|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven 540iAT ägare sedan i måndags och tänkte kolla om någon varit med eller har liknande uppträdande på sin e39 alt endast 540. Jag fick problem med att motorlampan tände sig efter körning i rejält regn med mycket pölar. När jag kom hem körde jag in i garaget stängde av motorn och c:a 1h senare så slog jag bara på tändningen när bilen fortfarande var varm och följande händer(lyset stängde jag av): Något drar mycket ström pulsvis med c:a 3 sekunders mellanrum och man kan känna att något händer i kylsystemet, slangen liksom pulserar just när detta ström uttag inträffar, jag märker att det drar mycket ström genom att kupe fläkten minskar i varvtal när detta händer, är det någon som har samma beteende på sin 540 ? Finns det någon elektriskt styrd termostat eller dylikt ? När jag idag på nytt provade samma sak så hände detta bara en gång(1 puls), och jag kände pulsen i kylarslangen även idag med kall motor och endast tändning på. Mvh Sibbe Länk | |
|
Värmeventilen har någon form av ström till sig, kan det vara den som slår till och från? (därav pulseringen). Men jag gissar bara. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten har en elanslutning så det kan vara dem som påverkar öppnande och stängande därav pulserna i slangen. ? (karakteristiktermostat heter det visst) Har inte noterat nått sådant fenomen på min bil men ej heller "letat" efter det. ///MVH Hasso Länk |
|
Okej, då var det säkert den som aktiverades gissar jag, det var en lambda sond som var trasig intermittent. Tack för svaren. Mvh Sibbe Länk |
|
| Hej, blåser liv i gammal tråd... min bil hade en felkod på kommunikationen mellan termostaten och motorstyrningen sist den var inne på diagnos. Gjorde inget åt det då, men nu tänkte jag ta tag i att byta vattenpump så då vore det intressant om man kunde fixa ev fel... jag misstänker att förra ägaren, som uppgav att han bytt termostat, kanske har stoppat i fel/pirat termostat. Finns det nåt sätt att de om det är rätt termostat? Om den är elstyrd måste det väl finnas nåt kontaktsycke på den, eller? Gäller en 540 99... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.