AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

Märklig funktion e39 540i

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag är nybliven 540iAT ägare sedan i måndags och tänkte kolla om någon varit med eller har liknande uppträdande på sin e39 alt endast 540.

Jag fick problem med att motorlampan tände sig efter körning i rejält regn med mycket pölar. När jag kom hem körde jag in i garaget stängde av motorn och c:a 1h senare så slog jag bara på tändningen när bilen fortfarande var varm och följande händer(lyset stängde jag av):

Något drar mycket ström pulsvis med c:a 3 sekunders mellanrum och man kan känna att något händer i kylsystemet, slangen liksom pulserar just när detta ström uttag inträffar, jag märker att det drar mycket ström genom att kupe fläkten minskar i varvtal när detta händer, är det någon som har samma beteende på sin 540 ?

Finns det någon elektriskt styrd termostat eller dylikt ?

När jag idag på nytt provade samma sak så hände detta bara en gång(1 puls), och jag kände pulsen i kylarslangen även idag med kall motor och endast tändning på.

Mvh
Sibbe
Länk
Värmeventilen har någon form av ström till sig, kan det vara den som slår till och från? (därav pulseringen).

Men jag gissar bara.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Termostaten har en elanslutning så det kan vara dem som påverkar öppnande och stängande därav pulserna i slangen. ? (karakteristiktermostat heter det visst) Har inte noterat nått sådant fenomen på min bil men ej heller "letat" efter det.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Okej, då var det säkert den som aktiverades gissar jag, det var en lambda sond som var trasig intermittent.

Tack för svaren.

Mvh
Sibbe
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
Hej, blåser liv i gammal tråd... min bil hade en felkod på kommunikationen mellan termostaten och motorstyrningen sist den var inne på diagnos. Gjorde inget åt det då, men nu tänkte jag ta tag i att byta vattenpump så då vore det intressant om man kunde fixa ev fel... jag misstänker att förra ägaren, som uppgav att han bytt termostat, kanske har stoppat i fel/pirat termostat. Finns det nåt sätt att de om det är rätt termostat? Om den är elstyrd måste det väl finnas nåt kontaktsycke på den, eller? Gäller en 540 99...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.