AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.439

dåliga avgasärden på M5 efter ditsat racingkam & racing insprutning

Bo
4
Bonovox
325i 91
Har inte så mkt mer info men som rubriken lyder, den gick inte igenom besiktningen efter ditsat racingkam och racing insprutning.
Det är en M5 -89
Är det nån som vet vad som kan vara felet och hur man ska åtgärda det + hur mkt det skulle kosta.

Hade tänkt att köpa en M5 som är så och jag skulle ringa han ikväll å då får jag mer info.
Hmm...Vad menas med "racing kam"? Vilka värden har kamaxeln? Alltför "vilda" (280grader o uppåt vad jag hört...Original är 264grader om jag ej missminner mig) kammar ger problem med avgasvärdena o orolig tomgång....
Låter som om du bör ta reda på exakt vad som är gjort o vad man har satt dit för grejer egentligen...

Fel av mig om mitt minne inte sviker igen:-)...är nog bara 260graders kam original...Hur som helst mer än 264grader är det inte original iaf.

Ti
2.587
Ticco
420i -14
"racing insprutning"
Vad är det?
Är det ett eftermarknads sprut monterat typ Haltech så kan det ju vara att bilen inte är mappad att gå snålt.

//Ticco

www.ticco.com
Gemini__
Har inget svar på din fråga, men undrar ifall det är denna bil som du funderar över:

Länk

Välkommen till forumet förresten.

//Thomas
Bo
4
Bonovox
325i 91
ja det stämmer bra det.. :)
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
370++?? alltså upp mot 400hk!! Låter lite väl extremt..

Passa dig för sånna bilar... det kan blir jäääääääävligt dyrt i slutändan..

Mvh Jojje
Om jag vore i ditt läge skulle jag söka vidare efter en fin 3,8l M5. Har garanterat mera HK än denna med "racing" det ena och "racing" det andra! Var finns "racing" delar till en gammal E34?!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Förstår inte att folk kan bli intresserad av dessa extremt billiga M5. Om man vill fixa till den så att den är "hyfsad" så kommer man att få lägga till så mycket pengar att det lönar sig att köpa en finare från början. Priset i kombination med effekten lockar ju många gasglada, som oftast inte har pengar. Sedan tror de att de har en fin bil efter att de har tvättat. Så tragiskt!

En sån bil skulle jag bara köpa för att gladeligen köra sönder. Speciellt många pilsnerexemplar. De måste bort! Sedan sälja resten i delar och skrota karrossen. Finns inget försvarbart ekonomiskt upplägg för att satsa på en M5 som redan är nerkörd eller i alla fall nära på. Det är skillnad på fina- och "fina" exemplar!

//Schnitzer

M5 -95: Länk
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Det beror väl på vad man är ute efter , tycker resonemanget med att "alla M5:or som kostar under 100k är bara skrot" är fel !

Vill man ha en 100% orginalbil med full dokumentaion i mint condition så visst ... då köper man ju absolut inte bilen i annonsen !

Men vill man ha en underbart körglad bil för en liten peng och kan ta vissa skavanker ( bilarna är ju trotsallt mellan 10-15 år gammla ) så tycker jag att en M5:a i 30-40000 kr klassen är optimalt , tror det är svårt att hitta mer bil för pengarna !

Sen hade jag absolut dragit öronen åt mig angående bilen tråden handlar om , "racing" kam och sprut som gör att bilen inte går igenom bes. verkar ju sådär.

Sen så köper man inte en 15 år gammal bil i tron om att "den har full dokumentaion så den kommer inte gå söner" , utan man får ju kolla igenom bilen . Finns inget som säger att en M5 för 120k kommer hålla bättre än en för 40k. Beror på så mycket annat , tidigare ägare , körsätt , service osv.

Men för att återgå till topic , bilen i annonsen tycker jag inte du ska köpa om du inte får den snuskigt billigt ! Har du gott om pengar så köp en fin bil med god dokumentation , har du det inte .... köp en bil som du tycker verkar vara i bra skick kontra priset.

Bo
4
Bonovox
325i 91
vad verkar som ett vettigt pris för den M5an då?..
nu är jag inte så kunnig om bilar så tack för alla svaren som jag har fått, det hjälper en att inte gå på en nitlott så att säga.
men nu hade det varit så att jag skulle ha bytt min 325i

Länk

mot denna m5a isf och han sa att det fanns nått man kunde göra som kostade 5000kr för att få rätt avgasvärden. Kan han mena mappning? han pratade på snabb skånska så jag uppfattade bara hälften av orden.. och mappning är väll inte det lättaste om man ska överträffa bmws M motorer?

Men har han inte kvar original kamen och insprutnigen så skiter jag i det tack vare tidigare innläg.

och så en fråga till, om man sätter tillbaks original delarna behöver man mappa den efter det eller blir allt som det var från början.

Som sagt kan i stort sett inte nå alls om motorer så tack för dessa forum.
Om kam och insprut är bytt, så är den nog mappad eller chippad, men till vad? Hela styrsystemet kan ju vara bytt. Då måste du skaffa nytt styrsystem (original) och det är säkert en massa jobb + pengar.

Du borde kanske få lite mer info om vad som är gjort åt bilen.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Tycker inte du ska byta , är du inte kapabel att skruva själv så lär det ju kosta MASSOR om du ska köpa nya kammar samt org. sprut och lämna in på berkstad för byte !

Även om du lämnar in den för mappning så är det ju ingen garanti för att bilen går igenom besiktningen .

Leta efter ett annat ex. är mitt råd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.