resultera i rök eller lukt tycker man, men icke. Misstänker startmotor, generator eller förvärmningen. Laddar bra när den väl startat, >60A (35 A till batteriet) och ca 14 volt. Någon som haft liknande problem? Nytt batteri 2x om har inte hjälpt, nu sitter det 100Ah i bilen. | |
|
Jag hade ett liknande problem i vintras. Det visade sig vara fläktmotståndet som var trasigt så att fläkten gick även om tändningen var avslagen. Det är enkelt att byta (finns beskrivning under mekartips) och kostar 800:- Sätt dig i bilen med tändningen avstängd och lyssna om fläkten går. /Anders |
|
|
Fläktmoståndet var det första jag bytte. Har även kopplat ur fläkten till AC-kylet då den tydligen på några bilar fått för sig att starta utan anledning. Tyvärr hjälpte inget av detta. Har idag köpt en ny styrenhet till glödstiften, det är också ett inte allför ovanligt fel att relät hänger sig. I alla fall på andra märken, på BMW verkar det vara mycket ovanligt. Lars. |
|
| Har du kollat så att alla celler är hela? | |
|
Ja, det är det andra nya batteriet sedan oktober. Det första dog av alla djupurladdningarna. Det seanste är bara 4 veckor gammalt och jag mätte syravikt i alla cellerna senast igår. Nästa steg om inte byte av styrenhet hjälper får nog bli att logga strömmen under några dagar i olika delar av systemet. Men en sak i taget . Lars. |
|
|
Eftersom den drar ur så fort så borde man lätt kunna lokalisera vilken komponent som drar ström med hjälp av en multimeter. Om man kopplar multimetern mellan batteripolen och kabeln och mäter strömmen, sedan kan man börja ta bort säkringar och kolla om strömförbrukningen minskar. Alternativt kan man ta bort säkringarna och mäta direkt över säkringshållaren. Min drog ca. 50 mA innan viloläget som går in efter 16 minuter med frånslagen tändning. Efter det drog den mindre än 10mA. /Anders |
|
|
Nja, det blir lite svårt för felet finns inte konstant utan uppträder bara då och då. Har kopplat ur lite olika prylar bla. dragkontakten som brukar vara en källa till el-problem. Bilen går ner i sleepmode efter 16 min och drar då <50 mA vilket inte ska påverka en bil som körs varje dag, oftast långa stäckor. Bytte styrenheten till glödningen nu på morgonen. Den matas direkt från batteriet via en 80A säkring före styrenheten och en 50A säkring efter tror jag det var. Har en tångamperemeter och har mätt lite då och då på olika kablar men givetvis uppträder felet inte just då. Nästa steg får nog bli att försöka logga strömmen under lång tid. Lars. |
|
|
På Touringen har det förkommit att någon kabel i kabelhärvan till bakluckan har blivit avskalad och kortslutit imellanåt. Det borde vara vid gångjärnen där kablarna böjs vid öppning och stängning. /Anders |
|
|
Bra idé, ska kolla det. Lars. |
|
|
Ren kortis blåser säkringarna direkt, annars skulle det ryka och brinna. Återstår nog att logga ström och se när/hur mycket det drar osv. Dock bör så pass mycket ström som det krävs för att tömma på några få timmar märkas av på nåt sätt, värme, motor som låter osv. Glödningen till motorn är nog starkt misstänkt. FP |
|
|
Dioder i generatorn kan väll ställa till det? |
|
|
Helt klart, fast då hade den dels inte laddat så bra, dels hade det utvecklats värme/rök/brand ur generatorn. Faktum kvarstår, att tömma ett batteri på 80-100 Ah både relativt kort tid innebär att en stor effekt (värme, rök osv) måste utvecklas nånstans i bilen, i annat fall är batteriet i sig kass. Då kan det givetvis tömmas av en relativt liten belastning utan större effektutveckling osv. FP |
|
|
Har nu löst problemet med vad jag trodde var krypström i min 530 DA. Orsaken var tydligen glapp i en skarv på plus-kabeln från batteriet till motorrummet. Eftersom det var en bil-elektrisk firma som åtgärdade felet vet jag inte exakt var skarven finns men tydligen finns den i närheten av motorn. De senaste felsymptomen var omstart av info-display under körning, stendöd bil ibland och ingen laddström till batteriet trots 14 volt polsänning och ingen indikering på laddlampan. När den blev strömlös berodde det inte på urladdning utan brist på laddning, vilket inte märktes på något sätt under körning. På bensin modellerna lär skarven sitta i närheten av förarplatsen. Hoppas någon får nytta av detta och slipper den utdragna felsökningsprocess jag har haft. |
|
|
Tack för informationen. /Anders |
|
|
millitech, STORT tack för detta, har precis samma symptom som du hade. Skall ta och kolla på det i helgen. En följdfråga: Var det den grova kabeln mellan generatorn och batteriet som var skarvad? /Fredrik |
|
|
Vet faktiskt inte exakt hur det ser ut men du kan säkert prata med en BMW verkstad eller ringa de som fixade min, Lindströms Bilelektriska Skövde. Tror det är så att det går kablar från generator och startmotor till den skarven, är långt ifrån säker. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.