AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.772

Byte av termostat, kylarvätska?

jo
24
joanz
320/325 -87
Tjena!
Jag ska byta termostat på min e30 318i och tänkte fråga vilken blandning ni rekommenderar och om ni vet hur man tappar ur vätskan så att ALL kylarvätska rinner ut?
Mvh/Johannes

Blanda 30% glykol och 70% vatten,det är inte så extremt noga nu sommar tid,bara man kommer ihåg att kolla hur mycket glykolen tål när hösten kommer.
Hur man får ur all vätska vet jag ej,kanske lossa nedre kylarslangen och nedre slangen på vattenpumpen.
Det jobbiga blir sen att lufta systemet
jo
24
joanz
320/325 -87
Men kan jag byta termostaten utan att behöva lufta systemet?

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nej det kan du inte,måste luftas efter bytet..

hjorten
jo
24
joanz
320/325 -87
Någon som har tips eller länk till tips hur man luftar systemet då? tack på förhand

E3
1.828
E36
USA bilar
Varför blanda 30/70?? Varför inte blanda 50/50 direkt? Då är det ju gjort? Kör alltid 50/50 eller tom upp mot 60/40 (glykol/vatten)
jo
24
joanz
320/325 -87
jag kör på 50/50 så slipper jag krångla inför vintern sen..
men någon som har tips hur man luftar?

borra ett hål på 4mm i termostatens kant( näst ytterst) så behöver du aldrig hålla på att tjafsa med luftningen

jo
24
joanz
320/325 -87
hmm..låter vågat? :P

E3
1.828
E36
USA bilar
Bonnmek på hög nivå! Borra hål i termostaten är ett beprövat "hästhandlar"knep om du har en defekt topp eller toppackning, eftersom du då inte bygger samma tryck så märks det inte av på samma sätt.
Sen kommer ju lägre motortemp och sämre värme som "bonus"
varför skulle det vara vågat?
ett hål gör ingen skillnad men däremot flera
det tar bara nån min extra att få motorn varm
det är lättare att isolera för värme än mot
på racerdieseln som jag kör hårt med har jag fyra 5mm hål för att få bästa kylningen och det har funkat perfekt dom senaste 9000milen
likväl har jag gjort det på alla andra turboprojekt jag haft och har aldrig haft defekt packning eller topp just pga av det
nackdelen är dock att det tar lite längre tid innan du kommer upp i rätt arbetstemp innan du kan ge fullt
OM du däremot inte gör det så får du garanterat en trasig topp eller packning vid riktig hårdkörning för att du inte får tillräckligt med kylning
tro mig, jag har testat några gånger att köra från luleå till stockholm riktigt hårt och fått byta topp och packningar två gånger då jag inte borrat vilket kostat ca 40000kr
man lär sig av misstagen som det heter
men som sagt det är ett tips som funkat kanon för mig dom sista 12åren
men som 325td säger du får lägre motortemp men det beror på hur många hål man borrar och vilken diameter dom är på
ex ett 3mm märks absolut ingenting men däremot ett 6mm
det positiva är som sagt att man aldrig behöver lufta och fundera om det finns luft kvar

E3
1.828
E36
USA bilar
Borrade termostater ÄR ett bilhandlarknep vid defekta toppar eller packningar.. sånt höl man på med när man åkte 140 och varken ville eller kunde byta packning.. oseriöst!
du förstår fortfarande inte vitsen alltså?
om det är ett bilhandlar knep får det stå för dig men för mig är det en suverän lösning på en effektiv kylning och luftning
med 3bars laddtryck och fullt trimmad pump och känsliga aluminiumtoppar så behöver man rejäl kylning,och den befintliga anläggningen klarar inte av det om man inte fixar bättre vattenflöde vilket man gör med borrade termostater
problemet är som sagt termostaten som begränsar vattenflödet och inte öppnar tillräckligt
om det är oseriöst, så är jag det definitivt med glädje eftersom det funkat för mig klockrent dom sista 12 åren
det är ju bara ett tips från en som har både bra och dåliga erfarenheter så om du inte vill lyssna på det så berör det inte mig, bara dig
med en standardbil har det inte just nån större betydelse mer än att man slipper lufta. Men på en trimmad bil så är det kanon
hade gött

E3
1.828
E36
USA bilar
Jodå, jag förstår vad du anser det vara för vits.. Men jag anser att det måste finnas en annan väg ut ur dina värmeproblem, eller hur? Annars borde alla vässade bilar åka omkring med borrade termostater
Så min åsikt är att borra termostaten det gör man om man inte klarar av att lufta systemet, eller som i ditt fall lösa värmeproblemet.. och om man inte vet vad man håller på med riktigt, så man inte kan lösa problemet på "rätt sätt"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.