AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.010

Bytt olja i M70´n

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.

Har nu bytt olja i vinkeltolvan. Har läst allt tror jag om oljor o M70, o gick på Paap´s line o köpte Castrol GTX3 olja. Mineral är ju det.

Motorn hade med förra oljan lite tick, men det försvann helt med denna olja. I bilen fanns en Shell mineral-olja för påfyllning, men jag vet ej om den var körd på det länge o helt.

Var inställd på att få byta stift o fördelare/rotor, men de delarna är i mycke bra skick. Stiften(NGK) kunde nog inte se bättre ut. Känns skönt, förutom i ryggen som tar ordentligt med stryk. Det är kort o gott ett jäkla jobb att skruva stift.

Så långt är det väl kredit till Castrol-oljan. Tänkte dela med mig av denna sak iaf.

Ha det gott o elda lugnt i helgen.
häller bmw också i mineral vid oljeservice?
320-325
knappast....

Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan.
för mig är det bara det bästa som gäller oavsett bil, mobil1 supersyn 0w-40.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Jag tror(personligen) att det är bäst att köra mineral lugnt, för att sen ev gå över till syntet. Men funkar det som det gör nu så finns egentligen ingen som helst orsak att byta.

Skillnaden var stor efter bytet iaf. Och som Paap tidigare skrivit i ett inlägg, så hände det lite negativa saker när han gick över till mineral.

O egentligen, varför skruva på någe som nu går perfekt?
Paap Reeder
... jo Ronny det var i min gamla M30 innan jag högtryckstvättade "hela klabbet".
Nu går även M30:an på helsyntet och så även M70´:ian efter att jag tvättat "tarmarna" på även den.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.