|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag är ganska ny här på AutoPower och skulle bli otroligt tacksam om någon hade något tips på hur man kan kontrollera toppen på min 520i -89 som kokade idag, har ingen vidare mekerfarenhet av bilmotorer ännu. Jag har sökt runt en del på forumet men jag har inte hittat något. Tack på förhand : ) Finns det ett problem så finns det en lösning, som jag brukar säga. | |
| symptom på kass topp eller packning brukar vara antingen, avgaser i kylvätska, konstig kompression, väller upp vatten ur expkärlet, eller vatten i oljan. | |
|
när du öppnar expansions kärlet så ska det pysa och om det gör det så har du troligen inget läck i toppen.... |
|
| Om bilen går bra, dvs. inte kokar igen, blå/vitröker, ej svårtstartad samt ingen olja i kylvattnet och tvärtom så har nog inte toppen gått. M20 är känsliga på kokning om det finns luft i kylsystemet. Kontrollera funktion på termostat och vattenpump. | |
|
Tack för alla bra utförliga svar :) Jag kan lägga till en ganska pinsam sak, och det är att jag visste att det fans luft i systemet, jag var faktiskt på väg till Statoil för att köpa glykol, ganska otur om man säger så. Jag har nyss bytt visköskopplingen på fläkten och var tvungen att tappa ur kanske en liter, sen upptäckte jag att jag inte hade nån ny glykol och den gamla blev blandad av gamma motorolja i uppsamlingskärlet :\ Men tack igen för dom bra svaren, jag ska kolla imorgon efter symptomen :) Hur kollar man funktion på termostat och vattenpump? Jag vill helst inte köra motorn allt för länge i streck nu när det kan vara sprucken topplock. Och förresten, jag hittar absolut inget ställe över huvud taget att fylla på glykol direkt i kylaren, är det tänkt att man ska fylla på i expansionskärlet eller? Finns det ett problem så finns det en lösning, som jag brukar säga. |
|
| du kan fylla i expkärlet! | |
|
Tack för alla svar :) Jag har fixat den nu, det var ingen sprucken topp som tur var :D Finns det ett problem så finns det en lösning, som jag brukar säga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.