|
|
|
|---|---|
|
Min 11.96 E38/740iA som nu har gått ung 21,000 mil börjar kännas mer otajt i drivlinan än vad jag är villig att tolerera, dvs kliva av gasen och sedan på igen ger mer av ett ryck än vad som känns helt bra om man inte först går på försiktigt med gasen igen. Problemet är inte stort än, men det känns inte helt bra. I övrigt går bilen mycket bra i motor och låda och den körs "entusiastiskt". Hela drivlinan är i orginalskick och helt orörd, däremot är hjulupphägning och styrning helt renoverade runt om. De delar där jag misstänker möjligt slitage som ger upphov till detta är: * Motorfästen, Nr 16:Länk * Växellådsupphängning, Nr 3:Länk eller Nr 2:Länk * Hardyskivan(?) i kardan, Nr 2:Länk * Bakaxelupphängningen, Nr 2:Länk Vad tror panelen, är det någon av dessa man skall ge sig på först, eller någon som har andra idéer? Mvh Björn | |
|
Balmgren: Jag känner mkt väl igen symptomen och skall försöka åtgärda detta. följer tråden noga och hoppas på en gynnsam utveckling. I en liknande tråd var det någon som pratade om någon kulled i bakvagnen har inte mer kött på benen just nu. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Jag hade ett klonkande i drivlinan när jag la i/ur växeln, som försvann helt då jag bytte kullederna/bakvagnsbussningarna. Innan dess hade bilen dessutom ett något oroligt uppträdande på vägen, som också försvann vid bytet. Göteborgs Bilservice tog 900/sida för bytet inkl material, kändes mkt prisvärt. Mvh. /Kjell |
|
Paap Reeder |
- hissa upp bakhjulen - vxllådan i friläge - "plugga fast" svänghjulet med en liten lämplik träkil mot sprängkåpan - gå till ett bakhjul och känn efter hur mycket glapp det är (har du inte lamelldiff får du på annat sätt låsa det andra bakhjulet) Gissar att en ny bil glappar max 10 mm på däckets rullomkrets. Min M30 är uppe i dryga 30 - jag har aut så det är mätt med lådan i P varvid glappet i lådans kopplingar inte kommmer med i o m att spärren sitter på utg axeln från lådan. Sedan är det bara att börja jaga glapp. - hjulens drivflänsar - drivaxlarnas båda knutar - slutvxln --- o s v MVH /// Paap R |
|
Tack för synpunkter, jo det blir väl att jaga glapp 'manuellt', jag som hoppades på en genväg. :) Kullederna i bakljulsuphägningen är relativt nybytta - men håller med att har man inte bytt dessa är det en av de allra första åtgärderna man bör göra. Mvh Björn |
|
|
Detta blir intressant att höra om du får till! Även jag har ett ganska litet glapp om man är lite vårdslös med gasen.. Kan meddela att jag har bytt "främre och bakre" motorupphängning, tror de bakre även har med växellådans upphängning att göra. De gamla främre var tydligen helt av.. =) Kan tyvärr inte säga om det blev mindre glappt i drivlinan efter byte då jag inte tänkte på att känna efter före/efter. |
|
|
Så, nu har jag bytt dessa; * Hardyskivan(?) i kardan, Nr 2: Länk * Bakaxelupphängningen, Nr 2: Länk Dessutom bytte jag som vanligt en skvätt ATF, men det tvivlar jag på gjorde någon skillnad. Nåväl, till resultatet: Glappet helt borta på min!! Fast som redan påpekats ovan bör man först se till att kullederna, nr 2 här: Länk är friska. Mvh Björn |
|
|
Tack Björn, bra att veta för framtiden! Jag har också under våren fått ett nytt glapp kombinerat med ett knackande vid svängar, som jag nyss slutligen fått avhjälpt. Det visade sig bero på en sliten drivknut på höger bak. Verkstan sa att han aldrig behövt byta en sådan förut, så han var först tveksam, men byte av drivaxeln visade sig avhjälpa problemet så omöjligt var det ändå inte. Någon form av skada eller materialfel borde den ha råkat ut för tyckte han, men inga synliga skador på damasken var det heller så det var inte alldeles lätt att hitta detta. Något lite glapp kvarstår, men jag och mekanikern konstaterade att detta verkar komma från själva bakaxelväxeln, och han bedömde det vara normalt för en kärra som gått snart 20000mil. Men för stunden är jag också nu nöjd med min (nästan) helt glappfria gång :-) Mvh. /Kjell |
|
|
Hej Björn! Jag undrar bara var du ("bytte jag som vanligt en skvätt ATF") byter ATF? Har Du också ATF till servo/stötdämpare (hydraulsystemet)? Iså fall; Har du märkt några hydraulljud vid kall väderlek? BMW TIS rekommenderar nämligen Pentosin till Nordiska länder med kall väderlek. Skickade förresten "Power-post" till dig. MVH: Steve |
|
|
Hej Steve, först får jag be om ursäkt då jag var synnerligen oklar i mitt inlägg; jag bytte en skvätt ATF i _automatlådan_. Jag ställde mig i skamvrån en stund. ;-) Så min vagn har ingen nivåreglering sp ljag slipper oroa mig över ATF vs Pentosin. Power-post läst och besvarad. Mvh Björn |
|
|
Ok! Min går bra på ATF i servosystemet ialla fall, märker jag minsta, så byter jag till tråk-Pentosin. Jag (BMW Kristianstad) bytte precis automatoljan/filter till longlife-special, även att lådan är nyrenoverad/nypåfylld sedan 1000 mil; Detta mest bara för jag inte visste vad som fanns där innan och man inte kan kolla nivåer mm. Jag fick påpekande om mina bussningar ("Bilen drar åt höger") också av de som chippade min bil! Då hade jag inte sagt något innan, utan de tipsade själva. Allt gick bra dock, bilen funkar efter ingreppet. Återkommer med resultatet i kanske en egen nystartad länk. Trevliga, bra och justa personer som fixar med detta i alla fall. MVH: Steve |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.